2015
Se hen til Gud hver dag
February 2015


Se hen til Gud hver dag

Fra Kirkens skoleverks temakveld 9. januar 2011.

Ved å sørge for en daglig forsyning, en dag om gangen, prøver Gud å lære oss tro.

I Herrens bønn finner vi bl.a.: “Gi oss i dag vårt daglige brød” (Matteus 6:11) eller “Gi oss hver dag vårt daglige brød” (Lukas 11:3). Jeg tror vi alle lett innrømmer at vi hver dag har behov som vi ønsker vår himmelske Fader vil hjelpe oss med. For noen er det enkelte dager rett og slett brød – det vil si mat som er nødvendig for å opprettholde livet den dagen. Det kan også være åndelig og fysisk styrke til å takle enda en dag med kronisk sykdom eller en smertefull, langsom rehabilitering. Andre ganger kan det være mindre konkrete behov, som noe i forbindelse med forpliktelser eller aktiviteter den dagen – som å undervise eller avlegge en prøve.

Jesus lærer oss, sine disipler, at vi skulle se hen til Gud hver dag for det brød – den hjelp og støtte – som vi trenger denne bestemte dagen.

Herrens oppfordring om å søke vårt daglige brød fra vår himmelske Faders hånd viser en kjærlig Gud, som er klar over sine barns små, daglige behov og er ivrig etter å hjelpe dem, én for én. Han sier at vi kan be i tro til Ham som “gir alle, villig og uten bebreidelse – og så skal vi få den” (Jakobs brev 1:5). Dette er naturligvis enormt betryggende, men det ligger noe annet i dette som er langt viktigere enn bare å få hjelp til å klare seg fra dag til dag. Når vi søker og mottar guddommelig brød hver dag, vokser vår tro på Gud og hans Sønn.

Å se hen til Gud daglig når det gjelder våre behov, gir næring til troen

Dere husker Israels stammers store utvandring fra Egypt og de 40 årene i ørkenen før de kom til sitt lovede land. Denne massive hærskaren på godt over en million mennesker trengte føde. Et så stort antall på ett sted kunne med sikkerhet ikke overleve lenge på å jakte, og deres delvise nomadeliv på den tiden passet ikke til å dyrke jorden eller drive med husdyravl i tilstrekkelig grad. Jehova løste utfordringen ved på mirakuløst vis å gi dem daglig brød fra himmelen – manna. Gjennom Moses befalte Herren folket å sanke tilstrekkelig manna for én dag om gangen, unntatt dagen før sabbaten, da de skulle sanke tilstrekkelig for to dager (se 2 Mosebok 16:19-29).

Ved å sørge for en daglig forsyning, en dag om gangen, prøvde Jehova å lære en nasjon å tro, en nasjon som i en periode på ca. 400 år hadde tapt mye av sine fedres tro. Han ville lære dem å stole på ham, å “se hen til Ham i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke” (L&p 6:36). Han ga dem nok for én dag om gangen. Med unntak av den sjette dagen kunne de ikke lagre manna til bruk for noen senere dager. Kort sagt, Israels barn måtte vandre med Ham i dag og stole på at han ville gi en tilstrekkelig mengde mat for neste dag den neste dag, osv. På denne måten kunne han aldri være altfor langt fra deres sinn og hjerte.

Stol på Herren – løsninger kan finnes med tiden

En tid før jeg ble kalt til generalautoritet, sto jeg overfor en personlig økonomisk utfordring som vedvarte i flere år. Til tider truet dette problemet min families og mitt velbefinnende, og jeg trodde kanskje vi sto overfor økonomisk ruin. Jeg ba om at en eller annen mirakuløs inngripen måtte utfri oss. Selv om jeg holdt denne bønnen mange ganger med stor oppriktighet og sterkt ønske, ble svaret til slutt nei. Jeg lærte endelig å be slik Frelseren gjorde: “Men la ikke min vilje skje, bare din” (Lukas 22:42). Jeg søkte Herrens hjelp med hvert eneste lille skritt i retning av en endelig løsning.

Det hendte noen ganger at jeg hadde brukt alle mine ressurser, og hverken hadde noe sted eller noen person å henvende meg til akkurat da. Mer enn én gang falt jeg ned på kne for min himmelske Fader og tryglet om hans hjelp mens tårene rant. Og han hjalp. Noen ganger var det ikke annet enn en følelse av fred, en visshet om at ting ville ordne seg. Jeg kunne kanskje ikke se for meg hvordan det skulle skje, men han ga meg visshet om at han, direkte eller indirekte, ville åpne en utvei. Omstendigheter kan forandre seg, man kan få en ny og nyttig idé, eller en uventet inntekt eller annen ressurs kan dukke opp akkurat når man trenger det. På en eller annen måte ville det løse seg.

Selv om jeg led da, er jeg takknemlig, når jeg nå ser tilbake, for at det ikke var noen rask løsning på mitt problem. Det faktum at jeg var nødt til å be Gud om hjelp nesten daglig i flere år, lærte meg virkelig å be og få svar, og det lærte meg tro på Gud i praksis. Jeg ble kjent med min Frelser og min himmelske Fader på en måte og i en grad som kanskje ikke ville ha skjedd ellers, eller som kunne ha tatt meg mye lengre tid. Jeg lærte at daglig brød er dyrebart. Jeg lærte at manna i dag kan være like reell som den fysiske manna i Bibelen. Jeg lærte å stole fullt og fast på Herren. Jeg lærte å vandre med ham dag etter dag.

Løs store problemer med små, daglige biter

Å be Gud om vårt daglige brød, istedenfor vårt ukentlige, månedlige eller årlige brød, er også en måte å fokusere på de mindre og mer overkommelige biter av et problem. For å hanskes med noe svært stort, kan vi trenge å arbeide på det med små, daglige biter. Noen ganger er én dag (eller bare en del av én dag) alt vi kan hanskes med om gangen. Jeg vil gi dere et eksempel som ikke er fra Skriftene.

På 1950-tallet overlevde min mor en radikal kreftoperasjon, men så vanskelig som det enn var, ble den etterfulgt av en rekke smertefulle strålebehandlinger under noe som nå ville blitt betraktet som primitive medisinske forhold. Hun mintes at hennes mor lærte henne noe den gang som har hjulpet henne helt siden da: “Jeg var så syk og svak, og jeg sa til henne en dag: ‘Mor, jeg klarer ikke 16 slike behandlinger til.’ Hun sa: ‘Kan du gå i dag?’ ‘Ja.’ ‘I så fall, vennen min, er det alt du behøver å tenke på i dag.’ Det har hjulpet meg mange ganger når jeg husker å ta én dag eller én ting om gangen.”

Når du ber om daglig brød, skulle du nøye vurdere dine behov – både det du kanskje mangler og det du må beskytte deg mot. Når du legger deg om kvelden, skulle du tenke på hva som gikk bra og hva som gikk dårlig den dagen, og hva som kan gjøre neste dag litt bedre. Takk også din himmelske Fader for den manna han har lagt på din vei, som har holdt deg gående gjennom dagen. Dine refleksjoner vil øke din tro på ham ved at du ser at han har hjulpet deg å utholde visse ting og forandre andre. Du vil bli i stand til å fryde deg over en dag til, ett skritt til mot evig liv.

Jesus Kristus er livets brød

Husk fremfor alt at vi har Ham som mannaen var et tegn og symbol på, selve livets brød, Forløseren.

“Jesus sa til dem: Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre. Og den som tror på meg, skal aldri noen gang tørste …

Sannelig, sannelig sier jeg dere: Den som tror, har evig liv!

“Jeg er livets brød” (Johannes 6:35, 47-48).

Jeg bærer vitnesbyrd for dere om at Livets brød, Jesus Kristus, virkelig er til, og om hans forsonings uendelige kraft og rekkevidde. Til syvende og sist er det hans forsoning, hans nåde, som er vårt daglige brød. Vi skulle søke ham daglig, gjøre hans vilje hver dag og bli ett med ham slik han er ett med Faderen (se Johannes 17:20-23). Jeg velsigner dere med at når dere søker deres daglige brød fra Ham, vil deres himmelske Fader gi dere det.

Skriv ut