2021
Lær jeres børn at elske templet
Oktober 2021


Kun digitalt

Lær jeres børn at elske templet

Det er aldrig for tidligt at hjælpe jeres børn med at blive forberedt til templet.

Billede
en ung familie besøger templet i Manila

I sin første offentlige tale som præsident for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige talte præsident Russell M. Nelson til os fra annekset til templet i Salt Lake City ledsaget af alle apostlene. Dette sted er af stor betydning – et symbol på at »begynde med slutningen i tankerne«,1 et fokus på pagtens vej og Guds arbejde for at ophøje familier.

»Nu siger jeg til alle medlemmer af Kirken«, sagde han, »bliv på pagtens sti. Jeres forpligtelse til at følge Frelseren ved at indgå pagter med ham og derefter holde disse pagter vil åbne døren til enhver åndelig velsignelse og privilegium, der er tilgængelig for mænd, kvinder og børn overalt.«2

Han fortsatte med ordene: »Templets ordinancer og de pagter, I indgår der, er afgørende for at styrke jeres liv, jeres ægteskab og familie og jeres evne til at modstå modstanderens angreb.«3

Gennem templer kan hele den menneskelige familie forenes. Både unge og gamle, både levende og døde. Templets kraft kan velsigne alle.

At hjælpe vores børn med at forberede sig til templet kan være en naturlig og normal del af vores liv. Da templet og dets velsignelser er vigtige for os, vil vores handlinger og vores ord lære vores børn også at elske templet. Når børn forstår vigtigheden af at indgå pagter med Gud, vil deres ønske om at forberede sig til disse pagter sandsynligvis vokse.

Nedenfor følger nogle enkle idéer til at hjælpe vores børn med at lære at elske templet, når de forbereder sig på at indgå og holde pagter der.

For 3-7-årige:

  • Vis et billede af templet i jeres hjem.

  • Tal sammen om templet.

  • Hvis det er muligt, kan I besøge tempelområdet, røre ved templet eller se tempelbilleder online.

  • Tegn eller byg en model af jeres tempel med let tilgængelige materialer som sten og mudder, ler, trylledej eller byggeklodser. Gør det igen med et andet tempel på et senere tidspunkt.

  • Deltag i familieaktiviteter på FamilySearch.org/discovery.

  • Lav et skuespil over meningsfulde familiehistorier, eller følg traditionelle familieopskrifter. Forklar vigtigheden af at kende til vores forfædre.

For 8-11-årige:

  • Som familie kan I regelmæssigt læse og sammen drøfte interviewspørgsmålene vedrørende tempelanbefalinger. Tilskynd jeres børn til at være værdige til en anbefaling, uanset hvornår de kan deltage.

  • Undervis om kraften, beskyttelsen og vigtigheden af at holde pagter og løfter.4

  • Gennemgå sammen oplysninger og videoer på temples.ChurchofJesusChrist.org, som den virtuelle tur i templet i Rom i Italien.

  • Del personlige tempeloplevelser eller historier fra familiemedlemmer, herunder fjerne familiemedlemmer.

  • Når jeres barn fylder 10 eller 11 år, kan I lave en enkel kalender, der tæller dagene, ugerne eller månederne til I kan komme i templet.

  • Drøft sammen historien om Frelseren i templet i en alder af 12 år (se Luk 2:42-51).

  • Lav en plan for at forberede jeres barns første besøg i templet. Hvis det er muligt, så gør det til en familiebegivenhed. For at hjælpe jeres barn med at føle sig mere tryg kan I også tale om de praktiske aspekter af dåb i templet og bekræftelser såsom, hvad de skal have på undervejs til og i templet, hvor de vil komme ind til dåben, hvem der vil hjælpe dem, hvordan dåb og bekræftelser udføres, og rækkefølgen for det, der vil ske.

  • Lær at udføre slægtsforskning, og forbered slægtsnavne, I kan tage med i templet.

Velsignelserne ved tempeltjeneste og slægtsforskning

Mange profeter og apostle har talt om vigtigheden af tempeltjeneste og slægtshistorie og om de velsignelser, det kan bringe, når vi deltager i dette arbejde, herunder at styrke vores børn og familier. F.eks. har ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum talt om øget forståelse for Frelseren og hans forsoning, Helligåndens indflydelse på os til at føle styrke og give os retning, tro, glæde, familievelsignelser, kærlighed og påskønnelse, styrken til at skelne og beskyttelse mod modstand.5 Vi kan hjælpe vores børn med at modtage disse velsignelser, når vi indbyder dem til at deltage i tempeltjeneste og slægtsforskning sammen med os.

Tempeltjeneste og slægtsforskning er en del af det samme arbejde med frelse og ophøjelse. Og slægtsforskning kan spille en stor rolle i forberedelsen til templet.

Præsident Nelson har sagt: »Herrens hus er et hus for læring. Der underviser Herren på sin egen måde. Der lærer hver ordinance os om Frelseren. Der lærer vi, hvordan vi trækker sløret til side og kommunikerer tydeligere med himlen … Vi bør alle være ivrige efter at søge tilflugt der.«6

Begynd i dag

I alle aldre vil det bringe velsignelser at gøre templet og slægtsforskning til en normal og naturlig del af vores liv. Tal om templet, mens I rejser sammen. Medtag det, når I studerer Kom og følg mig og i andre drøftelser om evangeliet i jeres familie. Lær jeres børn, at de kan blive mere som Frelseren, når de forbereder sig til og går ind i hans tempel. Hver af disse ting vil hjælpe jeres børn med at lære at elske og forberede sig på at komme ind i Herrens hus.

Søster Joy D. Jones, tidligere hovedpræsident for Primary, har sagt: »Jeg beder hver dag om, at vores unge og deres familier vil føle Frelserens kærlighed og anerkende og følge hans Ånd. Jeg ved, at han vil lede dem til sit hellige tempel og til evighedens velsignelser, der kan findes ved at modtage ordinancer og indgå pagter med vor Fader i himlen.«7

Det er aldrig for tidligt at lære børn om templet.

Når vi tager os tid til at dele vores erfaringer med vores børn, tale om den magt og beskyttelse, der kommer af at holde pagter, lærer dem om vigtigheden af templet, bærer vidnesbyrd om, hvordan vi har det inden for dets mure, og deler historier om vores forfædre, kan vi i deres tidligste år opfostre en kærlighed til templet i dem. Når I lærer jeres børn at elske og forberede sig til templet, vil I give dem en af de største gaver, I kan give – en viden om, at familier er evige og et ønske om at indgå og holde pagter, der vil forene deres familie for evigt.

Noter

  1. Russell M. Nelson, »Når vi går fremad sammen«, Liahona, apr. 2018, s. 7.

  2. Russell M. Nelson, »Når vi går fremad sammen«, s. 7.

  3. Russell M. Nelson, »Når vi går fremad sammen«, s. 7.

  4. Se Joy D. Jones, »En generation, der er modstandsdygtig over for synd«, Liahona, maj 2017, s. 87-90.

  5. Se Dale G. Renlund, »Slægtsforskning og tempeltjeneste: Besegling og helbredelse«, Liahona, maj 2018, s. 47.

  6. Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 90.

  7. Joy D. Jones, i Valerie Johnson, »Sister Joy D. Jones: A Lifelong Love of Learning and Motherhood«, Church News, 13. juli 2016, ChurchofJesusChrist.org/church/news.

Udskriv