2023
Jeg hadde ikke lyst til å dra til tempelet. Men jeg følte så mange velsignelser ved å dra likevel
August 2023


Bare digitalt: Unge voksne

Jeg hadde ikke lyst til å dra til tempelet. Men jeg følte så mange velsignelser ved å dra likevel

Vi kan finne trøst i Herren når vi drar til i tempelet og deltar i Guds store verk for hans barn.

Bilde
en kvinne går mot tempelet

Jeg visste at jeg burde dra til tempelet. Jeg bodde bare en kort kjøretur unna nærmeste tempel, men jeg hadde ikke vært det på flere måneder.

En kveld leste jeg eldste Neil L. Andersens tale fra generalkonferansen i oktober 2022. Jeg la merke til en setning: “Når vi kommer inn i tempelet blir vi, for en stund, frigjort fra den verdslige innflytelsen som trenger seg på oss når vi lærer om vår hensikt i livet og de evige gaver som tilbys oss gjennom vår Frelser Jesus Kristus.”1

Jeg ønsket å føle meg fri fra verden. Jeg ble grepet av en bestemt beslutning, og gjorde en avtale om å utføre stedfortredende innledende arbeid.

På dagen for avtalen kom jeg hjem fra jobben og følte meg sliten og gretten uten noen grunn. Jeg var ikke i humør til å dra til tempelet.

Men jeg husket mitt tidligere ønske, selv om jeg ikke følte det i øyeblikket. Jeg gikk ut til bilen igjen og begynte å kjøre.

Tjue minutter senere kom tempelet til syne.

Jeg fikk tårer i øynene. I det øyeblikket kom mitt ønske tilbake. Tempelet var stedet jeg trengte å være den kvelden. Jeg måtte holde tilbake tårene så jeg ikke skulle miste av veien av syne.

Tempelet er et tilfluktssted for verdslige innflytelser og vanskeligheter i vårt liv. President Russell M. Nelson har bedt oss om å “opprett[e] et mønster for regelmessige tempelbesøk”.2 Når vi gjør det, vil vi nyte velsignelsene ved å vende tilbake om og om igjen til Herrens hus.

Her er noen av velsignelsene jeg la merke til ved å dra til tempelet den dagen:

Jeg følte trøst

Da jeg dro til tempelet den dagen, ble det dårlige humøret mitt bedre. Det ble erstattet av “Guds fred som overgår all forstand” (Filipperne 4:7).

Den fred vi finner i tempelet, kommer direkte fra Gud. Vi kan knytte oss til Gud hvor som helst gjennom hans Ånd, men tempelet er innviet til at vi kan kommunisere direkte med Herren.

President Nelson sa: “[Tempelet] er hans hus. Det er fylt med hans kraft … Jeg lover at økt tid i tempelet vil velsigne deres liv på måter som ingenting annet kan.”3 Å dra til tempelet gjør det mulig for oss å føle Guds kraft. Denne kraften kan komme som åpenbaring, som klarhet i sinnet eller som en følelse av trøst.

Jeg følte styrke fra mine pakter

I tillegg til å føle fred, husket jeg også paktene jeg tidligere hadde inngått. Da jeg var stedfortreder i innledende arbeid, fokuserte jeg på ordinansens ord. Disse ordene minnet meg om at Gud ville gi meg styrke og hjelpe meg å holde ut gjennom mine prøvelser.

Når vi vender tilbake til tempelet, husker vi løftene vi gir Gud og de evige løftene han gir oss.

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum underviste: “Vi bygger ikke eller trer ikke inn i hellige templer utelukkende for å ha en minneverdig opplevelse for oss selv eller familien. Men de pakter som mottas og de ordinanser som utføres i templer er avgjørende for helliggjørelsen av vårt hjerte og for den endelige opphøyelse av Guds sønner og døtre.”4

Jeg fikk delta i Guds verk

Selv om vi mottar personlige velsignelser i tempelet, skulle vi også huske arbeidet vi gjør for de døde. Når vi utfører stedfortredende ordinanser, er de til frelse for dem som er på den andre siden av sløret.

Navnene på dem jeg hjalp, ble gitt meg ved tempelet. Jeg kjente ingen av kvinnene jeg sto som stedfortreder for den dagen. Men jeg følte den hellige kraft som ble gitt dem gjennom den innledende ordinansen.

Vår tilstedeværelse i tempelet bidrar til å fremme Guds plan for sine barn. På vår egen lille måte deltar vi i arbeidet “for å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39). Eldste Bednar underviste: “Etterhvert som vi blir ivrig engasjert i dette hellige verket, adlyder vi budene om å elske og tjene Gud og vår neste [se Matteus 22:34–40].”5

Enkel, men likevel kraftfull

For de av oss som bor i nærheten av et tempel, kan det være lett å glemme velsignelsene som kommer ved tempelbesøk. President Russell M. Nelson har lovet: “Økt tid i tempelet vil velsigne [ditt] liv på måter som ingenting annet kan.”6 For dem som bor langt fra et tempel, kan det være vanskelig å passe inn tempelbesøk i timeplanen. Men kraften i tempelbesøk er konstant, og velsignelsene er reelle.

Når vi tilbringer mer tid i tempelet, kan vi finne hvile fra våre utfordringer og våre nederlag. Vi kan kommunisere med Gud og være en del av hans store verk – for vår egen sjel og alle hans barns sjeler.

Skriv ut