2023
Herrens hus – nylige budskap fra profeter, apostler og andre av Kirkens ledere
August 2023


Bare digitalt

Herrens hus – nylige budskap fra profeter, apostler og andre av Kirkens ledere

Se hva Kirkens ledere nylig har undervist på sosiale medier om tempelet.

Bilde
en familie som ser på tempelet

President Russell M. Nelson oppfordret oss nylig til å “fokusere på tempelet på måter du aldri har gjort før”.1 Han har også gitt følgende råd: “Vær så snill og sett av tid til Herren i hans hellige hus. Ingenting vil styrke din åndelige grunnvoll som tempeltjeneste og tilbedelse i tempelet.”2

President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, har videre forklart: “Gud ønsker at vi alle skal strebe etter hans høyeste mulige velsignelser ved å holde hans høyeste bud, pakter og ordinanser, som alle kulminerer i at hans hellige templer som blir bygget over hele verden.”3

Hvorfor står tempelet så sentralt i vårt disippelskap? Som president Nelson underviste: “Tempelet står sentralt når vi skal styrke vår tro og åndelige styrke fordi Frelseren og hans lære er selve hjertet i tempelet. Alt som undervises i tempelet, gjennom undervisning og ved Ånden, øker vår forståelse av Jesus Kristus. Hans avgjørende ordinanser binder oss til ham gjennom hellige prestedømspakter. Så, når vi holder våre pakter, begaver han oss med sin helbredende og styrkende kraft [se Lære og pakter 109:15, 22]. Og åh, som vi vil trenge hans kraft i tiden fremover.”4

I tillegg til generalkonferansetaler om tempelet, har Kirkens ledere også delt budskap om disse emnene på sosiale medier, herunder følgende:

Forandrer ditt liv og velsigner din familie

Bilde
President Russell M. Nelson

“Hvert hellig tempel er et symbol på vårt medlemskap i Kirken og er et tegn på vår tro på et liv etter døden og er et hellig skritt mot evig herlighet for oss og våre familier.

Jeg lover at hvis dere vil ta dere tid til å være i tempelet regelmessig, vil det forandre deres liv. Det vil velsigne deres familie, styrke deres tro og åpne himmelens luker for dere.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 14. aug. 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Knytter oss direkte til vår himmelske Fader og Jesus Kristus

Bilde
President Russell M. Nelson

“Våre templer er de helligste steder på jorden. De forener oss ikke bare som familier, men knytter oss direkte til vår Fader og hans Sønn Jesus Kristus.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 15. mars. 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Styrker de unge

Bilde
President Henry B. Eyring

“Jeg tror tempelet vil ha enorm innflytelse på den tro som vokser blant ungdommene. Unge mennesker skal sette seg som mål å gifte seg i tempelet.

Og hvis dere blir beseglet som familier, blir fremtiden lysere og lysere. Jeg tror det blir en vanskelig tid fremover, så jeg tror at dette ankeret av tro på Jesus Kristus og tempelet som er hans hus og alt som skjer i dette tempelet, virkelig peker mot Jesus Kristus. Jeg vil tro at tempelet vil ha denne virkningen, og det vil styrke de unge. I stormen, bli rotfestet på Frelserens klippe. Det vil få dere gjennom stormen.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 17. aug. 2022, facebook.com/henry.b.eyring.

Bli beseglet som familier for evigheten

Bilde
President M. Russell Ballard

“Ingen andre bygninger på jorden – selv de mest storartede bygninger – har det templer har. 

Min hustru Barbara døde for nesten fire år siden. Men fordi vi gikk inn i Herrens hus og ble beseglet som mann og hustru ved prestedømmets kraft, er vi bundet sammen med våre syv barn, 43 barnebarn og 5. juni 2022 var det 103 oldebarn, i all evighet. For en fantastisk ting tempelet er! Glede fyller mitt hjerte fordi familien min vil være sammen for evig. Og det kan familien din også være.

Når du kommer i min alder, er du ikke så interessert i å ha masse penger eller kjøre en flott bil. Det mest dyrebare i livet ditt vil være din familie – ikke bare den familien du har her, men også din familie i evigheten.

President M. Russell Ballard, Facebook, 6. juli 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Motta guddommelighetens kraft

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Mer enn noen gang har vi behov for den kraft og styrke som kommer gjennom vår paktsforbindelse til Herren Jesus Kristus. 

Vi drar ikke til tempelet for å gjemme oss eller flykte fra verdens ondskap. I stedet drar vi til tempelet for å motta guddommelighetens kraft gjennom prestedømsordinanser som gjør oss i stand til å konfrontere og overvinne verdens ondskap.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 23. mai 2022, facebook.com/davida.bednar

Bli nye skapninger i Kristus

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Vårt hjerte forandres av sannhetene vi lærer i tempelet om Gud og Jesus Kristus – og av løftene vi gir om å elske og tjene. Vi fokuserer mindre på det vi ønsker og mer på å innrette vår vilje etter Guds … Hovedhensikten med Herrens hus er at vi skal bli forvandlet og bli nye skapninger i Kristus.

Ofte i verden forsøker man å gjøre forandring fra utsiden og inn. Mange tror at det å forandre en persons omstendigheter er den beste måten å forandre en person på.

Gud virker imidlertid vanligvis fra innsiden og ut. Hvis vi lar ham, kan Gud forandre vårt hjerte, og da blir vi velsignet med evne og styrke til å forandre våre omstendigheter.

I de hellige templer forandrer det vi lærer og lover å gjøre, oss fra innsiden og ut, slik at vi kan bli mer hengivne Jesu Kristi disipler.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 19. apr. 2022, facebook.com/davida.bednar.

Forbereder deg til å møte Gud

Bilde
Eldste Quentin L. Cook

“De viktigste velsignelsene ved templer i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er opphøyelsens ordinanser. Å delta i tempelet forbereder oss til å møte Gud.

Tempelet er også et tilfluktens sted. I hele mitt liv har det vært et sted for ro og fred i en verden som bokstavelig talt er i opprør. Det er herlig å legge verdens bekymringer bak seg i disse hellige omgivelsene.

Følelsen av likhet og samhold gjennomsyrer tempelet. Alle er kledd i hvite klær. Det finnes ikke noe tegn til rikdom, rang eller utdannelsesnivå. Vi er alle brødre og søstre som ydmyker oss for Herren.

Å ha et Herrens tempel … er virkelig en guddommelig velsignelse. Som en av Frelserens apostler vitner jeg om Frelserens guddommelighet og at han under Faderens ledelse veileder dette celestiale arbeidet med frelse og opphøyelse.”

Eldste Quentin L. Cook, Facebook, 20. nov. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Oppnå alle guddommelige muligheter Gud kan gi

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Hvis vi er trofaste mot paktene vi inngår i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige templer, kan vi oppnå alle guddommelige muligheter Gud kan gi.”

Eldste D. Todd Christofferson, Facebook, 15. aug. 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Søke hvile og fornyelse

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Jeg delte nylig noen tanker med noen elever … om hvordan en forpliktelse til å arbeide, et virkelig viktig prinsipp i evangeliet, kan bli negativt om det ikke er balansert med hvile og fornyelse, eller hvis det bringes til det ekstreme der det blir en slags religion.

Det er helt klart at vi trenger hvile for fysisk fornyelse, men nok hvile og meditasjon er også avgjørende for åndelig fornyelse. Uten åndelig fornyelse kan ånden virkelig bli legemets slave.

Vi kan finne åndelig fornyelse på sabbaten og også i tempelet, Herrens hus. Når vi trer inn i tempelet, kommer vi ut av verden. Vi spiser det nærende brødet og drikker det rene vannet av åndelig fred. Noen ganger snakker vi om tempelarbeid, men vi kan også snakke om hvile i tempelet.

Jeg oppfordrer hver enkelt av dere til å søke hvile og fornyelse hver uke i tilbedelse på sabbaten og i tempelet.”

Eldste D. Todd Christofferson, Facebook, 7. juli 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

La “Herrens hus” synke inn i din sjel

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

“For en strålende og gledelig opplevelse det var å innvie Praia Kapp Verde tempel. Tvil, motløshet, usikkerhet og utfordringer kan møte de mange innbyggerne på Kapp Verde, men dette tempelet vil være en velsignelse og et fyrtårn for alle i landet, enten noen er medlem av Jesu Kristi Kirke eller ikke.

Tempelet er bokstavelig talt Herrens hus. La disse ordene synke stille inn i din sjel. Det er hans hus.

Templer knytter sammen himmel og jord. De er hellige steder og et skjæringspunkt mellom jord og evighet.

Det er naturligvis utfordringer i jordelivet. Men med vår tro på Jesus Kristus kan vi med glede forutse vårt evige liv. Dette hellige hus blir et sted for å motta åpenbaring og et fredens tilfluktssted. Jeg vet at Herren vil dvele i dette nylig innviede tempelet i månedene, årene og tiårene fremover.

Eldste Neil L. Andersen, Facebook, 20. juni 2022, facebook.com/neill.andersen.

Oppleve storartede velsignelser

Bilde
Eldste Gary E. Stevenson

“Uansett alder kan templer velsigne oss på storartede måter.”

Eldste Gary E. Stevenson, 24. juli 2022, facebook.com/stevenson.gary.e.

Reflektere over den fred som kommer

Bilde
Eldste Gary E. Stevenson

“Arkitekturen, kunsten, fargepaletten og andre designelementer [av templer] er nøye planlagt med lokalsamfunnet i tankene.

“Skjønnhet og oppmerksomhet gis hver detalj for å skape et Herrens hus. Disse detaljene er viktige på samme måte som skjønnheten i Salomos tempel var viktig, men de er bare smykkeskrinet – ikke smykkene.

Den kostelige perle er de ordinanser, pakter, løfter og instruksjoner som mottas der. Det er den lykke og glede de på begge sider av sløret følte når de mottar tempelets velsignelser og kommer til Kristus.

Jeg oppfordrer dere til å reflektere over den fred som kommer ved tempelarbeid og tjeneste.”

Eldste Gary E. Stevenson, 14. sept. 2021, facebook.com/stevenson.gary.e.

Komme nærmere Gud og hverandre

Bilde
Eldste Gerrit W. Gong

“Gjennom de hellige pakter vi inngår i Herrens hus, kan vår Frelser hjelpe oss å komme nærmere Gud og hverandre når vi knyttet vårt hjerte sammen med Kristus-lignende, Kristus-gitt medfølelse, tilgivelse og barmhjertighet.”

Eldste Gerrit W. Gong, Facebook, 5. des. 2022, facebook.com/gerritw.gong.

Forlate den ensomme og dystre verden

Bilde
Eldste Ulisses Soares

“Tilbring mer tid sammen med Herren i hans templer. Templer er i bokstavelig forstand Herrens hus. Og når vi er der, kan vi føle en tydelig tilskyndelse om at vi har forlatt den ensomme og dystre verden.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 8. des. 2022, facebook.com/soares.u.

Forberede barn til Herrens hus

Bilde
President Susan H. Porter
Bilde
en ung gutt som holder en tempelmodell bygget av murstein og steiner

“Tyrone er en 11-åring i Harare i Zimbabwe, og er nytt medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Et tempel er for tiden under oppføring i Harare, og medlemmene forbereder seg til velsignelsene som kommer fra tempelet. Etter en leksjon om templer i Det gamle testamente og å se denne vårens Venn til Venn-arrangement om tempelets velsignelser, ble barna bedt om å lage modeller av tempelet ved hjelp av ting de fant. Avlagt knust murstein og stener, tupper av sukkerrørstilker og et rørstykke har aldri blitt behandlet mer ærbødig og kreativt.

Tyrone laget et storartet tempel som han delte med andre. Han viste den vakre modellen sin til alle i kirken, og viste rommene, vinduene og til og med den spesielle ordlyden over døren.

Jeg elsker å se barn lære om de evige velsignelsene som er tilgjengelige i Herrens hus. Vi kan forberede dem ved å undervise dem om paktene de vil inngå der. De kan begynne nå å forberede seg til å bli døpt for sine egne familiemedlemmer, motta begavelsen og bli beseglet for tid og all evighet. Vi kan lære dem at når de kommer inn og tjener i tempelet, vil de føle Frelserens kraft mer fullstendig i sitt liv.”

President Susan H. Porter, Facebook, 19. des. 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Skriv ut