2023
Fem påminnelser for å dele evangeliet med andre
August 2023


Bare digitalt

Fem påminnelser for å dele evangeliet med andre

Disse fem forslagene kan hjelpe oss å dele evangeliet med andre på normale og naturlige måter og innby andre til å komme til Kristus.

Bilde
en collage med personer som yter tjeneste på forskjellige måter

Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige har vi ansvaret for og velsignelsen ved å dele evangeliet med alle vår himmelske Faders barn. Vår himmelske Fader elsker alle sine barn fullkomment og ønsker at hver enkelt av dem skal kunne motta alle hans velsignelser. Én måte å vise vår kjærlighet til ham på, er ved å “innby alle til å motta evangeliet, som innbefatter:

  1. Deltagelse i misjonærarbeid og tjeneste som misjonærer.

  2. Å hjelpe nye og tilbakevendende medlemmer av Kirken å gå fremover på paktens sti.”1

Når vi viser kjærlighet og yter tjeneste til våre søstre og brødre, vil vi bli fylt med et ønske om å hjelpe dem å oppleve den “overmåte store glede” som kommer ved å etterleve Jesu Kristi evangelium (Alma 36:24). Å dele evangeliet med andre kan noen ganger virke overveldende, men “Herren [gir ikke] menneskenes barn noen befaling uten at han bereder en vei for dem, så de kan utføre det han befaler dem” (1 Nephi 3:7). Vi kan stole på at han vil hjelpe oss når vi gir akt på hans kall om å “fø mine får” (Johannes 21:16–17).

Når vi gjør vårt beste for å innby andre til å komme til Kristus, kan vi overveie følgende prinsipper.

Del evangeliet som en del av våre pakter

Som president Russell M. Nelson har undervist: “Enhver som har inngått pakter med Gud, har lovet å bry seg om andre og hjelpe de trengende. Vi kan vise tro på Gud og alltid være beredt til å svare dem som spør oss om ‘det håp som er i [oss]’ [1 Peter 3:15]. Hver og en av oss har en rolle å spille i Israels innsamling.”2

Husk at vi ikke trenger å være heltidsmisjonærer for å dele evangeliet med andre. President M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum, minnet oss på at “å studere evangeliet og dele det daglig kan oppnås av hvem som helst med eller uten et offisielt kall. Husk at det ikke krever et navneskilt for å utføre misjonærarbeid!3 Og eldste Neil L. Andersen i de tolv apostlers quorum, har lignende tanker, “Hvis dere ikke er heltidsmisjonærer med et misjonærskilt på frakken, er det nå på tide å male et på deres hjerte – malt som Paulus sa, ikke med ‘blekk, men med den levende Guds Ånd’ [2 Korinterbrev 3:3].”4

Når vi prøver å dele evangeliet med andre, bidrar vi til å oppfylle vår dåpspakt, som innbefatter å “stå som Guds vitner til alle tider og i alle ting og på alle steder dere måtte være” (Mosiah 18:9).

Innby alle til å komme til Kristus

Jesus Kristus “[gjør ikke] forskjell på folk” (Apostlenes gjerninger 10:34). Akkurat slik han inviterte den rike unge mannen for lenge siden, innbyr han alle til å “kom så og følg meg” (Lukas 18:22). Vi kan gjøre det samme – og innby hvem som helst og alle til å følge Kristus uten å dømme hvem vi tror ville eller ikke ville ta imot innbydelsen. Han er svaret som så mange søker etter.

Som president Russell M. Nelson underviste: “Hans evangelium er det eneste svaret når mange i verden blir lamslått av frykt. Dette understreker det presserende behovet for oss om å følge Herrens instruksjoner til sine disipler om å ‘gå ut i all verden og forkynn evangeliet for all skapningen’ [Markus 4 16:15; uthevelse tilføyd]. Vi har det hellige ansvar å dele Jesu Kristi kraft og fred med alle som vil lytte og som vil la Gud råde i sitt liv.”5

De vi deler evangeliet med, vil kanskje eller kanskje ikke ta imot våre innbydelser eller vitnesbyrd. Men det avgjør ikke vår fremgang. Vi utfører Guds arbeid med å dele.

Stol på at Den hellige ånd vitner

Å dele våre mest dyrebare og hellige trosoppfatninger kan til tider være skremmende. Men Herren lover at han vil veilede oss og hjelpe oss å kommunisere på en måte som vil bringe Ånden. Vi kan stole på at Den hellige ånd vil veilede våre ord når vi åpner vår munn for å dele. Vår rolle er å dele, og det er Den hellige ånds rolle å vitne om Jesus Kristus.

Som undervist i Lære og pakter 100:5–8: ”Derfor, sannelig sier jeg dere, oppløft deres røst til dette folk, tal de tanker som jeg skal legge i deres hjerter, og dere skal ikke bli gjort til skamme for menneskene,

for det skal bli gitt dere i samme stund, ja, i samme øyeblikk, hva dere skal si.

Men en befaling gir jeg dere at hva som helst dere forkynner, skal dere forkynne i mitt navn, i hjertets andektighet og i saktmodighetens ånd, i alle ting.

Og jeg gir dere det løfte at i den grad dere gjør dette, skal Den hellige ånd utgytes for å vitne om alt dere skal si.”

Husk hva eldste Dieter F. Uchtdorf i De tolv apostlers quorum underviste:

Stol på at Herren vil utføre sine mirakler. Forstå at det ikke er din jobb å omvende folk. Det er Den hellige ånds rolle. Din rolle er å dele det som er i ditt hjerte og leve i samsvar med din tro.

Så ikke bli motløs hvis noen ikke umiddelbart tar imot evangeliets budskap. Det er ikke et personlig nederlag.

Det er mellom den enkelte og vår himmelske Fader.

Din rolle er å elske Gud og å elske din neste, hans barn.

“Tro, elske og gjøre.”6

Snakk om evangeliet naturlig

Å dele evangeliet med andre trenger ikke å være komplisert. Vi kan, som eldste Uchtdorf oppfordret, “invitere folk – på normale og naturlige måter – til å komme og se, komme og hjelpe og komme og finne tilhørighet.”7 Vi kan finne måter å inkludere evangeliet på når vi snakker om våre interesser, våre hobbyer, våre utfordringer og velsignelsene vi opplever ved den rollen Jesus Kristus spiller i vårt eget liv.

President Ballard ga følgene råd: “Vær ikke redde for å fortelle andre om deres erfaringer som en som prøver å følge Herren Jesus Kristus. Vi har alle interessante historier som har påvirket vår identitet. Å dele disse historiene er en ufarlig måte å snakke med andre på. Dere kan også bidra til å overvinne mange misoppfatninger om Kirken i deres påvirkningsområde.”8

Hvis du ikke føler deg trygg på dine evner til å dele evangeliet med andre, må du huske dette rådet fra eldste Uchtdorf:

“Men husk at Herren aldri har forlangt feilfri misjonærinnsats på ekspert-nivå. I stedt [krever Herren] hjertet og et villig sinn” [Lære og pakter 64:34].

“Det viktige er at du ikke gir opp, at du fortsetter å prøve å få det til. Du vil til slutt bli flinkere, lykkeligere og mer ekte. Å snakke med andre om din tro vil bli normalt og naturlig. Evangeliet vil faktisk bli en slik vesentlig, dyrebar del av livet ditt at det vil føles unaturlig å ikke snakke om det med andre. Det vil kanskje ikke skje umiddelbart – det er en livslang innsats. Men det vil skje.”9

Lev evangeliet for å dele evangeliet

Har du hørt uttrykket “handlinger taler høyere enn ord”? Eldste Gary E. Stevenson i De tolv apostlers quorum underviste at “når vi viser Kristus-lignende kjærlighet til vår neste, forkynner vi evangeliet – selv om vi ikke uttaler et eneste ord”10

Eldste Stevenson ga også en enkel modell for å dele evangeliet med andre: “Frelserens store befaling oppnås gjennom enkle, lett forståelige prinsipper som undervises til hver enkelt av oss fra barndommen: Vise kjærlighet, dele og innby.”11

Vi kan også følge president Nelsons råd om å “ta ansvar for [vårt] vitnesbyrd”.12 Og som eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum underviste, er det å bli omvendt også en viktig del av å etterleve evangeliet ved eksempel: “For at Frelserens befaling om å dele evangeliet med andre skal bli en del av den vi er, må vi bli omvendt til Guds vilje. Vi må elske vår neste, dele Jesu Kristi gjengitte evangelium med andre og innby alle til å komme og se.”13

Når vi prøver å “tale om Kristus … glede [oss] i Kristus … forkynne om Kristus, [og] profetere om Kristus” (2 Nephi 25:26), kan vi stole på at han vil hjelpe oss. Vi kan også finne styrke i dette løftet fra eldste Stevenson: “Jeg innbyr deg til å overveie hvordan du kan vise kjærlighet, dele og innby. Når du gjør det, vil du føle en viss glede i vissheten om at du gir akt på vår kjære Frelsers ord.”14

Skriv ut