2021
Vi presenterer tempelet for våre venner
Oktober 2021


Vi presenterer tempelet for våre venner

Artikkelforfatteren bor i Quebec i Canada.

Jeg følte enorm glede da to av vennene mine deltok på tempelets åpne hus sammen med meg.

Bilde
Montreal Quebec Temple

Montreal Quebec tempel

Foto av tempel: David Richer-Brulé

Da Montreal Quebec tempel ble gjeninnviet etter en omfattende renovering i 2015, organiserte våre lokale ledere åpent hus. Det var det ideelle tidspunktet for å invitere venner til å komme og se tempelet.

Jeg tenkte umiddelbart på to gode studievenner som allerede hadde spurt meg om Kirken og min tro. Tidligere hadde begge takket ja til å delta på nadverdsmøtet i julen. Jeg hadde også invitert dem til bryllupet mitt to år tidligere. Det hadde vært en anledning til å forklare for dem hvorfor de kunne komme til mottagelsen, men ikke til beseglingsseremonien i tempelet.1

Men selv om jeg hadde snakket med dem om Kirken før, nølte jeg med å invitere dem. Jeg var redd for å komme i en ubehagelig situasjon hvis de sa nei. Til slutt fikk jeg mot til å spørre dem på telefonen: “Har du lyst til å se hvor jeg ble gift? Tempelet er åpent for omvisninger. Hvis det er av interesse for deg, kan vi gå sammen.”

Svaret i begge tilfellene var et raskt “Ja! Det vil jeg gjerne.”

En av vennene mine kom sammen med sine to barn, og den andre kom sammen med ektefellen. Det var en uforglemmelig opplevelse for meg. Jeg følte enorm glede over å kunne dele min kjærlighet til tempelet med dem.

I sin tale på generalkonferansen i oktober 2020, “Anbefalt for Herren”, ga eldste Ronald A. Rasband i De tolv apostlers quorum oss følgende påminnelse: “På utsiden av hvert tempel i Kirken står de passende ordene ‘Helliget Herren’. Tempelet er Herrens hus og en tilflukt fra verden. Hans Ånd omslutter dem som tilber innenfor disse hellige veggene. Han fastsetter normene for å komme inn som hans gjester.”2

Tempelet fungerer som en tilflukt fra verdens ondskap. Når jeg husker dette, forstår jeg hvorfor de som kommer inn i det, må leve i harmoni med Herrens læresetninger slik de finnes i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Faktisk oppfordres alle til å oppleve gleden ved å inngå hellige pakter med Gud. Men for å gjøre det, må vi oppfylle kriteriene han har satt for å kvalifisere seg for en anbefaling. Det er opp til hver enkelt av oss å avgjøre om vi vil følge hans lover.

Når vi forklarer for våre venner forskjellen på et tempel og et møtehus, kan vi ganske enkelt fortelle dem at:

  1. Tempelet er Guds hus. Det er et fredelig sted hvor trofaste medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige kan gi hellige løfter til Gud om at de vil leve i harmoni med hans bud. Det er et sted hvor vi lærer mer om meningen med livet og hvor familier kan bli beseglet for evig. I tempelet kan vi utføre evangeliets ordinanser, som for eksempel dåp, for våre forfedre som ikke hadde anledning til å motta dem mens de var i live.

  2. Møtehus er innbydende steder hvor medlemmene møtes på søndager for å lære om vår himmelske Fader og Jesus Kristus og ta nadverden. På hverdager bruker vi møtehus til sosiale aktiviteter eller sportsaktiviteter. Besøkende er alltid velkommen i våre møtehus, både på søndager og i løpet av uken.

Bare å bære vitnesbyrd for våre venner om hva tempelet betyr for oss, kan hjelpe dem å føle Ånden. Det vil vitne for dem om dette stedets hellighet.

Jeg har stor respekt og takknemlighet for tempelet. Når jeg reiser dit, føler jeg at jeg har et større perspektiv på livet mitt. Jeg kan ta et skritt tilbake fra utfordringene jeg står overfor, og få en klar oppfatning av hva som skulle være det jeg til daglig vier min oppmerksomhet. Jeg føler meg nærmere Gud og min Frelser Jesus Kristus, men også medlemmer av min familie, både nåværende og tidligere.

Bilde
Sister and Brother Glowa in front of the temple

Søster og bror Vega foran tempelet den dagen de ble beseglet.

Foto av par: Juan B. Rodriguez

Mine favorittbesøk til tempelet er de jeg har sammen med min mann. Vår kjærlighet blir styrket når vi husker paktene vi inngikk med vår himmelske Fader og med hverandre da vi ble beseglet for tid og all evighet.

Noter

  1. Du finner svar på dette og lignende spørsmål på temples.ChurchofJesusChrist.org. Se også Shanna Butler, “Hvordan kan vi snakke om tempelet?” Liahona, jan. 2006, 41–42.

  2. Ronald A. Rasband, “Anbefalt for Herren”, Liahona, nov. 2020, 23.

Skriv ut