2020
Jul med fokus på Frelseren
Desember 2020


Jul med fokus på Frelseren

Julehøytiden blir fort en tid med mye hygge og mye mat, men litt for mye kav og litt for lite åndelig næring. Det er enkelt å nesten glemme hva det er vi egentlig feirer. Tidligere i høst spurte jeg medlemmene i flere menigheter i Norge hva de gjorde for å ha mer fokus på Frelseren i julen, og her følger noen av svarene:

Marius André Wahlberg Andersen, Oslo menighet: “Vi pleier å skrive på en lapp og legge i en skål hva vi ønsker å gi til Frelseren som en gave i året som kommer. Det kan for eksempel være dypere skriftstudium, å besøke tempelet oftere eller å besøke minst 10 eldre medlemmer, og så videre.”

Helina Allman, Fredrikstad menighet: “I vår familie leser vi juleevangeliet før vi spiser middag sammen og så tar vi hele familien, og ofte to misjonærer med på tur til gravlunden med en pose stearinlys. Der tenner vi lys for våre besteforeldre, foreldre og søsken som har gått over til den andre siden. Da er det mørkt ute, men gravlunden er absolutt det vakreste sted på julaften. Der føler vi fred, og er så takknemlige for oppstandelsen til Jesus Kristus. Der føler vi enhet med familien og alt dette takket være Jesus Kristus. Det er den mest oppløftende stunden i vår jul.”

Aud Marie Klokkhammer, Oslo menighet: “En juletradisjonen vi har er at vi på julaften, når alt ståk og styr er ferdig og middagen er klar, så setter vi oss ned sammen og innleder resten av kvelden med en bønn, leser juleevangeliet og synger ‘Deilig er jorden’. Det setter standarden og fokuset for resten av kvelden og dagene som kommer.”

Marit Pedersen, Drammen menighet: “En av våre juletradisjoner med tanke på Frelseren er at vi velger ut familier eller enkeltpersoner som trenger noe ekstra, enten det er mat, penger eller gaver, og tar med hele familien på en runde og besøker vedkommende og gir oppmuntring. Noen ganger har vi gjort det anonymt, altså setter det fra oss og løper, men det beste er når vi har gitt personlig og vi har pratet og klemt hverandre. Dette husker barna og det har vært rørende øyeblikk. Vi har stort sett hatt misjonærene på besøk hvert år, og da lager vi det koselig for dem. Vi har noen ganger også hatt noen enslige med oss fra menigheten. Det er naturlig, fordi vi har gjort det siden barna var små.”

Lone Vollheim Arevoll, Romerike menighet: “Vi setter opp julekrybben til 1. advent, med alle figurene bortsett fra Jesusbarnet. For hver gode gjerning som det enkelte familiemedlem gjør, får de legge et halmstrå i krybba, og på julaften er det forhåpentligvis fullt av halmstrå, og mykt og godt for Jesusbarnet å ligge der.”

Mange familier har lesing av juleevangeliet som en del av feiringen på julaften. Hos oss har vi innført en litt utvidet lesing av juleevangeliet, der vi inkluderer profeten Samuels profeti i Mormons Bok om natten Jesus kom til å bli født, som vi kan lese om i Helamans bok 14:2-6. Vi tar og med hvordan profetien gikk i oppfyllelse, slik det står i 3. Nephi 1:15-21, i tillegg til den vanlige beretningen fra Lukas kapittel 2 i Det nye testamente.

Uansett hvordan du og dine velger å markere Frelserens fødsel, ønskes alle en riktig god og fredelig jul.

“For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herreveldet er lagt på hans skulder. Han har fått navnet Underfull rådgiver, Veldig Gud, Evig far, Fredsfyrste.” (Jesaia 9:6)

Skriv ut