2019
Marta och Maria
Juni 2019


Lärdomar från nya testamentet

Marta och Maria

Oavsett hur vi väljer att tjäna är det viktigt att vi accepterar och följer Kristus av hela hjärtat och sinnet.

Vid en tid när många i Jerusalem uttryckte förvirring över Frälsarens identitet, sa Jesus: ”Om någon vill göra hans vilja ska han förstå om min lära är från Gud” (Joh. 7:17). Om vi vill göra mer än bara lära oss läran, utan också veta vem Jesus Kristus är och bli hans lärjungar, måste vi omsätta vår tro i handling. Berättelsen om Marta och Maria visar att det finns mer än ett sätt för oss att tjäna Frälsaren.

Kort efter den här predikan begav sig Jesus och några av hans lärjungar hem till Marta i Betania för att undervisa om evangeliet. Marta hade huvudansvaret för att agera som en god värdinna, och kanske för att tillhandahålla mat och övernattning för sina gäster, medan hennes syster Maria satt vid Jesu fötter och lyssnade när han talade. (Se Luk. 10:38–42.) Systrarnas olika sätt att tjäna Mästaren lär oss att respektera och hedra dem som visar sitt lärjungeskap på olika sätt. Jesu lärdomar i den här berättelsen visar också hans perspektiv att kvinnor var fria att välja hur de skulle tjäna och hur de skulle visa sitt lärjungeskap, precis som män.

Tjäna genom att ge

Precis innan Lukas presenterar Marta och Maria återger han liknelsen om den barmhärtige samariern. I den berättelsen lär Frälsaren oss att vara barmhärtiga mot andra, att till exempel ge mat och husrum och ta hand om alla behövande (se Luk. 10:30–37). Det faktum att Marta ”var upptagen med alla förberedelser” (Luk. 10:40) visar på hennes mottaglighet för och tolkning av den här principen när hon omsatte sin tro i handling.

För att illustrera sin lära att den som är störst ska tjäna andra (se Matt. 20:26–28; Luk. 22:26–27), ägnade Jesus sitt liv åt att tjäna. Marta reagerade med en önskan att tjäna honom. Berättelsen om Marta och Maria visar två kvinnor som exemplifierar sann tro och sant lärjungeskap genom att tjäna och lära. Precis som Marta visade sin kärlek till Kristus genom tjänande, kan vi tjäna människorna runt omkring oss på ett sätt som visar vår kärlek till Frälsaren och vår villighet att lära oss och följa hans evangelium.

När vi tjänar behöver vi komma ihåg att det finns andra sätt att tjäna på och att vi inte ska döma dem som ägnar sig åt det. När Marta blev ”upptagen” (Luk. 10:40) visade hennes reaktion på en viss irritation, vilket lade sordin på den goda avsikten med Frälsarens besök.

Marta var gästvänlig och ansvarsfull, men hon var också stressad och uppslukad av sitt arbete. Hon klagade inför Jesus: ”Herre, bryr du dig inte om att min syster har lämnat mig att sköta allting själv? Säg nu till henne att hon hjälper mig” (Luk. 10:40). Hennes protest antyder att hon ansåg att hon var den enda som tjänade. Just då var hon blind inför de skiftande sätt att tjäna som andra ägnade sig åt, inklusive Maria och Frälsaren själv. Marta tillämpade principen att ge, men med en inställning som inte inbjöd Anden. I våra liv i dag kan vi också visa vår kärlek till andra genom våra gärningar och vår inställning.

Tjäna genom att ta emot

Med en milt tillrättavisande röst uppmärksammade Jesus Martas ansträngningar att tjäna och hennes frustration: ”Marta, Marta, du bekymrar dig och oroar dig för så mycket” (Luk. 10:41). Frälsarens ord var inte menade att förringa Martas sätt att visa gästvänlighet utan att framhålla Marias rättighet att tjäna genom att lyssna och lära. Marias handlingar visar oss vad som är viktigt för alla dem som vill följa Herren oberoende av hur de väljer att tjäna.

Maria lät Frälsaren tjäna henne genom att ta emot hans ord. Hennes exempel visar att vi kan visa kärlek till Frälsaren genom att sitta vid hans fötter och lära och växa i Anden.

Bara ett är nödvändigt

I svaret på Martas konflikt konstaterade Herren att ”bara ett är nödvändigt” (Luk. 10:42). Enkelhetens mäktiga kraft antyds, men enkel kan betyda olika saker för var och en av oss. Det som är ”nödvändigt” ligger inte i det vi säger och gör utan i våra motiv. Det viktiga, oavsett hur vi väljer att tjäna, är att vi accepterar och följer Kristus av hela vårt hjärta och sinne.

I vissa stunder kan det vara bäst att tjäna på ”Martas sätt”, och andra gånger kan det fungera bättre att reagera ”Marias sätt” – eller kanske på något annat sätt som inte passar in i de här två kategorierna. Vi kan ta till oss Martas och Marias exempel och be om Andens vägledning för att kunna tjäna på bästa sätt.

Låt oss se på vår inställning medan vi tjänar på vårt eget sätt, och komma ihåg att vår övertygelse om att följa Herren är det som betyder mest. Må vi alltid befinna oss vid Frälsarens fötter.

Skriv ut