2008
De gave van het evangelie
Juli 2008


Luister naar de stem van een profeet

De gave van het evangelie

Uit een toespraak tijdens de algemene conferentie van april 2003.

Afbeelding
President Henry B. Eyring

Op veel plaatsen in de wereld is zaterdag marktdag. In Ghana, Ecuador en de Filipijnen brengen mensen hun oogst- en nijverheidsproducten naar de stad om ze te verkopen. Ze praten met mensen die ze onderweg tegenkomen. Onder die bevinden zich heiligen der laatste dagen. Veel van die gesprekken zijn hetzelfde als je elders in de wereld hoort. Maar de heiligen der laatste dagen zijn anders. Dat is te zien in hun ogen en te horen in hun woorden. Ze luisteren aandachtig, met de gelaatsuitdrukking van iemand die echt om je geeft.

Als het gesprek langer dan een paar minuten duurt, komt het op zaken die voor hen allebei erg belangrijk zijn. Dan bespreken ze wat je volgens hen gelukkig maakt en wat je verdrietig maakt. Soms vraagt de ander aan de heilige der laatste dagen: ‘Hoe kom je aan zo’n innerlijke rust?’ En dan komt er een rustig antwoord. Misschien wel over de verschijning van onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, aan de jonge Joseph Smith. Of over de bediening van liefde van de herrezen Heiland, zoals beschreven in het Boek van Mormon.

Je zou je kunnen afvragen: ‘Hoe kan ík dat doen? Hoe kan ik andere mensen iets vertellen over mijn geloof?’

Ik heb enkele getrouwe en doeltreffende getuigen van de Heiland en zijn kerk bestudeerd. Er is geen gemeenschappelijke aanpak in wat zij doen. Sommigen hebben altijd een exemplaar van het Boek van Mormon bij zich om weg te geven. Anderen stellen zich tot doel om voor een bepaalde datum iemand te vinden die de zendelingen kunnen onderwijzen. Ze hebben allen gebeden om erachter te komen wat ze moeten doen.

Als wij willen doen wat we behoren te doen, moeten we in ten minste twee opzichten worden zoals zij. Ten eerste voelen zij dat zij een kind van een liefhebbende hemelse Vader zijn en dat Hij van ze houdt. Daarom wenden zij zich makkelijk en vaak tot Hem in gebed. Ten tweede zijn zij die makkelijk over het evangelie spreken dankbare discipelen van Jezus Christus. Ze stellen de betekenis van het evangelie voor hen persoonlijk zeer op prijs. Door de herinnering aan de gave die ze hebben gekregen, willen ze graag dat anderen die ook krijgen. Ze hebben de liefde van de Heiland gevoeld.

Bid om de kans mensen tegen te komen die aanvoelen dat ze iets beters in hun leven kunnen krijgen. Bid om te weten wat je moet doen om ze te helpen. Je gebeden zullen verhoord worden. Je zult kennis maken met mensen die de Heer heeft voorbereid. En je zult dichter tot je hemelse Vader komen en weten dat je hebt gedaan wat Hij van je verwacht, omdat Hij je liefheeft en vertrouwt.

Afdrukken