2016
Op school word ik uitgelachen omdat ik lid van de kerk ben. Ik weet dat ik pal moet staan voor wat ik geloof, maar het is zo moeilijk! Hoe kan ik moediger worden?
April 2016


Vraag & antwoord

‘Op school word ik uitgelachen omdat ik lid van de kerk ben. Ik weet dat ik pal moet staan voor wat ik geloof, maar het is zo moeilijk! Hoe kan ik moediger worden?’

Ja, je hebt in zo’n situatie zeker moed nodig. Jezus Christus heeft ons geboden: ‘Staat op en laat uw licht schijnen, opdat het een standaard voor de natiën zal zijn’ (LV 115:5). Maar de moed om je licht te laten schijnen kan inhouden dat je iets zegt tegen degenen die je uitlachen.

Je kunt je in ieder geval door hen laten inspireren om beter je best te doen. Als je er hard aan werkt om je getuigenis te versterken, kun je de moed ontwikkelen om je stem te laten horen of eenvoudigweg op de juiste weg verder te gaan, ook als anderen je uitlachen.

Het kan verontrustend zijn als je wordt gepest, maar vergeet niet dat je om naastenliefde kunt bidden zodat anderen door jou de liefde van Christus kunnen voelen (zie Moroni 7:48). Omdat elke situatie uniek is, kun je je het best door de Geest laten leiden, zodat je in elke situatie weet hoe je op christelijke wijze kunt reageren.

Afhankelijk van de situatie is het wellicht het best om onder vier ogen te praten met wie je uitlachen of zelfs de spot te negeren en je aan je eigen overtuiging vast te houden. Als anderen niet naar je willen luisteren, kunnen je vriendelijke voorbeeld, je vergevensgezindheid en oprechtheid de beste boodschap zijn.

Geef blijk van ware moed

Degenen die je uitlachen, stoppen misschien niet als je ze moedig vraagt om ermee op te houden. Maar ze houden wellicht wel op als je moedig een voorbeeldig leven als heilige der laatste dagen leidt. Voordat je het weet kun je de goedkeuring van onze hemelse Vader uitstralen, waardoor hun ogen voor het herstelde evangelie geopend kunnen worden.

Bright U. (17), Imo (Nigeria)

Kracht vinden in de grondbeginselen

Bidden en vasten zijn belangrijk omdat je er de pesterijen en problemen op school mee kunt doorstaan, net zoals Jezus Christus de bespotting kon doorstaan toen Hij op aarde was. Dan kun je liefdevoller en geduldiger met andere mensen omgaan.

Walter C. (15), Jaén (Peru)

Je door gebed laten leiden

Ik was heel lang het enige lid van de kerk op mijn school. Mijn beste vrienden begrepen me wel, maar de andere kinderen lachten me uit. Toen ik op een dag aan het bidden was, kreeg ik het gevoel dat ik met een van de aanstichters moest praten. Ik legde uit dat ik niet kwaad op hem was, maar ik vroeg hem of hij mij wilde respecteren zoals hij gerespecteerd wilde worden. Omdat hij ons gesprek had gehoord, verdedigde een van mijn leerkrachten me altijd als hij iets zag gebeuren. Ik weet dat de Heer je zal bijstaan als je met die mensen praat.

Shanela S. (14), Pangasinan (Filipijnen)

Versterk je getuigenis

Krijg eerst een oprecht getuigenis van de waarheden waar je met anderen over wilt praten. Heb de mensen die je uitlachen lief en ga geen woordenwisseling met ze aan, want twisten is niet goed in Gods ogen. (Zie 3 Nephi 11:29.) En, wat het allerbelangrijkst is, heb altijd de Geest bij je. Met de hulp van de Geest zul je meer liefde en moed hebben. Hij zal je woorden krachtiger maken.

Julia F. (19), Hesse (Duitsland)

Heb uw vijanden lief

Ik heb ook dergelijke situaties meegemaakt. Maar als je geloof hebt en nederig bent, zul je gezegend worden met de kracht en het geloof die je nodig hebt om je vijanden lief te hebben, hen te zegenen die jou vervloeken […]en voor hen te bidden (zie Mattheüs 5:44). Ik moedig je aan om in de Schriften op te zoeken hoe je sterk kunt worden. Bid als je voelt dat je in je geloof alleen staat. In Romeinen 8:31 staat: ‘Wat zullen wij dan over deze dingen zeggen? ‘Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?’ God staat aan jouw kant! Alles is mogelijk.

Reagan T. (15), Utah (VS)

Wees niet bang

Praat vaker over je godsdienst of doe iets om de aandacht erop te vestigen. Ik bevond me in een soortgelijke situatie. Ik schreef op mijn rugzak: ‘Ik vind het geweldig om mormoon te zijn.’ Daardoor kreeg ik veel kansen om over het evangelie te vertellen. Ik liet zien dat ik niet bang was om te zeggen dat ik lid van de kerk ben. Wat je ook doet, laat je niet van je stuk brengen. Bid voor hen en voor jezelf. Je zult al snel merken dat als je je op het redden van anderen concentreert, je niet zo bang zult zijn om ze over de waarheid van het evangelie te vertellen.

Savanna P. (14), Texas (VS)

Afdrukken