2011
Apostelen zeggen: 400-jarig jubileum van de Bijbel kan het best worden gevierd met meer studie
mei 2011


Apostelen zeggen: 400-jarig jubileum van de Bijbel kan het best worden gevierd met meer studie

Het is niet toevallig dat we heden ten dage de Bijbel hebben’, sprak ouderling M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen.1 Hij legde uit dat de Bijbel bestaat doordat gehoorzame mensen gevolg gaven aan ingevingen om de heilige ervaringen en leringen op te schrijven, en doordat anderen, onder wie vertalers, het geloof en de moed toonden en offers brachten om de Bijbel ‘te beschermen en te bewaren.’

Op 2 mei 2011 is het vierhonderd jaar geleden dat de eerste publicatie van de King Jamesbijbel verscheen. Overal ter wereld wordt aandacht geschonken aan de publicatie van de Bijbel door middel van symposia, vieringen, concerten, spreekwedstrijden enzovoort. De leden van het Quorum der Twaalf Apostelen stellen voor deze gebeurtenis op een andere manier te gedenken: door liefde op te vatten voor de Bijbel door het leven en de bediening van de Heiland, alsmede de woorden van de profeten en apostelen van weleer, te bestuderen.

‘Wij moeten heel dankbaar zijn voor de Bijbel’, sprak ouderling Ballard. ‘Ik houd van de Bijbel, van de leringen, de lessen en de geest daarin. (…) Ik houd van het perspectief en de gemoedsrust die van het lezen van de Bijbel uitgaat.’2

Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen is het daarmee eens. ‘Wij hebben diep ontzag voor de Bijbel,’ zei hij. ‘Hij wordt altijd als eerste genoemd in onze canon, onze “standaardwerken”.3 Hij herinnerde ons eraan dat de herstelling tot stand kwam doordat Joseph Smith de Bijbel bestudeerde en geloof oefende in de belofte in Jakobus 1:5 dat God onze gebeden verhoort.

Na de gebeurtenissen te hebben behandeld die de weg baanden voor de herstelling sprak ouderling Robert D. Hales van het Quorum der Twaalf Apostelen zijn dank uit voor allen die de vertaling en publicatie van de Bijbel mogelijk hebben gemaakt. Dankzij hun werk kon de King Jamesbijbel door iedereen gelezen worden — en omdat Joseph Smith hem kon lezen, is de ware kerk op aarde hersteld. ‘Is het dan een wonder dat de King Jamesvertaling van de Bijbel de officiële Engelstalige uitgave van de Bijbel is die nu nog gebruikt wordt in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen?’, vroeg ouderling Hales.4

‘We mogen nooit de talrijke martelaars vergeten die de kracht ervan kenden en hun leven ervoor gaven, zodat wij door de woorden het pad naar eeuwige zegen en vrede in het koninkrijk van onze hemelse Vader kunnen vinden’, zei ouderling Ballard.5

President Boyd K. Packer, president van het Quorum der Twaalf Apostelen, vertelde een verhaal over een eeuwenoude familiebijbel en een citaat dat op het schutblad stond: ‘De beste indruk van de Bijbel ontstaat als hij op het hart van de lezer gedrukt wordt.’6 Daarna citeerde hij deze tekst: ‘Onze brief zijt gij, geschreven in onze harten, kenbaar en leesbaar voor alle mensen’ (2 Korintiërs 3:2).

Door vertrouwd te raken met de Bijbel en de andere Schriften kunnen we onze waardering voor de herstelling van het evangelie tonen en de bijbehorende zegeningen genieten.

‘Bedenk eens hoe groot deze zegen is: we hebben de Bijbel en ongeveer negenhonderd aanvullende bladzijden aan Schriftuur’, zei ouderling D. Todd Christofferson. Mogen wij ons voortdurend vergasten aan de woorden van Christus, die ons alle dingen zullen zeggen die wij behoren te doen.’7

Noten

  1. M. Russell Ballard, ‘Het wonder van de Bijbel, Liahona, mei 2007, p. 80.

  2. M. Russell Ballard, Liahona, mei 2007, p. 81.

  3. Jeffrey R. Holland, ‘Mijn woorden houden nimmer op’, Liahona mei 2008, p. 91.

  4. Robert D. Hales, ‘Voorbereidingen op de herstelling en de wederkomst: ‘Mijn hand zal over u zijn’, Liahona, november 2005, p. 90.

  5. M. Russell Ballard, Liahona, mei 2007, p. 80.

  6. Boyd K. Packer, ‘Het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus — duidelijke en waardevolle dingen’, Liahona, januari 2002, p. 73.

  7. D. Todd Christofferson, ‘De zegen van Schriftuur’, Liahona, mei 2010, pp. 35.

De vierhonderd jaar oude King Jamesbijbel blijft een bron van inspiratie voor de Engelstalige leden van de kerk.

© IRI

Afdrukken