2008
Heeft Jezus Amerika werkelijk bezocht?
Juli 2008


Heeft Jezus Amerika werkelijk bezocht?

In 1960 kwam ik een jongeman tegen op een feestje die zei dat Jezus Christus na zijn opstanding in Amerika was geweest. Ik vond het idee onvoorstelbaar en wilde er meer van weten. Ik begon te zoeken in bibliotheken en deed navraag bij de verschillende godsdienstige groeperingen in mijn woonplaats, San Miguel (El Salvador).

Na bijna drie jaar zoeken had ik nog niets gevonden. Toen ik verschillende religieuze leiders vertelde dat ik had gehoord dat Christus Amerika had bezocht, zeiden ze dat ik misleid was. Omdat mijn zoektocht niets had opgeleverd, begon ik uiteindelijk te geloven dat ze gelijk hadden.

Op een dag kwamen twee zendelingen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen bij mij aan de deur en zeiden dat ze een belangrijke boodschap voor mijn gezin hadden. Ik moest direct aan mijn eerdere onderzoek denken en vroeg hen: ‘Weten jullie of Jezus Christus Amerika heeft bezocht?’

Een van de jongemannen zei: ‘Daar getuigen wij van.’

Op dat moment voelde ik een grote opwinding in mijn hart en mijn verstand en ik vroeg: ‘Hoe weet je dat?’

Hij pakte een boek uit zijn tas en zei: ‘We weten dat Christus hier is geweest vanwege dit boek, het Boek van Mormon.’

Wat de zendelingen mij in de eerste zendelingenles vertelden, verontrustte me. Ik trok het verhaal dat de profeet Joseph Smith de Vader en de Zoon had gezien in twijfel. Het Boek van Mormon intrigeerde me echter, en de zendelingen bleven me de lessen geven.

Op een middag vroegen de zendelingen me: ‘Heb je gebeden om te weten of het waar is wat we je vertellen?’

Ik zei dat ik dat wel had gedaan maar geen antwoord had gekregen.

‘Je moet met een eerlijke bedoeling bidden’, zeiden ze.

Ik had al meerdere avonden in het Boek van Mormon gelezen en geloofde in de verschijning van Jezus Christus aan de Nephieten. Toch was ik niet overtuigd van het visioen van Joseph Smith. Mijn innerlijke strijd was vreselijk.

Op een avond ging ik alleen op mijn knieën en stortte ik mijn hart voor God uit. Ik vertelde Hem dat ik wilde weten of Hij zich echt had geopenbaard aan Joseph Smith. Als dat zo was, beloofde ik Hem dat ik gedoopt zou worden in de kerk en Hem mijn verdere leven zou dienen.

Toen ik de volgende ochtend vroeg opstond, kwam het antwoord tot mij via de Heilige Geest. Mijn verstand werd verlicht en ik voelde vrede in mijn hart. Vanaf dat moment had ik geen enkele twijfel meer dat Joseph Smith waarlijk een profeet van God was, dat het Boek van Mormon eveneens een testament is aangaande Jezus Christus en dat Jezus Christus onze Heiland en Verlosser is.

Ik weet dat Christus in Amerika is geweest na zijn opstanding. Mijn ziel verheugt zich in deze heerlijke zekerheid, die door de macht van de Heilige Geest tot mij is gekomen.

Afdrukken