2015
Jesu Kristi egenskaper: Uten synd
February 2015


Besøkende lærerinners budskap

Jesu Kristi egenskaper: Uten synd

Studer ydmykt dette stoffet og søk å få vite hva du skal dele med andre. Hvordan vil det å forstå Frelserens liv og gjerninger styrke din tro på ham og velsigne dem du våker over som besøkende lærerinne? Du finner mer informasjon på reliefsociety.lds.org.

Bilde
Hjelpeforeningens emblem

Tro, familie, hjelp

Bilde

Vår Frelser Jesus Kristus var den eneste som var i stand til å gjennomføre en forsoning for menneskeheten. “Jesus Kristus, Lammet uten lyte, la seg frivillig på offeralteret og betalte prisen for våre synder,” sa president Dieter F. Uchtdorf, annenrådgiver i Det første presidentskap.1 Å forstå at Jesus Kristus var uten synd kan hjelpe oss å styrke vår tro på ham og gjøre vårt beste for å holde hans bud, omvende oss og bli rene.

“Jesus var … en person av legeme og ånd, men han ga ikke etter for fristelse (se Mosiah 15:5),” sa eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum. “Vi kan vende oss til ham … fordi han forstår. Han forstår kampen, og han forstår også hvordan kampen skal vinnes …

Hans forsonings kraft kan slette ut syndens virkninger i oss. Når vi omvender oss, vil Hans forsoning og nåde yte oss rettferdighet og rense oss (se 3 Nephi 27:16-20). Det er som om vi ikke bukket under, som om vi ikke hadde gitt etter for fristelse.

Når vi anstrenger oss dag etter dag, uke etter uke for å følge Kristi vei, vil vår ånd hevde sin forrang, kampen inni oss vil dø ut og fristelser slutte å skape vanskeligheter.”2

Ytterligere skriftsteder

Matteus 5:48; Johannes 8:7; Hebreerne 4:15; 2 Nephi 2:5-6

Fra Skriftene

Frelseren betalte prisen for våre synder ved å være den guddommelige Sønn, ved sitt syndfrie liv, ved sin lidelse og ved utgytelsen av sitt blod i Getsemane, sin død på korset og sin oppstandelse fra graven. På grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi bli rene igjen hvis vi omvender oss fra våre synder.

Kong Benjamin underviste sitt folk om Jesu Kristi forsoning og spurte om de trodde på hans ord. “De ropte alle med én røst og sa: [Ånden] har bevirket en stor forandring i oss – eller i våre hjerter – så vi ikke har lyst til å gjøre ondt mer, men til stadig å gjøre godt …

Og vi er villige til å inngå en pakt med vår Gud om å gjøre hans vilje og være lydige mot hans befalinger i alt” (Mosiah 5:1-2, 5).

Vi kan også oppleve en “stor forandring” i likhet med kong Benjamins folk, som ikke hadde “lyst til å gjøre ondt mer, men til stadig å gjøre godt” (Mosiah 5:2).

Noter

  1. Dieter F. Uchtdorf, “Du kan klare det nå!” Liahona, nov. 2013, 56.

  2. D. Todd Christofferson, “For at de kan være ett, likesom vi er ett,” Liahona, nov. 2002, 71.

Skriv ut