2023
Seks grunner til å være håpefull for et lykkelig ekteskap
August 2023


Bare digitalt

Seks grunner til å være håpefull for et lykkelig ekteskap

Vi har all grunn til å fortsette å arbeide mot evig ekteskap og familie.

Bilde
et par som sitter på en sofa og smiler til hverandre

“Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige”, sa eldste Richard J. Maynes da han var medlem av De sytti, “forstår og tror vi på familiens evige natur. Denne forståelse og tro skulle motivere oss til å gjøre alt som står i vår makt for å skape et Kristus-sentrert hjem.”1 Så hva skjer når vi:

  • opplever at andre forteller oss (feilaktig) at ekteskap og foreldreansvar er utdatert i dagens samfunn,

  • begynner å tvile på lykkelige ekteskap på grunn av våre egne eller andres familieerfaringer,

  • blir motløse når velsignelsene ved ekteskap eller barn ikke kommer når vi håper?

I hvert av disse tilfellene kan vi stole på evangeliets vakre sannheter om ekteskap og familie. Vi kan fortsette å vise tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus når vi “håper på det som ikke er sett, som er sant” (Alma 32:21; se også Ether 12:6). Vi kan bygge en sikker grunnvoll på evige sannheter om familien som holder oss fokusert på våre evige mål og perspektiv. Tenk for eksempel på den styrke, hensikt og det håp som kan komme av å studere og ta til seg disse seks prinsippene (blant andre).

1. Familien står sentralt i Guds frelsesplan og opphøyelse

Familieerklæringen begynner med å erklære “at ekteskap mellom en mann og en kvinne er innstiftet av Gud, og at familien står sentralt i Skaperens plan for hans barns evige fremtid”.2 Mange skriftsteder minner oss om betydningen av at menn og kvinner blir beseglet som mann og hustru (se for eksempel 1 Mosebok 2:18; 1 Korinter 11:11; 4 Nephi 1:11; Moses 3:18). “Jorden ble skapt og denne Kirken ble gjenopprettet for at familier kunne bli stiftet, beseglet og opphøyet i evigheten”,3 underviste president Russell M. Nelson.

President Nelson fortalte også hvorfor tempelbeseglingen er så viktig:

“Ekteskap mellom en mann og en kvinne er forordnet av Gud [se Lære og pakter 49:15–17]. Jeg vil også fremheve fordelene med et tempelekteskap. Det er den høyeste og mest holdbare formen for ekteskap som vår Skaper kan tilby sine barn.

Selv om frelse er en individuell sak, er opphøyelse en familiesak. Bare de som gifter seg i tempelet og hvis ekteskap blir beseglet ved forjettelsens Hellige ånd, vil fortsette som ektefeller etter døden [se Lære og pakter 76:53; 132:7] og motta den høyeste grad av celestial herlighet, eller opphøyelse.”4

Når vi prøver å oppnå og hedre et celestialt ekteskap, utvikler vi oss i våre evige roller og i opphøyende pakter.

2. Ekteskap er et partnerskap med Gud

Ekteskapet kan raskt skifte fra å føles overveldende til å føles som et stort privilegium og en stor mulighet når vi husker at det ikke bare handler om at en mann og en kvinne skal lykkes sammen. De søker snarere å lykkes i et samarbeid med vår himmelske Fader også. Som president Nelson underviste: “For å kvalifisere oss for evig liv må vi inngå en evig pakt med vår himmelske Fader [se Lære og pakter 132:19]. Dette betyr at et tempelekteskap ikke bare er mellom mann og hustru. Det innbefatter et partnerskap med Gud [se Matteus 19:6].”5 Og når vi er i et partnerskap med Gud, blir vi velsignet med tilgang til hans kraft til å velsigne vår innsats når vi rådfører oss med ham.

Som eldste Ulisses Soares i De tolv apostlers quorum underviste: “Gjennom tempelbeseglingen trer en kvinne og en mann inn i den hellige ekteskapsorden i den nye og evige pakt. Ved denne prestedømmets orden blir de gitt evige velsignelser og guddommelig kraft til å lede sine familieanliggender når de etterlever paktene de har inngått. Fra da av går de fremover i gjensidig avhengighet og i fullt partnerskap med Herren, spesielt med hensyn til hver av sine guddommelig forordnede ansvarsoppgaver, å ha omsorg for og å presidere i sin familie.”6

3. Ekteskap og familie kan gi oss de største gleder og velsignelser

Profeter har ved mange anledninger talt om velsignelsene som kommer gjennom tempelbeseglinger og evige familier. Denne typen ekteskap og familie kan for eksempel gi:

  • “Kilden til vår største glede”7

  • “Fulle velsignelser … [som nesten overgår] vår fatteevne”8

  • “En vesentlig del av forberedelsene til evig liv”9

  • “Større muligheter for lykke enn noe annet forhold mennesker imellom”10

  • “Støpeskjeen for samfunnets orden, dyders kilde og grunnlaget for evig opphøyelse”11

  • “En høyt skattet gave fra himmelen”12

  • “De dypeste og beste følelser som fins”13

  • “Den aller viktigste del av Herrens verk som du noensinne kommer til å utføre”14

  • “De største skatter på jorden og i himmelen”15

  • “De høyeste velsignelsene”16

  • “Den viktigste sak i vår levetid … Hvis vi vil vie oss til denne saken, vil vi forbedre alle andre aspekter av vårt liv”17

  • “Et hellig privilegium som vil lære [oss] å bli Gud mer lik”18

  • “Kilde til vår evige fremgang og glede og vår himmelske Faders orden”19

  • “Et kjærlig, varig og mer fullkomment forhold”20

  • “En kilde til makeløs tilfredsstillelse, og glede”21

  • “Den store velsignelse som barn er, og den lykke de vil bringe oss i dette liv og i evigheten”22

  • “Et ekte og likeverdige partnerskap”23

  • “Enhet Frelseren underviste”24

  • “Større glede i vår reise til evig liv”25

  • “Vår evne til å tjene hverandre og med hverandre … betydelig mangfoldiggjort”26

  • Å være “svært lykkelig i all evighet”27

  • “Større glede og tilfredsstillelse i jordelivet”28

  • “En av livets største gleder”29

  • En “givende”, og “fantastisk” opplevelse30

  • Blir veiledet av “Herren … gjennom alle … erfaringene sammen”31

  • “En ideell ramme for å overvinne enhver tendens til å være egoistisk eller selvopptatt”32

  • “Muligheten til den beste opplevelsen av kjærlighet og forberedelse til et fruktbart liv”33

  • “Det gir dem det ideelle miljø der de kan etterleve sine pakter med Gud”34

  • “Motstanderen … aldri få makt til å undergrave fundamentet for deres evige partnerskap”35

  • “En uerstattelig perle, en skatt av uendelig verdi”36

  • “En guddommelig forordnet vei … De vet at intet annet forhold av noe slag kan bringe så mye glede, skape så mye godt eller frembringe så mye personlig foredling”37

  • “Sann lykke i dette liv og i evigheten”38

4. Familier sørger for de beste forutsetninger for å lykkes

Ikke bare sørger ekteskapet mellom en mann og en kvinne for evig vekst, men det gir også de beste forutsetninger for å oppdra barn og velsigne samfunn. Eldste D. Todd Christofferson i De tolvs quorum underviste: “En familie bygget på ekteskap mellom en mann og en kvinne, gir de beste forutsetninger for at Guds plan skal lykkes – for å føde barn som kommer i renhet og uskyld fra Gud, og det miljø for lærdom og forberedelse som de vil trenge for et godt jordeliv og evig liv i neste verden. Et visst antall familier som er bygget på slike ekteskap, er avgjørende for at et samfunn skal overleve og trives. Det er derfor lokalsamfunn og nasjoner generelt har oppmuntret til og beskyttet ekteskap og familie som privilegerte institusjoner. Det har aldri bare handlet om voksnes kjærlighet og lykke.”39

President M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum, underviste også:

“Når folk i familiesammenheng og religiøs sammenheng forplikter seg til det gjengitte evangelium, begynner de å gjøre det bedre åndelig og ofte også timelig.

Og selvfølgelig blir samfunnet for øvrig styrket når familier vokser seg sterkere. Forpliktelser overfor familien og verdier er den grunnleggende årsak. Nesten alt annet er virkninger. Når par gifter seg og inngår forpliktelser overfor hverandre, øker de i stor grad sjansene for økonomisk velferd. Når barn blir født i ekteskap og har både en mor og en far, skyter deres muligheter og deres sannsynlighet for yrkesmessig suksess i været. Og når familier arbeider og leker sammen, blomstrer nabolag og lokalsamfunn, økonomier forbedres og det blir mindre behov for offentlig styring og kostbare sikkerhetsnett.”40

5. Vi kan endre familiemønstre

Selv om du har kommet fra et hjem hvor kjærlighet og harmoni ikke var grunnlaget i et ekteskap, må du huske at du kan skape et Kristus-sentrert miljø i ditt hjem. Eldste Christofferson underviste at “dere kan bli den generasjonen, kanskje den første i deres familie, der guddommelige mønstre som Gud har fastsatt for familier, virkelig tar form og velsigner alle generasjoner etter dere.”41

Og som Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg, råder: Husk at “din Frelser kjenner din situasjon, og han elsker deg. Vær tålmodig, fortsett å holde Guds bud, og vær et godt eksempel for familien din. Bygg opp relasjoner i menighetsfamilien. Forbered deg nå til å bygge opp din egen familie, grunnlagt på Jesu Kristi læresetninger.”42

Vi kan finne stor trøst i å vite at Herren vil veilede oss i våre rettferdige ønsker om et sterkt ekteskap, og at han vil gi oss de ressurser og den styrke vi trenger for å skape “lykke i familien”,43 selv om det ikke er det vi har opplevd tidligere.

6. Vi kan stole på at lovede velsignelser vil komme

Selv for dem som arbeider mot et evig ekteskap, vil ikke alle motta denne velsignelsen i dette liv. Men vi kan finne trøst i dette løftet fra president Nelson, et prinsipp som også har blitt undervist av mange andre profeter: “Jeg er klar over at mange modne medlemmer av Kirken ikke er gift. Uforskyldt er de alene om å takle livets prøvelser. La oss alle huske at Herren, i sin egen tid og på sin egen måte, vil se til at ingen velsignelse blir berøvet hans trofaste hellige.”44

Når vi venter på Herren for å motta slike velsignelser, kan vi “med glede gjøre alt som står i vår makt”, og deretter “stå stille” og “se Guds frelse og hans arm bli åpenbart” (Lære og pakter 123:17). Og vi kan forberede oss til å motta den største velsignelse som tilbys oss – opphøyelse i det kommende liv.

Skriv ut