2021
Lær dine barn å bli glad i tempelet
Oktober 2021


Bare digitalt

Lær dine barn å bli glad i tempelet

Det er aldri for tidlig å hjelpe barna å forberede seg til tempelet.

Bilde
ung familie som besøker Manila tempel

I sin første offentlige tale som Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges president talte president Russell M. Nelson til oss fra annekset i Salt Lake tempel, ledsaget av alle apostlene. Dette stedet var betydningsfullt – et symbol på å “begynne med målet i tankene”1, med fokus på paktens sti og Guds arbeid for å opphøye familier.

Han sa: “Nå, til hvert medlem av Kirken sier jeg: Hold deg på paktens vei. Din forpliktelse til å følge Frelseren ved å inngå pakter med ham og deretter holde disse paktene, vil åpne døren for enhver åndelig velsignelse og hvert privilegium som er tilgjengelig for menn, kvinner og barn overalt.”2

Han sa videre: “Tempelets ordinanser og paktene du inngår der, er nøkkelen til å styrke ditt liv, ditt ekteskap og din familie, og din evne til å motstå motstanderens angrep.”3

På grunn av templer kan hele menneskeheten forenes. Både unge og gamle, både levende og døde. Tempelets kraft kan velsigne alle.

Å hjelpe våre barn å forberede seg til tempelet kan være en naturlig og normal del av vårt liv. Når tempelet og dets velsignelser er viktige for oss, vil våre handlinger og våre ord lære våre barn også å bli glad i tempelet. Når barn forstår hvor viktig det er å inngå pakter med Gud, vil deres ønske om å forberede seg til disse paktene sannsynligvis øke.

Nedenfor er noen enkle forslag for å hjelpe våre barn å lære å bli glad i tempelet når de forbereder seg til å inngå og holde pakter der.

For 3–7-åringer:

  • Ha et bilde av tempelet i hjemmet.

  • Snakk sammen om tempelet.

  • Der det er mulig, kan dere besøke tempelområdet, røre ved tempelet eller se på bilder av templer på Internett.

  • Tegn eller bygg en modell av tempelet med lett tilgjengelige materialer som steiner og gjørme, leire, trolldeig eller klosser. Senere kan dere gjøre det igjen med et annet tempel.

  • Gjør familieaktiviteter som finnes på FamilySearch.org/discovery.

  • Rollespill meningsfylte familiehistorier eller lag mat etter tradisjonelle familieoppskrifter. Forklar hvor viktig det er å vite om våre forfedre.

For 8–11-åringer:

  • Les og drøft regelmessig spørsmålene til tempelintervjuet sammen som familie. Oppfordre barna til å være verdige til en anbefaling uansett når de vil være i stand til å komme dit.

  • Undervis om hvor viktig det er å holde pakter og løfter, og hvilken kraft og beskyttelse det kan gi.4

  • Gjennomgå sammen informasjon og videoer på temples.ChurchofJesusChrist.org, for eksempel den virtuelle omvisningen i Roma Italia tempel.

  • Fortell om personlige tempelerfaringer eller historier fra familiemedlemmer og andre slektninger.

  • Når barna fyller 10 eller 11, kan dere lage en enkel kalender for å telle ned dagene, ukene eller månedene til de kan komme inn i tempelet.

  • Snakk om historien om da Frelseren var i tempelet som 12-åring (se Lukas 2:42–51).

  • Legg en plan for å forberede dere til barnas første tempelbesøk. Der det er mulig, kan dere gjøre det til en familiebegivenhet. For å hjelpe barna å føle seg tryggere, kan dere også snakke om de praktiske sidene ved dåp og bekreftelser i tempelet, for eksempel hva de vil ha på seg når de kommer til og er i tempelet, hvor de går inn i dåpsrommet, hvem som vil hjelpe dem, hvordan dåp og bekreftelser utføres og rekkefølgen på det som vil skje der.

  • Lær å gjøre slektshistorisk arbeid og klargjøre familienavn å ta med til tempelet.

Velsignelsene ved tempelarbeid og slektshistorie

Mange profeter og apostler har talt om betydningen av tempelarbeid og slektshistorie og om velsignelsene det kan gi oss når vi deltar i dette arbeidet, herunder å styrke våre barn og familier. Eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum talte for eksempel om økt forståelse av Frelseren og hans forsoning, Den hellige ånds innflytelse så vi kan føle styrke og veiledning, tro, glede, velsignelser for familien, kjærlighet og takknemlighet, evne til å skjelne og beskyttelse mot djevelen.5 Vi kan hjelpe våre barn å motta disse velsignelsene når vi inviterer dem til å delta i tempelarbeid og slektshistorie sammen med oss.

Tempelarbeid og slektshistorie er en del av det samme arbeidet for å frelse og opphøye sjeler. Og slektshistorie kan spille en viktig rolle i forberedelse til tempelet.

President Nelson sa: “Herrens hus er et lærdommens hus. Der underviser Herren på sin egen måte. Der underviser hver ordinans om Frelseren. Der lærer vi hvordan vi kan lage en åpning i sløret og kommunisere tydeligere med himmelen … Hvor ivrig hver av oss skulle være etter å søke tilflukt der.”6

Begynn i dag

For alle alderstrinn vil det gi velsignelser å gjøre tempelarbeid og slektshistorie til en normal og naturlig del av vårt liv. Snakk om tempelet mens dere er på reise sammen. Ta det med i studiet av Kom, følg med meg og andre samtaler om evangeliet med familien. Lær dine barn at de kan bli mer lik Frelseren når de forbereder seg til og går inn i hans tempel. Hver av disse tingene vil hjelpe dine barn å lære å bli glad i og forberede seg til å komme inn i Herrens hus.

Søster Joy D. Jones, tidligere Primærs generalpresident, sa: “Jeg ber hver dag om at våre ungdommer og deres familier må føle Frelserens kjærlighet og oppfatte og følge hans Ånd. Jeg vet at han vil lede dem til sitt hellige tempel og til evighetens velsignelser ved å motta ordinanser og inngå pakter med vår Fader i himmelen.”7

Det er aldri for tidlig å undervise barna om tempelet.

Når vi tar oss tid til å dele våre erfaringer med våre barn, snakker om kraften og beskyttelsen som kommer av å holde pakter, lærer dem hvor viktig tempelet er, vitner om hvordan vi føler oss innenfor dets vegger og forteller historier om våre forfedre, kan vi gi dem kjærlighet til tempelet i deres tidligste år. Når du lærer dine barn å bli glad i og forberede seg til tempelet, vil du gi dem en av de største gaver du kan gi – kunnskap om at familier er evige og et ønske om å inngå og holde pakter som vil forene deres familie for evigheten.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Når vi samlet går fremad”, Liahona, april 2018, 7.

  2. Russell M. Nelson, “Når vi samlet går fremad”, 7.

  3. Russell M. Nelson, “Når vi samlet går fremad”, 7.

  4. Se Joy D. Jones, “En generasjon som motstår synd”, Liahona, mai 2017, 87–90.

  5. Se Dale G. Renlund, “Slektshistorie og tempelarbeid: Besegling og helbredelse”, Liahona, mai 2018, 47.

  6. Russell M. Nelson, “Hør ham”, Liahona, mai 2020, 90.

  7. Joy D. Jones, i Valerie Johnson, “Sister Joy D. Jones: A Lifelong Love of Learning and Motherhood”, Church News, 13. juli 2016, ChurchofJesusChrist.org/church/news.

Skriv ut