2023
Omsorgstjeneste gjennom oppriktig tjeneste
August 2023


“Omsorgstjeneste gjennom oppriktig tjeneste”, Liahona, aug. 2023.

Prinsipper for omsorgstjeneste

Omsorgstjeneste gjennom oppriktig tjeneste

Vi kan bli Frelseren mer lik når vi lærer å yte omsorgstjeneste slik han gjorde. Vi kan utgjøre en stor forskjell ved oppriktig tjeneste på naturlige måter.

Bilde
Jesus rekker ut en hånd til en funksjonshemmet mann

Jesus Kristus kom ikke “for å la seg tjene, men for selv å tjene” (Matteus 20:28). Oppriktig tjeneste er en del av omsorgstjenesten fordi det var det Frelseren gjorde. Gang på gang stoppet han for å lytte, helbrede, undervise, be for og til og med arbeide for menneskene rundt seg, til tross for utmattelse, de mange kravene i hans tjenestegjerning eller folkemengdens rop.

Det nye testamente nevner også andre mennesker som uselvisk arbeidet for å bygge opp den tidlige Kirken, herunder Føbe, som var “til hjelp for mange” (se Romerne 16:1-2); Priskilla og hennes mann Akvilas (se Apostlenes gjerninger 18:1–3; Romerne 16:3–5); og flere andre (se Romerne 16:6–15). Selv om detaljene i mye av deres tjeneste ikke ble nedtegnet, så disse tidlige hellige et behov og dekket det.

Noen ganger er tjeneste et offer, som involverer timer, dager eller til og med år viet til en sak – og noen ganger er det så enkelt som å holde en bønn på en venns vegne. Noen ganger er det ikke det vi gjør som utgjør en forskjell i andres liv, men bare det faktum at vi var der for dem.

Kjernen i å tjene slik Frelseren gjorde – selv når det ikke passer – er å tjene oppriktig, kjærlig og helhjertet.

Bilde
mann som går ut en dør, mens andre står bak ham

Utvikle et hjerte for tjeneste

Når vi blir kjent med Frelseren, vil vi bedre kunne forstå hva vi kan gjøre for å yte omsorgstjeneste i hans sted. Hvordan kan vi utvikle den Kristus-lignende egenskapen villig tjeneste?

  1. Overvei hva det vil si å tjene slik Jesus Kristus gjorde. Hva gjorde han? Hvordan gjorde han det? Hvordan kan vi anvende disse tingene i vår egen tjeneste?

  2. Det er mange velsignelser som følger med uselvisk tjeneste, herunder en distraksjon fra våre egne byrder og bekymringer, selv om det bare er et øyeblikk. Men Jesus tjente av kjærlighet, og vi håper å yte tjeneste på denne måten også!

  3. Tjeneste for andre er tjeneste for ham (se Matteus 25:40).

  4. Vi er aldri for betydningsfulle til å tjene: “Den største blant dere skal være tjener for de andre” (Matteus 23:11).

  5. Vi kan søke Den hellige ånds veiledning gjennom bønn. Hvis en tanke til å gjøre godt kommer, er den inspirert (se Moroni 7:13). “Utsett aldri å følge en tilskyndelse” (Thomas S. Monson, “Ånden gir liv”, Lys over Norge, rapport fra generalkonferansen april 1985, 57.

  6. “Menneskene skulle arbeide ivrig for en god sak, og gjøre mange ting av egen fri vilje og tilveiebringe mye rettferdighet” (Lære og pakter 58:27).

  7. Ikke vær redd for å yte tjeneste ved hjelp av din kreativitet, dine talenter og dine personlige interesser.

  8. Tjeneste behøver ikke å være så storslagent. Husk at selv enkle ting – som å være der for en venn, enten det er i form av et varmt måltid, et håndskrevet kort eller selv en tekstmelding – gjør en forskjell. Det viktigste er å være Frelserens hender her på jorden.

Selv om det til tider kan føles vanskelig å yte tjeneste, vil vi med øvelse og bønn forbedre våre evner til å yte tjeneste på de beste måtene. Med tiden kan tjeneste bli en av de mest naturlige og herlige delene av vårt daglige liv.

Skriv ut