2021
Jeg hadde tro på at Gud ville veilede sin profet
Oktober 2021


Bare digitalt: Eksempler på tro

Jeg hadde tro på at Gud ville veilede sin profet

Det gikk opp for meg at fordi vi hadde sagt “mormoner” og “SDH”, gjenkjente ikke folk Kirkens riktige navn.

Bilde
en ung søstermisjonær som står utendørs

Foto gjengitt med tillatelse fra artikkelforfatteren

Mens min ledsager og jeg besøkte et nylig døpt medlem, kom en av vennene hennes, en prest, innom. “Å, SDH-misjonærer!” sa han. Vi var glade for at han kjente til oss, og vi skjønte at han var interessert. Da vi ønsket ham velkommen, følte jeg behov for å presentere oss på riktig måte.

“Vi er misjonærer fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige”, sa vi.

“Ja”, svarte han. “Mormoner, eller SDH.”

Det låt ikke bra mine ører. Jeg fortalte ham at folk kaller oss mormoner på grunn av Mormons bok.

“Nei”, sa han. “Til og med medlemmer omtaler seg selv ved det navnet.”

Vi gjorde vårt beste for å hjelpe ham å forstå Kirkens egentlige navn, og vi bar vitnesbyrd om Kirkens sannhet. Vi oppfordret også vår nylige konvertitt til å bære vitnesbyrd.

Denne hendelsen minnet meg om hvor viktig det er å bruke Kirkens egentlige navn. Jeg hadde uvitende utelatt Frelserens navn da jeg forkortet navnet på kirken hans. Nå begynte jeg å forstå bedre noen skriftsteder jeg hadde lest mange ganger. Versene i 3 Nephi hjalp meg å forstå det sterke behovet for ikke å endre navnet på Herrens kirke hvis jeg virkelig ønsker å påta meg hans navn:

“Har [dere] ikke lest Skriftene som sier at dere må påta dere Kristi navn, som er mitt navn? For ved dette navn skal dere kalles på den siste dag …

Derfor, hva som helst dere gjør, skal dere gjøre i mitt navn. Derfor skal dere kalle kirken ved mitt navn, og dere skal påkalle Faderen i mitt navn og be ham velsigne kirken for min skyld” (3 Nephi 27:5, 7).

Senere, da jeg prøvde å få skyss til møtehuset, brukte jeg Kirkens fulle navn for å lede sjåføren dit vi skulle. Jeg var nøye med ikke å utelate “Jesu Kristi”.

Jeg ble overrasket da sjåføren sa at han ikke visste hvor det var. Da ledsageren min spurte mannen om han hadde hørt om SDH-kirken, sa han: “Ja.”

Fordi vi hadde sagt “mormoner” og “SDH” hele tiden, gjenkjente ikke folk Kirkens fulle navn. Jeg bestemte meg for å be om at vi medlemmer av Kirken måtte bli klar over feilen vi hadde gjort. Mens jeg tenkte på dette, husket jeg profeten. Jeg forsto at bare profeten kan tale for Herren til hele verden, så hvis en forandring skulle skje, måtte den komme fra ham.

Men jeg tenkte: “Hvordan er dette mulig? Til og med Kirkens nettsted er forkortet ‘LDS.org’. Hvordan kan vi forandre på dette?”

I våre bønner ba vi oppriktig vår himmelske Fader om å inspirere sin tjener, profeten, til å veilede oss i denne viktige saken. Jeg hadde tro på at Gud virkelig åpenbarer sin vilje til sin profet.

Jeg skulle etter planen bli avløst fra Nigeria Benin City misjon i september 2018. Men avløsningsdatoen ble endret til oktober – den måneden da president Russell M. Nelson ga et viktig budskap til den verdensomspennende Kirken:

“I dag er Herrens kirke forkledd som ‘Mormonkirken’ for mange i verden. Men vi som medlemmer av Herrens kirke, vet hvem som står ved roret: Jesus Kristus selv …

Resten av verden kan komme til å følge det vi leder an i, og kalle oss ved det riktige navnet, eller ikke. Men det er uoppriktig av oss å bli frustrert om det meste av verden bruker galt navn på Kirken og dens medlemmer, hvis vi gjør det samme.”1

Du kan ikke forestille deg hvor overrasket og glad jeg ble! President Nelsons budskap var så tydelig, og jeg følte at våre bønner hadde blitt besvart. Min takknemlighet kan ikke beskrives med ord.

Denne opplevelsen bidro til mitt vitnesbyrd om at bønner blir besvart og at vår himmelske Fader inspirerer sine profeter. At dette er Herrens kirke og at han vet hva som skal gjøres i hans kirke. Til og med Kirkens nettsted, som jeg trodde ikke var mulig å endre, ble oppdatert til ChurchofJesusChrist.org.

Jeg vet at president Nelson er kalt av Gud. Jeg vet også at det ikke var profeten Joseph Smith som ga navnet til kirken som ble gjenopprettet gjennom ham. Det gjorde heller ikke Mormon. Det var Frelseren selv som sa: “For slik skal min kirke kalles i de siste dager, ja, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige” (Lære og pakter 115:4).

Note

  1. Russell M. Nelson, “Kirkens riktige navn”, Liahona, nov. 2018, 88, 89.

Skriv ut