2010
Paaston laki
Maaliskuu 2010


Evankeliumin klassikoita

Paaston laki

Paaston laki on täydellinen laki, emmekä voi alkaa lähestyä täydellisyyttä ennen kuin päätämme tehdä siitä osan elämäämme.

Kuva
Elder Robert L. Simpson

Yksi laeista, joita tämä ongelmainen sukupolvi laiminlyö eniten mutta kuitenkin kaipaa kipeimmin nykyajan kiihkeärytmisessä ja levottomassa maailmassa, on paaston laki. Varhaisimmista ajoista asti paaston ja rukouksen on katsottu kuuluvan miltei erottamattomasti toisiinsa. Aadamin sukupolvi paastosi ja rukoili, kuten teki Mooses Siinailla ([ks.] 5. Moos. 9:9–11). – –

Mestarin käytyä – – läntisellä pallonpuoliskolla ihmisille annettiin käsky jatkaa ”paastoa ja rukoilemista ja [kokoontua] usein yhteen sekä rukoilemaan että Herran sanaa kuulemaan” (4. Nefi 12). Niin täysin ja vilpittömästi ihmiset noudattivat Hänen käskyjään, ”ettei koko kansan keskuudessa ollut kiistaa koko maassa; mutta Jeesuksen opetuslasten keskuudessa tehtiin voimallisia ihmeitä” (4. Nefi 13). Eikö olisikin sykähdyttävää nauttia sellaisista oloista tänä aikana!

Rukous ja paasto tänä aikana

Hän on vahvistanut lakinsa meidän aikanamme, sillä nykyajan profeetan välityksellä – – Hän on sanonut: ”Minä annan teille myös käskyn, että teidän tulee rukoilla ja paastota jatkuvasti tästä hetkestä lähtien” [OL 88:76]. Sitten heti seuraavassa jakeessa Hän mainitsee tämän rukoilemis- ja paastoamisprosessin miltei ensisijaisena tuloksena evankeliumin opettamisen. Herran sanoin:

”Ja minä annan teille käskyn, että teidän tulee opettaa toisillenne valtakunnan oppia.

Opettakaa tunnollisesti, niin minun armoni on teidän kanssanne, niin että voitte saada täydellisempää opetusta teoriassa, periaatteessa, opissa, evankeliumin laissa, kaikessa, mikä liittyy Jumalan valtakuntaan ja mitä teidän on tarpeen ymmärtää.” (OL 88:77–78.)

Yksikään ihminen ei voi toivoa opettavansa hengellisiä asioita, ellei tuo Henki johdata häntä, sillä ”Henki annetaan teille uskon rukouksen kautta; ja ellette saa Henkeä, teidän ei tule opettaa.

Ja kaikki tämä teidän tulee tehdä tarkoin, kuten minä olen käskenyt teidän opettamisestanne, kunnes minun kirjoitusteni täyteys annetaan.

Ja kun te korotatte äänenne Lohduttajan mukaan, te puhutte ja profetoitte, kuten minä hyväksi näen;

sillä katso, Lohduttaja tietää kaiken ja todistaa Isästä ja Pojasta.” (OL 42:14–17.)

Jokaista opettajaa koskeva lupaus

Kunpa jokainen opettaja tavoittaisikin tämän lupauksen hengen ja ottaisi avukseen tämän tarjotun kumppanuuden, joka on kaikkien totuutta opettavien ulottuvilla.

Hengen avulla opettamisesta ei ole parempaa esimerkkiä kuin Moosian pojat. Mormonin kirjassa meille kerrotaan, kuinka ”he olivat vahvistuneet totuuden tuntemisessa, sillä he olivat miehiä, joilla oli terve ymmärrys, ja he olivat tutkineet tarkoin kirjoituksia tunteakseen Jumalan sanan.

Mutta ei tässä ole kaikki; he olivat omistautuneet paljolle rukoukselle ja paastolle; sen tähden heillä oli profetian henki ja ilmoituksen henki, ja kun he opettivat, he opettivat Jumalan voimalla ja valtuudella.” (Alma 17:2–3.)

Onko missään tässä kirkossa pappeusjohtajaa tai apujärjestön johtohenkilöä, joka ei antaisi kaikkeaan saadakseen sellaisen voiman, sellaisen vahvistuksen? Muistakaa, että ennen kaikkea muuta he Alman mukaan omistautuivat paljolle paastolle ja rukoukselle. On näet tiettyjä siunauksia, jotka voi saada vain tiettyä lakia noudattamalla. Herra teki sen hyvin selväksi profeetta Joseph Smithin välityksellä julistaessaan: ”Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista” (OL 132:5).

Herra ei olisi voinut esittää kantaansa selkeämmin, ja minun mielipiteeni on, että nykyään liian monet myöhempien aikojen pyhiin kuuluvat vanhemmat riistävät itseltään ja lapsiltaan yhden suloisimmista hengellisistä kokemuksista, mitä Isä on tuonut heidän ulottuvilleen.

Kuukausittainen paastopäivä

Sen lisäksi että paastoamme toisinaan jonkin erityisen tarkoituksen vuoksi, jokaisen kirkon jäsenen odotetaan jättävän väliin kaksi [peräkkäistä] ateriaa paasto- ja todistussunnuntaina. – –

Alansa hallitsevat lääketieteen asiantuntijat kertovat meille, että ajoittaisesta paaston-ajasta on hyötyä kehollemme. Se on ensimmäinen siunaus ja kenties vähiten tärkeä. Toiseksi me lahjoitamme väliin jättämistämme aterioista säästyneen rahan paastouhrina piispalle köyhien ja avuntarvitsijoiden hyväksi. Ja kolmanneksi me saamme erityistä hengellistä hyötyä, jota emme voi saada millään muulla tavalla. Se pyhittää sieluamme tänä aikana aivan kuten se pyhitti muutamia valittuja ihmisiä, jotka elivät kaksituhatta vuotta sitten. Lainaan lyhyesti otteen Mormonin kirjasta: ”Kuitenkin he paastosivat ja rukoilivat usein ja tulivat vahvemmiksi ja vahvemmiksi nöyryydessään ja lujemmiksi ja lujemmiksi Kristuksen uskossa, niin että heidän sielunsa täyttyi ilolla ja lohdutuksella, niin, jopa niin, että heidän sydämensä puhdistui ja pyhittyi, mikä pyhittyminen tulee siitä, että he antoivat sydämensä Jumalalle” (Hel. 3:35). Ettekö haluaisi, että teille tapahtuisi niin? Niin voi kuulkaa tapahtua!

Panitteko merkille, että siinä sanottiin, että niiden, jotka tekevät niin, sielu täyttyy ”ilolla ja lohdutuksella”? Maailma nimittäin yleensä luulee, että paastoaminen on ”säkkivaatteessa ja maan tomussa” kulkemisen aikaa, jolloin pitää näyttää surkealta ja säälittävältä. Päinvastoin. Herra kehottaa:

”Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet.

Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi.

Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.” (Matt. 6:16–18.)

Paaston siunauksia

Siirrymme nyt tämän suurenmoisen lain tärkeimpään osaan. Tähän mennessä olemme keskustelleet vain niistä asioista, jotka ovat siunauksena meille. Todellinen ilo tulee siitä, että saa olla siunaukseksi köyhille ja avuntarvitsijoille, sillä tämän ihanan Kristuksen kaltaisen teon tehdessämme me harjoitamme sitä puhdasta ja tahratonta jumalanpalvelusta, josta Jaakob puhuu [ks. Jaak. 1:27]. Keksittekö parempaa tai täydellisempää kristillistä toimintaa kuin puhdas ja tahraton jumalanpalvelus? Minä en keksi.

Herra huomautti Mooseksen suulla:

”Jos jollakin paikkakunnalla siinä maassa, jonka Herra, teidän Jumalanne, teille antaa, asuu joku köyhä – –, älkää olko niin kovasydämisiä, että kieltäytyisitte auttamasta häntä.

Olkaa anteliaita ja lainatkaa hänelle se, minkä hän tarvitsee.” (5. Moos. 15:7–8.)

Sitten Hän jatkaa lupaamalla sille, joka antaa: ”Silloin Herra, teidän Jumalanne, siunaa teitä kaikissa töissänne ja kaikissa hankkeissanne” (5. Moos. 15:10). Hän päättää sanomalla: ”Siksi minä käsken teitä osoittamaan anteliaisuutta osattomille ja varattomille maanmiehillenne” (5. Moos. 15:11). – –

Täydellinen laki

Niin, paaston laki on täydellinen laki, emmekä voi alkaa lähestyä täydellisyyttä ennen kuin päätämme tehdä siitä osan elämäämme. Se, milloin aloitatte ja päätätte paaston, on teidän asianne, mutta eikö olisikin mukavaa antaa sen huipentua niin, että olisitte hengellisesti parhaassa vireessä paasto- ja todistuskokouksessa?

On teidän asianne, kuinka paljon annatte lahjoituksena piispallenne, mutta eikö olekin huikeaa tietää, että olette maksaneet Herralle tilin auliisti ja täsmällisesti?

Kuuliaisuus tuo tyydytystä

– – Oletteko koskaan panneet merkille, millaista tyydytystä tunnette syvällä sisimmässänne joka kerta kun olette kuuliaisia taivaallisen Isän toiveille? Sille mielenrauhalle, jonka saa aina palkintona kuuliaisuudesta totuudelle, ei löydy vertaa.

Maailma tarvitsee itsekuria. Te voitte saada sitä paastoamalla ja rukoilemalla. Sukupolvemme sairautena on itsekurin puute. Paasto ja rukous auttavat tätä hyvettä juurtumaan.

Maailman tulevaisuus riippuu pikaisesta paluusta perheykseyteen. Paasto ja rukous auttavat takaamaan sen. Jokainen ihminen tarvitsee enemmän jumalallista johdatusta. Parempaa tapaa ei ole. Meidän kaikkien pitää voittaa vastustajan voima. Hänen vaikutuksensa ei sovi yhteen paaston ja rukouksen kanssa. – –

Yhdyn entisaikojen Alman todistukseen hänen julistaessaan:

”Katso, minä todistan teille tietäväni, että nämä asiat, joista olen puhunut, ovat totta. Ja kuinka luulette minun tietävän niiden olevan varmasti totta?

Katso, minä sanon teille, että Jumalan Pyhä Henki on ilmaissut ne minulle. Katso, minä olen paastonnut ja rukoillut monta päivää, jotta voisin itse tietää nämä asiat. Ja nyt minä tiedän itse, että ne ovat totta, sillä Herra Jumala on ilmoittanut ne minulle Pyhän Henkensä kautta.” (Alma 5:45–46.)

Yksityiskohta David Linnin teoksesta Alma nuoremman ja Moosian poikien kääntymys, kirkon historian museon luvalla; valokuvakuvitus Matthew Reier

Vasemmalla, ylhäältä: valokuvakuvitus Jerry Garns ja Michael Sandberg; oikealla: valokuvakuvitus Steve Bunderson

Tulosta