2015
Jezus Christus — onze Vredevorst
Juli 2015


Jezus Christus — onze Vredevorst

Naar een toespraak gehouden tijdens de kerstmeditatie van 2013.

Ieder die de Vredevorst oprecht zoekt, kan vrede vinden.

Afbeelding
Christ standing on a seashore. He is beckoning to two men who stand near Him. The two men are holding a fishing net over a small fire. Fishing boats and fishermen are visible in the background. The painting depicts Christ calling some of His Apostles or disciples.

Christus roept twee discipelen, Gary E. Smith

We kunnen alle moeilijkheden van het sterfelijk leven beter doorstaan als we ons richten op de Heer en op het eeuwige leven. Onvolmaakte mensen delen de planeet aarde met andere onvolmaakte mensen. We leven in een gevallen wereld, die door een buitensporige schuldenlast, oorlogen, natuurrampen, ziekten en de dood wordt geplaagd.

We krijgen allemaal met zorgen te maken. Wat de oorzaak van onze zorgen ook is, ieder van ons verlangt naar innerlijke vrede.

Mijn boodschap houdt verband met de enige bron van ware en blijvende vrede, Jezus de Christus — onze Vredevorst.1

Jezus heeft gezegd: ‘Laat de kinderen begaan en verhinder hen niet bij Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen.’2

Hij kan vrede brengen aan hen wier leven door oorlog is verwoest. Als het gezinsleven door militaire dienstplicht wordt verstoord, draagt het gezin oorlogsherinneringen met zich mee. Mijn oorlogsherinneringen stammen uit de Koreaanse Oorlog.

De oorlogen in deze tijd worden met geavanceerdere middelen gevoerd, maar zijn nog even ontwrichtend voor gezinnen. Zij die lijden, kunnen zich tot de Heer wenden. Zijn boodschap van vrede op aarde en welbehagen onder de mensen geeft troost.3

Wie zich niet goed voelt, kan vrede krijgen. Van sommigen is het lichaam gewond. Andere mensen hebben geestelijke pijn omdat zij dierbaren missen of ander emotioneel trauma hebben opgelopen. Broeders en zusters, uw ziel kan vrede vinden als u aan uw geloof in de Vredevorst werkt.

‘Hebt gij ook mensen onder u die ziek zijn? Brengt hen hierheen. Hebt gij ook mensen onder u die lam zijn, of blind of kreupel of verminkt […] of die op enigerlei wijze lijdende zijn? Brengt hen hierheen en Ik zal hen genezen.’4

‘Ik zie dat uw geloof voor Mij voldoende is dat Ik u genees.’5

Afbeelding
A woman is kneeling next to Christ. She is holding on to His clothes. He is looking down at her. Others are behind Christ.

Wie lijdt, kan vrede krijgen. Of verdriet nu komt door een vergissing of een zonde, de Heer vereist uitsluitend ware bekering. De Schriften smeken ons: ‘Ontvlucht de begeerten van de jeugd [en roep] de Heere aan […] uit een rein hart.’6 Dan kan zijn ‘balsem in Gilead’ zelfs een ziel die ziek is van zonde genezen.7

Denk eens aan de verandering die in John Newton plaatsvond, die in 1725 in Londen was geboren. Hij bekeerde zich van zijn zondige leven als slavenhandelaar en werd predikant in de Anglicaanse kerk. Na die grote verandering van hart schreef John de tekst van de lofzang ‘Amazing Grace’.

Geweldige genade! Hoe zoet zijn de woorden

Die een zondaar als mij hebben gered.

Eens was ik verloren, maar nu ben ik terecht.

Ik was blind, maar nu zie ik pas echt.8

‘Er [zal] blijdschap […] zijn in de hemel over één zondaar die zich bekeert.’9

Wie zwaar belast is, kan vrede krijgen:

‘Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

‘Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;

‘want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.’10

Wie rouwt, kan vrede krijgen. De Heer heeft gezegd: ‘Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden.’11 Wanneer iemand die ons dierbaar is, heengaat, dan kunnen we door de influisteringen van de Geest met de vrede van de Heer vervuld worden.

‘Het zal geschieden dat zij die in Mij sterven, de dood niet zullen smaken, want die zal zoet voor hen zijn.’12

‘Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden.’13

‘Ik ben de Opstanding en het Leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven,

‘en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid.’14

Ieder die de Vredevorst oprecht zoekt, kan vrede vinden. Het is zijn heerlijke boodschap van redding die onze zendelingen aan de hele wereld brengen. Zij verkondigen het evangelie van Jezus Christus zoals Hij dat door de profeet Joseph Smith heeft teruggebracht. Zendelingen verkondigen deze woorden van de Heer, die levens veranderen: ‘Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht.’15

Ieder die besluit de weg van de Meester te bewandelen, kan vrede krijgen. Zijn liefdevolle uitnodiging luidt heel kort: ‘Kom dan en volg Mij.’16

Wij zingen de Vredevorst lof toe17, want Hij zal wederkomen. Dan zal ‘de heerlijkheid van de Heere […] geopenbaard worden, en alle vlees tezamen zal het zien’.18 Hij, de millenniaanse Messias, zal als Koning der koningen en Heere der heren regeren.19

Door Jezus Christus te volgen, worden wij tot Hem en onze hemelse Vader teruggeleid, om bij Hen en ons gezin te wonen. Door alle problemen van het sterfelijk leven te doorstaan, mits we getrouw aan onze verbonden blijven, mits we tot het einde toe volharden, komen wij in aanmerking voor de grootste van Gods gaven, het eeuwige leven.20 In zijn heilige tegenwoordigheid kan ons gezin voor altijd bijeen zijn.

God zegene u, geliefde broeders en zusters. Mogen u en uw dierbaren altijd de zegeningen van de Heer, onze Vredevorst, genieten.

Afdrukken