2010
Opettakaamme lapsiamme pyhien kirjoitusten avulla
Elokuu 2010


Kotejamme, perheitämme

Opettakaamme lapsiamme pyhien kirjoitusten avulla

Lapsilla on ällistyttävä kyky ymmärtää evankeliumin periaatteita.

Kuva
Cheryl C. Lant

Tapasin äskettäin ryhmän erääseen toiseen uskontokuntaan kuuluvia henkilöitä, joihin kirkon jäsenten halukkuus käyttää aikaansa ja kykyjään muiden avuksi teki hyvin suuren vaikutuksen. He halusivat tietää, kuinka opetamme lapsiamme tulemaan sellaisiksi.

Selitin, että perhe on keskeinen taivaallisen Isämme suunnitelmassa ja että vanhemmilla on ensisijainen tehtävä opettaa ja kouluttaa lapsiaan. Johtajat ja opettajat ainoastaan tukevat vanhempien pyrkimyksiä.

Kerroin heille, että tavoite kaikessa opetuksessamme on tehdä se, mitä profeetta Joseph Smith sanoi tekevänsä, kun häneltä kysyttiin, kuinka hän johtaa kirkkoa: ”Minä opetan heille oikeita periaatteita, ja he hallitsevat itse itseään.”1

”Ja mitä ne periaatteet ovat?” ryhmä kysyi. ”Mistä te löydätte ne?”

”Kristuksen sanoista”, minä vastasin.

Kestitkäämme itseämme Kristuksen sanoilla

Nefi kannustaa meitä kestitsemään itseämme ”Kristuksen sanoilla, sillä katso, Kristuksen sanat kertovat teille kaiken, mitä teidän tulee tehdä” (2. Nefi 32:3).

Jumalan sana on pyhissä kirjoituksissa. Jos haluamme antaa lapsillemme hengellistä voimaa, me opetamme heitä pyhien kirjoitusten avulla ja autamme heitä oppimaan, kuinka he voivat kestitä itse itseään noiden pyhien sivujen avulla.

Lapsilla on ällistyttävä kyky ymmärtää evankeliumin periaatteita. Ne, jotka lukevat pyhiä kirjoituksia varhaisvuosinaan, sitoutuvat yleensä sisimmässään noudattamaan niissä opetettuja periaatteita. Siksi lapsillamme pitää olla omat pyhät kirjoitukset. Heidän pitää saada suoraan pyhistä kirjoituksista tietoa siitä, mitä heidän taivaallinen Isänsä haluaa heidän tietävän ja tekevän.

Miten lapsia opetetaan pyhien kirjoitusten avulla?

On lukuisia hyviä tapoja opettaa lapsia pyhien kirjoitusten avulla. Olen huomannut seuraavan mallin olevan erityisen hyödyllinen sen jälkeen kun on luettu jokin pyhien kirjoitusten kohta:

  1. Esittele opinkohta selkeästi.

  2. Auta lapsia ymmärtämään opinkohta.

  3. Auta heitä soveltamaan opinkohtaa omaan elämäänsä.

  4. Kannusta heitä rukoilemaan Hengen todistusta siitä, että se, mitä he oppivat, on totta.

Käyttäkäämme esimerkkinä kohtaa Moroni 10:4. Sanotaan, että äiti pitää perheillan oppiaihetta. Hän aloittaa pyytämällä perheenjäseniä avaamaan omat Mormonin kirjansa ja lukemaan jakeen: ”Ja kun te nämä saatte, minä tahtoisin kehottaa teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla.”

Seuraavaksi hän johdattaa perheen neljän edellä kuvatun vaiheen läpi.

Esittele opinkohta. Äiti kysyy: ”Mitä taivaallinen Isä pyytää tässä jakeessa meitä tekemään? Ja mikä on siunaus, jonka Hän lupaa meille, jos teemme, mitä Hän pyytää?” Perhe keskustelee kysymyksestä ja tulee siihen tulokseen, että taivaallinen Isä haluaa, että me luemme pyhiä kirjoituksia ja sitten rukoilemme uskossa vakain aikein tietääksemme, onko lukemamme totta. Taivaallinen Isä lupaa vastata rukoukseemme antamalla meille todistuksen totuudesta Pyhän Hengen avulla.

Ymmärrä opinkohta. Seuraavaksi äiti kertoo Joseph Smithistä, joka luettuaan Raamatusta, että hän voisi pyytää Jumalalta (ks. Jaak. 1:5), kysyi rukouksessa, mihin kirkkoon hänen pitäisi liittyä. Hän uskoi, että hänen rukoukseensa vastattaisiin. Kun hän rukoili, hänelle ilmestyivät Isä ja Poika. Äiti muistuttaa perhettä siitä, etteivät taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus tietenkään ilmesty jokaiselle, joka rukoilee, mutta taivaallinen Isä vastaa vilpittömiin rukouksiin parhaaksi katsomallaan tavalla.

Sovella opinkohtaa. Lapsi kysyy: ”Tarkoittaako se sitä, että taivaallinen Isä vastaa minun rukouksiini?” Äiti vastaa: ”Kyllä. Kohdassa Moroni 10:4 sanotaan, että me voimme tietää totuuden kaikesta tutkimalla ja rukoilemalla.” Sitten perhe päättää, kuinka he koettelevat Moronin lupausta.

Pyydä todistusta. Äiti lausuu todistuksensa ja kertoo, mistä hän tietää, että tämä pyhien kirjoitusten kohta on totta. Hän päättää oppiaiheen vakuuttamalla perheelle, että kun he tekevät, mitä Moroni sanoo – tutkivat jotakin evankeliumin periaatetta ja haluavat tietää, onko se totta – he saavat Hengen todistuksen kautta suloisen vakuutuksen totuudesta.

Herra opettaa lapsia

Kun me opetamme lapsemme rakastamaan pyhiä kirjoituksia ja hakemaan niistä opetusta, me annamme heidän sydämeensä ja käsiinsä suurenmoisen voiman ja ohjauksen lähteen koko heidän loppuelämäkseen. Huomaamme, että kohdassa 3. Nefi 22:13 annettu lupaus täyttyy: ”Herra on opettava kaikkia sinun lapsiasi, ja suuri on sinun lastesi rauha.”

Viite

  1. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 297.

Valokuva sisar Lantista © Busath.com; valokuvakuvitus John Luke; vasemmalta: Arnold Fribergin teos Lehi ja hänen kansansa saapuvat luvattuun maahan, © 1951 IRI; Clark Kelley Pricen teos Nooa ja arkki eläimineen, kirkon historian museon luvalla; Dale Kilbournin teos Joseph Smith etsii viisautta Raamatusta, © 1975 IRI; Walter Ranen teos Laupias samarialainen, kirkon historian museon luvalla; Al R. Youngin teos Ja minun sielullani oli nälkä – Enos; Dale Lewisin teos Elia ilmestyy Kirtlandin temppelissä

Ylhäällä vasemmalta: Arnold Fribergin teos Nefi taltuttaa kapinalliset veljensä, © 1951 IRI; Arnold Fribergin teos Alma kastaa Mormonin vesissä, © 1951 IRI; Gary Kappin teos Alman kääntymys, © 1996 IRI; Arnold Fribergin teos Kaksituhatta nuorta soturia, © 1951 IRI; Tom Lovellin teos Moroni kätkee levyt KUMORANKUKKULAAN, © IRI; Michael Deasin teos Rebekka kaivolla, © 1995 IRI; kuvitus Phyllis Luch, © 1987 IRI

Tulosta