2021
Det er verdt det! Tempelet er en livsendrende velsignelse
Oktober 2021


Bare digitalt: Unge voksne

Det er verdt det! Tempelet er en livsendrende velsignelse

Under covid-19-pandemien opplevde min forlovede og jeg mye motgang med hensyn til å komme til tempelet, og jeg begynte å lure på om vi noensinne faktisk ville få komme inn.

Bilde
ungt ektepar utenfor et tempel

Illustrasjonsfoto

Ektemannen min og jeg hadde vanskelig for å få giftet oss i tempelet – og ikke fordi vi ikke ønsket det! Det var mange ting som hindret oss i å inngå denne hellige pakten.

Men på grunn av denne reisen med vanskeligheter, vekst og kjærlighet har jeg fått et sterkere vitnesbyrd om tempelet og velsignelsene som dette hellige stedet kan gi oss.

Så mange tilbakeslag

Det ble vanskelig kort tid etter at vi forlovet oss. En stund var det mange uheldige omstendigheter som hindret oss i å gå videre og bli viet i tempelet. Så etter det som virket som en evighet, satte vi endelig datoen for vår begavelse og besegling til mai 2020. Nesten alt var planlagt. Nå skulle det endelig skje!

Men så ble verden rammet av covid-19-pandemien, og landet vårt, Sør-Afrika, gikk i full nedstengning.

Nok en gang ble tempelet og vielsen utsatt.

Jeg begynte å tro at jeg aldri ville komme inn i tempelet. Og jeg lurte på om det engang var verdt all innsatsen. Min mann og jeg hadde fremdeles ikke mottatt vår begavelse engang, og jeg var motløs, for selv om jeg hadde forberedt meg mesteparten av livet til å være verdig til å dra, gikk det fremdeles ikke slik det skulle.

Men jeg tenkte på alt profetene hadde sagt om hvor viktig det er å komme til tempelet og de mange velsignelsene vi mottar når vi inngår pakter med Herren. President Russell M. Nelson har sagt at “de høyeste goder ved medlemskapet i Kirken kan kun oppnås gjennom templets opphøyende ordinanser.”1

Så jeg var fremdeles fast bestemt på å dra når tiden var inne.

Verdt å vente

De neste månedene fastet, ba og utøvde min ektemann og jeg tro på at vi ville holde oss verdige og kunne gifte oss i tempelet. Og mirakuløst nok hadde Johannesburg Sør-Afrika tempel i september 2020 begrenset åpningstid som gjorde det mulig for ektemannen min og meg å motta vår begavelse.

Ord kan ikke uttrykke hvor mye nærmere jeg følte meg vår himmelske Fader og Frelseren innenfor tempelets vegger. Det var en stund med åndelig nærhet som jeg aldri vil glemme. Og det var verdt ventetiden.

Kort tid etter kunne min mann og jeg endelig bli beseglet for tid og all evighet i Herrens hus.

Beseglingsdagen vår var så hellig. Vi var det eneste paret i tempelet den dagen som inngikk den evige pakten med hverandre og Herren. Jeg var overlykkelig. Det føltes som om Frelseren satt ved siden av oss begge og sa: “Jeg er fornøyd med deres tro – dere klarte det til slutt!”

Og vi gleder oss til å begynne en ny reise sammen, hvor vi kan vende tilbake til tempelet om og om igjen.

Tempelets velsignelser

Selv om templer ikke er lett tilgjengelige for oss alle, kan vi åpne for velsignelser på alle områder av livet hvis vi prioriterer å besøke Herrens hus og arbeider med flid for å holde oss verdige til en tempelanbefaling.

Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum underviste: “Jeg ber om at hver enkelt av oss må hedre Frelseren og gjøre nødvendige endringer for å se oss selv i hans hellige templer. Hvis vi gjør det, kan vi utføre hans hellige hensikter og forberede oss og våre familier til alle velsignelsene Herren og hans kirke kan skjenke i dette liv og i evigheten.”2

Når jeg tenker på mine tempelpakter eller går i tempelet, føler jeg meg nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus og kan gi slipp på det som hører verden til, og innby fred i mitt liv. På grunn av tempelets velsignelser har ektemannen min og jeg kunnet se tilbake og se vår himmelske Faders hånd lede vårt liv, og har styrket vår tro på at han veileder oss hver dag.

Jeg er takknemlig for tempelbegavelsen, som hjelper oss å vite hvordan vi kan vende tilbake til vår himmelske Fader, og for muligheten til å bli beseglet for evig til dem vi er glad i – en ubeskrivelig velsignelse vi har på grunn av Jesu Kristi forsoning.

Vi kan alle være verdige til disse velsignelsene hvis vi forbereder oss og følger Frelserens eksempel – uansett hvilke utfordringer eller tilbakeslag som måtte komme.

Å komme dit er verdt enhver anstrengelse. Tro meg.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Hold ut og bli oppløftet”, Lys over Norge, juli 1997, 71.

  2. Quentin L. Cook, “Se deg selv i templet”, Liahona, mai 2016, 100.

Skriv ut