2019
Gudomligt väglett lärjungeskap
Juni 2019


Gudomligt väglett lärjungeskap

Från ”God Will Use You, God Will Bless You”, ett tal som hölls under ett andligt möte vid Brigham Young University den 3 november 2015.

Om ni vill bli sanna lärjungar till vår älskade Frälsare får ni vägledning av Herren Gud.

Bild
meeting with family in El Salvador

Illustrationer Kelley McMorris

Jag vill ta upp två frågor som jag själv ville ha svar på när jag var ung.

För det första: Om vi hänger oss åt att tjäna Gud, vägleder han då våra steg och använder oss i sina rättfärdiga syften? För det andra: Om vi väljer att följa Frälsaren och gå lärjungeskapets väg, kommer då Herren att vaka över oss, vägleda oss, välsigna oss och fylla oss med en anda av glädje och tillfredsställelse när han använder oss i sina syften?

Mina älskade bröder och systrar, om ni ger era hjärtan till Frälsare och strävar efter att vandra i tro och medkännande på den väg han har befallt, vet jag att Herren använder er på sätt som ni nu inte kan föreställa er.

”Men jag är inte speciell”, säger du. ”Jag är alldaglig på alla sätt. Jag är inte särskilt smart, vältalig, välklädd eller ens väluppfostrad. Hur kan Gud använda mig?”

Sedan tidens begynnelse har vår himmelske Fader nått ut till dem som är alldagliga och använt dem i sina syften. Aposteln Paulus skrev till er i dag, precis som han skrev till korintierna fordom:

”Det som för världen var dåraktigt utvalde Gud för att förödmjuka de visa, och det som för världen var svagt utvalde Gud för att förödmjuka det starka,

och det som för världen var obetydligt och föraktat och inte fanns till, det utvalde Gud för att tillintetgöra det som fanns till,

för att ingen människa ska berömma sig inför Gud” (1 Kor. 1:27–29).

När det var dags för vår Frälsare att återställa sin kyrka till jorden, varför tror du då han valde en enkel pojke med ytterst lite formell skolutbildning?

Varför tror du att Gud befallde Gideon, en bonde, att fortsätta skicka hem trupper tills det bara fanns 300 män kvar att möta de oräkneliga fienderna? (se Dom. 7:1–25).

Varför tror du att Frälsaren valde en fiskare att bli huvudapostel och att leda kyrkan när han var borta? (se Matt. 16:18).

För det första för att Herren ”inte [går] efter vad en människa ser. En människa ser det som är för ögonen, men HERREN ser till hjärtat” (1 Sam. 16:7).

För det andra därför att Gud kan ta den enklaste lera och skapa ett mästerverk av den. Sannerligen, ”om Gud är för oss, vem kan då vara emot oss?” (Rom. 8:31).

För det tredje väljer Gud de svaga så att ingen kan skryta och säga: ”Jag har gjort det här av egen kraft.”

När Petrus, en enkel fiskare, tar en liten grupp troende och sedan formar dem till en mäktig kyrka, höjs röster som tackar Gud.

När en armé på tusentals personer besegras av en trupp på 300, prisas Gud.

När en pionjärpojke lämnar plogen och översätter den mest inspirerande och livsförändrande texten sedan Bibeln, förhärligar man inte människans intellekt utan Guds makt.

Vår himmelske Fader har inget behov av att du är mäktig, intelligent eller vältalig. Det han behöver är att du vänder hjärtat till honom och söker efter att hedra honom genom att tjäna honom och sträcka dig ut i medkänsla mot människorna omkring dig.

Den Helige Andens verkningar

Det andra jag vill inpränta hos dig är att om följer Gud i sanning och kraft så välsignar han dig på sätt som du inte kan förstå.

År 2006 fastställde president Gordon B. Hinckley (1910–2008) och första presidentskapet att ett tempel skulle beaktas för San Salvador i El Salvador. Han besökte ett antal markstycken, bland annat ett helt stadskvarter i den äldre centrala del av staden. Vi åkte från det ena markstycket till det andra, men inget verkade riktigt stämma.

Så småningom åkte vi förbi ett nybyggt område i västra delen av staden. Jag kände något i det området och gick runt ett antal kvarter. Ett område som var omringat av en mur var av särskilt intresse. Jag kontaktade ägarna och fick veta att marken inte var tillgänglig, så vi åkte hem.

Men profeten hade sagt att det skulle byggas ett tempel i San Salvador, så jag återvände och tittade på andra områden. Återigen drogs jag till marken som var omringad av en mur och kontaktade ägarna på nytt. De upprepade att marken inte var tillgänglig.

Jag återvände hem igen men kunde inte bli av med känslan att det var där som templet skulle vara. Jag kontaktade familjen och frågade om de åtminstone kunde träffa mig. De gick med på det. Ännu en gång reste jag till San Salvador, nu tillsammans med Robert Fox, en vän och anställd vid kyrkans fastighetsdivision. Den morgonen knäböjde vi i bön i mitt rum innan vi började dagen och bad Herren om hjälp.

När vi körde in genom grinden till hemmet var det nästan som att komma in i en helig trädgård. Det fanns träd och blommor, och bruset utifrån slutade vid grinden. Miguel Dueñas, hans bror och två av Miguels söner väntade på oss. De hälsade på oss och ledde oss in i det fäderneärvda huset som var stort och rymligt.

Vi sa till dem att vi var där på uppdrag av vår kyrkas president och att han ville välsigna landet och kyrkans medlemmar genom att bygga ett tempel där. Jag visade bilder av andra tempel. Jag sa att jag kände att deras egendom, deras fäderneärvda hem, var rätt plats.

Det kom inte som någon överraskning när de återigen tackade nej, men vi var tvungna att försöka. Och i nästan en timme försökte vi övertala dem på olika sätt, genom ett direkt köp, utbyte av egendomar, och varje annat alternativ vi kunde komma på. Men de var fast beslutna och tackade nej till varje erbjudande.

Vi hade gjort allt vi kunde göra. Vi hade förberett oss. Vi hade gjort så gott vi kunde. Men det räckte helt enkelt inte.

I hjärtat uppsände jag en brådskande bön: ”Fader, snälla, hjälp oss veta vad vi ska säga eller göra.”

Till slut var det uppenbart att vår resa hade varit förgäves. Det verkade inte som om något skulle få dem att ändra sig. Men när vi just skulle gå hände något. Herrens Ande kom in i rummet. Den var påtaglig. Alla i rummet kände den. Det var en av de mest andliga upplevelserna jag någonsin har haft.

Miguel Dueñas, som inte var medlem i kyrkan, började gråta. Herr Dueñas vände sig till sin bror och sa: ”Om vi inte kan sälja vårt fäderneärvda hem så kanske vi kan sälja vår bästa mark på andra sidan vägen?”

Hans bror sa ja. Sedan pratade vi om den andra marken. De ägde flera hundra hektar land på andra sidan huvudvägen från sitt fäderneärvda hem. Hjärtat av egendomen stack ut en aning så att alla som åkte på vägen skulle se templet.

Det var den marken som de erbjöd till Herrens tempel. Det var i sanning ett underverk. Från den stunden välsignade Herren hela processen. President Henry B. Eyring, då förste rådgivare i första presidentskapet, invigde templet för Herrens tjänst den 21 augusti 2011.

Bild
El Salvador San Salvador Temple

Jag vittnar om att det vackra tempel som pryder San Salvadors kullar inte är ett resultat av något som broder Fox eller jag sa eller gjorde. Det står där i dag tack vare de mäktiga verkningarna av vår allsmäktige Guds Helige Ande.

Vår barmhärtige Fader

Om Herren bryr sig tillräckligt om oss för att sända sin Ande och tillhandahålla en plats för ett tempel, tror du då inte att han sänder sin Ande för att förbereda ditt hjärta och vägleda dina steg?

Du är outsägligt mycket dyrbarare än ett stycke mark. Du är ett älskat barn till din evige Fader. Du är avkomma till universums Gud!

Tror du inte att han tänker på dig? Tror du inte att han använder dig och välsignar dig på sätt som är härligare än du möjligtvis kan föreställa dig?

I skrifterna står det: ”Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd. Räkna med honom på alla dina vägar, så ska han jämna dina stigar” (Ords. 3:5–6).

Kung Benjamin gjorde en perfekt sammanfattning av budskapet jag vill ge dig. Han sa: ”Jag [önskar] att ni betänker deras välsignade och lyckliga tillstånd som håller Guds bud. Ty se, de är välsignade i allt, både timligt och andligt. Och om de trofast håller ut intill änden tas de emot i himlen så att de därigenom kan vistas hos Gud i ett tillstånd av oändlig lycka” (Mosiah 2:41).

Jag höjer min röst i pris till och vittnesbörd om denna sanning. Jag vittnar om att jag har sett Guds utlovade välsignelser uppfyllas om och om igen i mitt och många andras liv.

Jag lovar att om ni vänder hjärtat till er Fader i himlen, om ni varje dag strävar efter att älska och följa Jesus Kristus mer fullkomligt, om ni med medkänsla och vänlighet delar andras bördor och lyfter upp armarna hos nödställda runt omkring er, om ni strävar efter att bli sanna lärjungar till vår älskade Frälsare, så vägleder himlens Gud era steg. Han använder dig i sina upphöjda syften. Han välsignar dig på sätt som du inte kan föreställa dig.

Skriv ut