2011
»Som jeg har elsket jer«
Juli 2011


»Som jeg har elsket jer«

Kærlighed og tjeneste er det, der kendetegner os som Kristi disciple.

Billede
Barbara Thompson
Billede
President Dieter F. Uchtdorf

Jeg delte engang kollegieværelse med en dejlig kvinde, men alt, hvad jeg gjorde, syntes at irritere hende. Jeg tænkte: »Hvordan kan jeg dog irritere hende? Jeg er da så nem at bo sammen med. Ikke sandt?«

Da hun ikke var begejstret for mig, brugte jeg det som en undskyldning for heller ikke at synes om hende. Heldigvis kom jeg i tanker om et godt råd, som en biskop havde givet ved et nadvermøde, mens jeg gik på college. Jeg husker tydeligt hans råd: »Hvis du ikke elsker nogen særlig meget, så er det sikkert, fordi du ikke har tjent vedkommende nok. Hvis du tjener et menneske, kommer du til at elske vedkommende.«

Da jeg havde tænkt over min biskops råd, besluttede jeg, at jeg måtte tjene min sambo og sætte biskoppens råd på prøve. Jeg begyndte at se efter måder, hvorpå jeg kunne hjælpe hende, vise hende venlighed og være mere åben for det, hun havde behov for og ønskede.

Næsten med det samme skete der et mirakel! Jeg opdagede, at jeg virkelig holdt af hende. Hun var et vidunderligt og talentfuldt menneske. Det var en velsignelse for mig at dele lejlighed med hende. Det forbavsede mig, at mit syn på hende ændrede sig på så kort tid.

Elsk og tjen andre

Når vi gransker Joh 13, lærer vi noget af det vigtigste, som Frelseren forkyndte under sin jordiske tjenestegerning, som blandt andet er:

  1. Tjen hinanden.

  2. Elsk hinanden.

Da Frelseren og hans apostle samledes for at nyde påskemåltidet, var stemningen i lokalet sikkert trykket. Frelseren vidste, at han snart skulle ofres og korsfæstes. Jeg er sikker på, at selv om apostlene ikke forstod betydningen af aftenens begivenheder, skulle de snart komme til at erfare og forstå Frelserens mission.

Efter måltidet tog Jesus et håndklæde, hældte vand i et fad og vaskede fødder på hver af de tilstedeværende mænd. Denne fodtvætning blev udført med ærbødighed og ydmyghed, fordi Frelseren uden tvivl kæmpede med sorgen over de kommende begivenheder, blandt andet det forestående forræderi.

Peter, der vidste, at Jesus var Messias og den lovede Frelser, ønskede at tjene Herren, snarere end at lade Herren betjene sig. »Hvis jeg ikke vasker dig,« sagde Frelseren, »har du ikke lod og del sammen med mig« (Joh 13:8). Så tog Peter beredvilligt imod Frelserens kærlige tjeneste.

Bagefter forklarede Jesus:

»I kalder mig Mester og Herre, og med rette, for det er jeg.

Når nu jeg, jeres Herre og Mester, har vasket jeres fødder, så skylder I også at vaske hinandens fødder.

Jeg har givet jer et forbillede, for at I skal gøre, ligesom jeg har gjort mod jer« (Joh 13:13-15).

Jesus ville have, at de tolv – og han vil have enhver af os – til at forstå, at ydmyghed og tjeneste er værdige karaktertræk, som vi bør stræbe efter at tillægge os. Han viste, at ingen er for betydningsfuld til at tjene andre. Faktisk er noget af det, der gør os storslåede, vores villighed til at tjene og give af os selv. Som Frelseren sagde: »Men den største blandt jer skal være jeres tjener« (Matt 23:11; se også Luk 22:26).

Følg Frelserens eksempel

Det får en til at tænke på den tjeneste, som blev ydet efter nogle af de naturkatastrofer, som har fundet sted inden for de sidste måneder og år. Vi har oplevet storme, jordskælv, hungersnød og sygdomme. Der er mange beretninger om mennesker, der, skønt de selv led, tog sig af andre, som var kvæstede, syge eller på anden måde i nød.

Efter et jordskælv, som ødelagde tusinder af hjem i Peru, forlod en biskop ruinerne af sit eget hjem og skyndte sig ud for at tilse medlemmerne af sin menighed og velsigne og trøste sin lille hjord.

Skønt en mor i Haiti sørgede over tabet af sine egne familiemedlemmer efter et jordskælv, gav hun sig alligevel tid til at berolige andre og lindre deres knuste hjerter. Hun styrkede de overlevende og hjalp dem med at finde mad og husly.

Unge voksne i Chile skyndte sig ud for at hjælpe med at uddele fødevarer og forsyninger til dem, der var blevet hårdest ramt af et jordskælv der. Mens disse medlemmer tjente andre, skjulte deres glade ansigter og villige hænder den kendsgerning, at deres egen tilværelse også var vaklende.

Alle disse mennesker og mange andre har fulgt Frelserens bøn om at »gøre, ligesom jeg har gjort mod jer« (Joh 13:15). Senere i kapitel 13 i Johannesevangeliet kan vi læse:

»Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal også I elske hinanden.

Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden« (v. 34-35).

Har du lagt mærke til, hvor ofte kirkeledere – fra præsident Thomas S. Monson til De Tolv Apostle og lokale præsidentskaber, biskopråd og undervisere – giver udtryk for deres kærlighed til dem, som de tjener? Denne kærlighed udspringer af at følge Frelserens eksempel.

At tjene andre er en måde at vise dem kærlighed på. Måske er kærlighed og tjeneste en og samme ting. De er i sandhed det, der kendetegner os som Kristi disciple.

Udsnit af Lad de små børn komme til mig, af Carl Bloch, gengivet med tilladelse fra Nationalhistorisk Museum på Frederiksborg Slot i Hillerød

Jesus vasker apostlenes fødder, af Del Parson © IRI

Udskriv