2018
6 syytä miksi todella tarvitsemme kirkkoa!
August 2018


6 syytä miksi todella tarvitsemme kirkkoa!

Monet asiat elämässä ovat valinnaisia. Mutta jos haluat tulla sellaiseksi ihmiseksi, jollainen sinusta on tarkoitus tulla, sinun on noudatettava taivaallisen Isän sinua varten laatimaa suunnitelmaa.

Kuva
youth at church

Oletko koskaan kuullut jonkun kysyvän, miksi meillä on kirkko? Tai ehkä: miksi tarvitsemme sitä? Miksi ihmiset eivät vain voisi olla hengellisiä itsekseen – mennä vuorille tai rannalle tai muuhun erityiseen paikkaan ja tuntea olevansa lähellä Jumalaa – ja pitää sitä hyvänä?

On varmasti totta, että voimme olla lähellä Jumalaa missä hyvänsä (itse asiassa se on oikein hyvä ajatus!), mutta taivaallisella Isällä on sinua varten kovin paljon enemmän kuin yleispätevää hengellisyyttä. Hän haluaa sinun yltävän parhaimpaasi. Itse asiassa Hän haluaa sinun perivän kaiken, mitä Hänellä on, ja saavan iankaikkisen elämän. Ja Hänellä on suunnitelma ja organisaatio, jotta voit saada sen kaiken. Suunnitelmana on pelastussuunnitelma, ja organisaationa on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko – ainoa tosi ja elävä kirkko koko maan päällä (ks. OL 1:30).

Tässä on kuusi syytä, joiden vuoksi me todella tarvitsemme kirkkoa.

1. Opimme Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ja osallistumme siihen

Yksi kirkon jäsenyyden siunauksista on se, että voimme oppia evankeliumin täyteyttä (ks. OL 1:17–23). Jos meillä on vilpitön halu oppia ja jos olemme nöyriä, rukoilevia, uutteria ja kuuliaisia, me voimme saada todistuksen ja meillä voi olla Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen ja Hänen sovitustyönsä tuoma toivo.

Kirkon johtohenkilöiden ja kirkon aineiston välityksellä me opimme myös muista olennaisista opinkohdista, kuten evankeliumin palautuksesta, profeettojen kutsumisesta tänä päivänä sekä jumaluuden todellisesta luonteesta. Se, että elämme sopusoinnussa tosi opin kanssa, tuo meille iloa ja onnea.

2. Saamme välttämättömät toimitukset ja liitot

Taivaallisen Isän työnä on ”ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen” (Moos. 1:39). Mutta joskus saatamme unohtaa Hänen työnsä edellyttävän sitä, että mekin teemme oman osamme! Me tulemme kelvollisiksi iankaikkisen elämän siunauksiin, kun olemme kuuliaisia evankeliumin toimituksille ja liitoille. Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Me emme voi toivoa tietämme Jumalan kasvojen eteen. Meidän pitää noudattaa lakeja, joihin nuo siunaukset perustuvat [ks. OL 130:20–21].”1

Toimitukset, joihin osallistumme, ja liitot, joita teemme, ovat meille välttämättömiä, jotta voimme palata taivaallisen Isämme eteen ja elää Hänen luonaan. Nämä toimitukset ja liitot edellyttävät pappeutta – joka on saatavana ainoastaan Jumalan tosi kirkossa. Ilman niitä liittoja olisimme hukassa.

3. Autamme toisiamme matkan varrella

Vanhin D. Todd Christofferson on opettanut: ”Yksi tärkeä syy siihen, että Herralla on kirkko, on luoda pyhien yhteisö, jossa tuetaan toinen toista sillä ’kaidalla ja kapealla polulla, joka johtaa iankaikkiseen elämään’ [2. Nefi 31:18].”2

Kirkossa voimme luoda ihmissuhteita, joissa huolehdimme toisistamme. Voimme auttaa toisiamme läpi rankkojen aikojen, kun ohjaamme ja suojaamme toisiamme ja kuljemme toistemme kanssa (ks. ”Oon lapsi Jumalan”, MAP-lauluja, 187; Ef. 2:19). Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista koorumista on sanonut: ”Me kaikki olemme Jumalan lapsia, ja meidän on opetettava toisiamme, meidän on autettava toisiamme löytämään oikea tie.”3 Kirkko on siihen täydellinen paikka!

4. Autamme perheitä tulemaan kelvollisiksi iankaikkiseen elämään

Vielä yksi tärkeä syy sille, miksi meillä on kirkko, on auttaa perheitä tulemaan kelvollisiksi iankaikkiseen elämään. Sinetöimistoimitus temppelissä antaa perheille mahdollisuuden olla yhdessä ikuisesti. Jotta niin voisi tapahtua, meidän on elettävä kelvollisina saadaksemme nuo siunaukset. Kirkko auttaa perheitä auttamaan siinä toisiaan.

Kuten vanhin Christofferson on opettanut: ”Syy, miksi kirkossa opetetaan evankeliumia ja suoritetaan pappeuden toimituksia, on se, että perheet pääsisivät iankaikkiseen elämään.”4 Kirkko siis auttaa meitä elämään niiden liittojen mukaisesti – ja auttaa meitä tukemaan toisiamme matkan varrella.

Kuva
young women at church

5. Siunaamme ihmisiä kaikkialla maailmassa

Vanhin Christofferson on sanonut, että kun toimimme kirkossa yhdessä, taivaallinen Isä voi ”saavuttaa tarpeellisia asioita, joita ei voi saavuttaa yksilönä tai pienemmissä ryhmissä”5.

Tiesitkö, että viimeisten 30 vuoden aikana kirkko on lahjoittanut hyväntekeväisyyteen ja humanitaarisen avun projekteihin sekä palveluprojekteihin joka vuosi 40 miljoonan Yhdysvaltain dollarin arvosta? Kirkon jäsenten tarjoamat runsaat lahjoitukset ja vapaaehtoistyö saavat aikaan sellaista, mitä ei voisi saavuttaa millään muulla tavalla.

Ainutlaatuisen lähetystyöohjelman ansiosta lähetyssaarnaajat jakavat evankeliumin valoa ihmisille kaikkialla maailmassa. Palvelemassa on lähes 105 000 lähetyssaarnaajaa (mukaan lukien sekä nuoret aikuiset että vanhemmat lähetyssaarnaajat). Vau! Se on enemmän ihmisiä kuin monissa kaupungeissa!

Ja jäsenten hyväntahtoisten lahjoitusten ansiosta kirkolla on varoja rakentaa temppeleitä kaikkialle maailmaan. Huhtikuussa 2018 temppeleitä oli 182 joko toiminnassa tai rakenteilla tai niiden rakentamisesta oli ilmoitettu.

6. Jumalan valtakunta on perustettu maan päälle

Yksi tärkeimpiä syitä sille, miksi Jumala perusti kirkon, on se, että se on Jumalan valtakunta täällä maan päällä (ks. OL 65). Herra on antanut pappeuden avaimet Joseph Smithille ja kaikille hänen jälkeensä tulleille profeetoille ja apostoleille. Vanhin Christofferson on opettanut: ”Noiden avainten valtuudella kirkon pappeusvirkailijat säilyttävät Vapahtajan opin puhtauden ja Hänen pelastavien toimitustensa koskemattomuuden.”6

Kirkon johtohenkilöiden välityksellä Herra voi johtaa työtään ja palvella lapsiaan. Ilman sellaista johtajuutta kaikenlaiset väärät ajatukset ja opetukset uhkaisivat johdattaa meidät pimeille ja kielletyille teille. Toisin sanoen tarvitsemme oikealla tavalla kutsuttujen ja asetettujen profeettojen ja apostolien suomaa turvaa, jotta tiedämme, kuinka saavuttaa iankaikkisen elämän. Se tapahtuu vain Hänen kirkossaan.

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Nyt on aika valmistautua”, huhtikuun 2005 yleiskonferenssi.

  2. D. Todd Christofferson, ”Miksi kirkko”, lokakuun 2015, yleiskonferenssi.

  3. Jeffrey R. Holland, ”Opettaminen ja oppiminen kirkossa”, Liahona, kesäkuu 2007, s. 58.

  4. D. Todd Christofferson, ”Miksi kirkko”.

  5. D. Todd Christofferson, ”Miksi kirkko”.

  6. D. Todd Christofferson, ”Miksi kirkko”.

Tulosta