2018
Viisi asiaa, joita Opissa ja liitoissa opetetaan lähetyssaarnaajana olemisesta
August 2018


Viisi asiaa, joita Opissa ja liitoissa opetetaan lähetyssaarnaajana olemisesta

Kuva
young men reading the scriptures

Jos valmistaudut lähtemään lähetystyöhön tai vain etsit tapoja kertoa ystävillesi uskonkäsityksistäsi, on olemassa eräs niin suurenmoinen opas, että sitä voisi kutsua toiseksi lähetystyöoppaaksi.

Se on Oppi ja liitot. Siinä on hiljattain ilmoitettuja ja kauniita opinkohtia iankaikkisista perheistä sekä siitä, mitä tapahtuu kuollessamme ja kuinka Jeesuksen Kristuksen kirkko tulee järjestää. Mutta siinä on myös – kerta toisensa jälkeen – käskyjä kertoa evankeliumista muille. Itse asiassa kaikkine lupauksineen ja kehotuksineen, joita tässä pyhässä kirjassa annetaan lähetyssaarnaajille, sitä voisi pitää evankeliumin levittämisen oppaana.

Esimerkiksi seuraavassa on viisi hienoa totuutta, jotka voit oppia lähetystyöstä vain lukemalla Oppia ja liittoja.

1. Sinun ei tarvitse huolehtia siitä, minne menet.

OL 80:3: ”Ja nyt, lähtekää saarnaamaan minun evankeliumiani pohjoiseen tai etelään, itään tai länteen, sillä ei ole väliä, sillä ette voi mennä harhaan.”

”En usko, että ilmaus ’sillä ei ole väliä’, kuten Herra käyttää sitä tässä pyhien kirjoitusten kohdassa, viittaa siihen, ettei Hän välittäisi, missä Hänen palvelijansa työskentelevät. Itse asiassa Hän välittää siitä syvästi. – – Hän innoittaa, johdattaa ja ohjaa valtuuttamiaan palvelijoita. Kun lähetyssaarnaajat pyrkivät olemaan entistä kelvollisempia ja kyvykkäämpiä välineitä Hänen käsissään ja tekemään parhaansa täyttääkseen uskollisesti velvollisuutensa, silloin Hänen avullaan he eivät ’voi mennä harhaan’ – palvelivatpa he missä tahansa.”1

– Vanhin David A. Bednar

2. Pidä pyhiä kirjoituksia arvossa, niin tiedät, mitä sinun pitää sanoa.

OL 84:85:” Kootkaa mieleenne alati elämän sanoja, niin teille annetaan tuona hetkenä se osa, mikä mitataan kullekin ihmiselle.”

”Kootessasi mieleesi pyhien kirjoitusten ja myöhempien aikojen profeettojen sanoja tutkimalla ja osoittamalla uskoa halusi kertoa evankeliumista muille voimistuu. Sinulle luvataan, että Henki auttaa sinua tietämään, mitä sanoa, kun opetat.”2

Saarnatkaa minun evankeliumiani

3. Evankeliumia etsiviä ihmisiä on kaikkialla.

OL 123:12: ”Sillä maan päällä on kaikkien lahkojen, ryhmien ja uskontokuntien keskuudessa vielä monia, jotka on sokaissut ihmisten katala viekkaus, jota käyttäen nämä väijyvät pettääkseen, ja jotka ovat erossa totuudesta vain siksi, että eivät tiedä, mistä sen löytäisivät.”

”Kaikkialla ympärillänne joka päivä on ystäviä ja lähimmäisiä, ’jotka ovat erossa totuudesta vain siksi, että eivät tiedä, mistä sen löytäisivät.’ Kun Henki ohjaa teitä, voitte jakaa ajatuksen, kutsun, tekstiviestin tai tviitin, joka kertoo ystävillenne palautetun evankeliumin totuuksista.”3

– Vanhin David A. Bednar

4. Rukoile hyvin, jotta voit opettaa hyvin.

OL 42:14: ”Ja Henki annetaan teille uskon rukouksen kautta; ja ellette saa Henkeä, teidän ei tule opettaa.”

”Lähetyssaarnaajien tulee polvistua ja pyytää Herraa vapauttamaan heidän kielensä ja puhumaan heidän kauttaan niiden ihmisten siunaukseksi, joita he opettavat. Jos he tekevät näin, he saavat elämäänsä uutta valoa. He ovat innokkaampia tekemään työtä. He tulevat tietämään, että he ovat hyvin todellisessa mielessä Herran palvelijoita puhuessaan Hänen puolestaan. He huomaavat, että heidän opettamiensa ihmisten suhtautuminen muuttuu.”4

– Presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008)

5. Pyhä Henki todistaa niille, joille puhut.

OL 100:7–8: ”Mutta käskyn minä annan teille, että teidän tulee julistaa, mitä julistattekin, minun nimessäni, vakain sydämin, sävyisyyden hengessä kaikessa. Ja minä annan teille tämän lupauksen, että sikäli kuin teette tämän, Pyhä Henki vuodatetaan, niin että hän todistaa kaikesta, mitä te sanotte.”

”Pyhä Henki voi tehdä työtä Kristuksen valon kautta. Evankeliumin totuuksia opettava henkilö ei kylvä aikuisen tai lapsen sisimpään mitään vierasta tai edes uutta. Sen sijaan lähetyssaarnaaja tai opettaja saa kosketuksen siellä jo olevaan Kristuksen Henkeen. Evankeliumi kuulostaa heistä tutulta.”5

– Presidentti Boyd K. Packer (1924–2015)

Aseta tavoite

Tämä on vasta alkua. Kun tänä vuonna tutkit Oppia ja liittoja, aseta tavoitteeksi oppia lähetystyöstä niin paljon kuin vain voit. Tee sitten kaikki voitavasi, jotta alat elää niiden opetusten mukaan. Muista: ”Jos teillä on halu palvella Jumalaa, teidät on kutsuttu työhön, sillä katso, vainio on jo vaalennut korjattavaksi” (OL 4:3–4).

Viitteet

  1. David A. Bednar, ”Kutsuttu työhön”, Liahona, toukokuu 2017, s. 68.

  2. Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas, 2005, s. 19.

  3. David A. Bednar, ”Kutsuttu työhön”, s. 70.

  4. Gordon B. Hinckley, ”Lähetystyöpalvelu”, Ensimmäinen maailmanlaajuinen johtajien koulutuskokous, 11. tammikuuta 2003, s. 20.

  5. Boyd K. Packer, ”Kristuksen valo: Mitä jokaisen evankeliumia saarnaamaan, evankeliumia opettamaan tai evankeliumin mukaan elämään kutsutun tulee tietää”, Liahona, huhtikuu 2005, s. 10.

Tulosta