2022
“Herre, hvem skal vi gå til?”
April 2022


Budskap fra Områdets lederskap

“Herre, hvem skal vi gå til?”

Etter den mirakuløse mettingen av de fem tusen holdt Jesus den vidunderlige prekenen om livets brød. Han påpekte at mange fulgte ham, ikke på grunn av budskapet, “men fordi dere spiste av brødene og ble mette.” 1 Av denne grunn forklarte han at han var livets sanne brød, og at timelige velsignelser som ble mottatt i dette liv, selv på mirakuløst vis, ikke ville frelse dem: “Deres fedre åt manna i ørkenen og døde.” 2

Virkningen av hans budskap var slik:“Etter dette trakk mange av hans disipler seg tilbake og gikk ikke lenger omkring med ham.” 3

Da han så denne reaksjonen, så Jesus på De tolv som var med ham, og spurte: “Vil også dere gå bort?” Peter tok umiddelbart ansvar, gikk frem og utbrøt det alle følte: “Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord.” 4

Vi har alle gjennomgått og vil fortsatt gjennomgå vanskelige situasjoner i vårt liv, hvor våre forventninger ikke vil ha noen sammenheng med vår nåværende virkelighet.

Noen ganger vil du kanskje føle deg sliten, skuffet, motløs eller tom. Det vil kanskje også komme en tid da vi kan tenke som de gjorde i fordums tid: “Fåfengt er det å tjene Gud! Hva vinning har det gitt oss at vi har aktet på hans bud, at vi gikk i botsdrakt for Herrens, hærskarenes Guds skyld?” 5

Dette er øyeblikkene da vi kneler og roper:

“Hvor kan jeg finne fred?

Hvem kan meg trøste

når intet annet sted jeg kan bli hel,

når syndens gjerning lar meg uro høste

og angerkvaler tar

tak min sjel?” 6

La meg dele med dere noen prinsipper som, hvis vi forstår dem, vil hjelpe oss å holde ut når vi ser fremover mot bedre tider.

Hensikten med dette livet. President Russell M. Nelson har påminnet oss at: “Gleden vi føler, har lite å gjøre med omstendighetene i vårt liv, og alt å gjøre med hva vi fokuserer på.” 7

Mist aldri fokus på at denne jorden, som vi lever på, ble skapt og forberedt for oss for å gjennomføre frelsesplanen: “Og vi vil prøve dem ved dette for å se om de vil gjøre alt som Herren deres Gud befaler dem” 8 til tross for livets utfordringer. På den annen side, som forklart for profeten Joseph Smith “[skal] alle disse ting gi deg erfaring og være til ditt gode.” 9 Prøvelser er vanskelige av natur. Ved å forstå dette forstår vi at det ikke er noe galt med oss, men at vi oppfyller selve hensikten med hvorfor vi er her.

Hopp aldri ut av båten midt i en storm. Forestill deg et øyeblikk at du er om bord på en båt som krysser gjennom en svært sterk storm midt på havet. Forestill deg at “uværet truer, og bølgene slår mot sky. For storm og for mørke jeg gruer. O, hvor kan jeg søke ly?” 10 Jeg er sikker på at mange tilskyndelser og følelser ville komme til ditt sinn, men å hoppe ut av båten ville ikke være en av dem. Evangeliets båt vil alltid gi oss beskyttelse og ly midt i livets stormer.

Hold fast ved den tro og kunnskap du allerede har. Kong Benjamin formante oss til å tro på Gud, til å tro at han har all visdom og all makt, og til å tro at “mennesket ikke fatter alt som Herren fatter.” 11 På en måte skulle forståelsen av vår uvitenhet være en del av vårt vitnesbyrd.

Som en del av denne jordiske erfaringen har vi ikke umiddelbare svar på alle spørsmål om alle livets omstendigheter. Derfor: “Hold fast på det dere allerede vet, og stå sterkt til ytterligere kunnskap kommer.” 12

Det vi vet, er viktigere og mektigere enn det vi kanskje ikke helt forstår ennå.

Det er min bønn at vi ved å ta imot disse prinsippene gjentatte ganger kan si som Peter: “Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord.” 13

Noter

  1. Johannes 6:26.

  2. Johannes 6:49.

  3. Johannes 6:66.

  4. Johannes 6: 67–68.

  5. Malaki 3:14.

  6. Salmer 92, Hvor kan jeg finne fred?

  7. President Russell M. Nelson, “Glede og åndelig overlevelse”, Generalkonferansen okt. 2016.

  8. Abraham 3:25.

  9. L&p 122:7.

  10. Salmer 81, Mester, se uværet truer.

  11. Mosiah 4:9.

  12. Eldste Jeffrey R. Holland. “Herre, jeg tror”, april 2013

  13. Johannes 6:67–68.

Skriv ut