Liahona
”Tack vare din tro har du sett”
Oktober 2024


”Tack vare din tro har du sett”, Liahona, okt. 2024.

Kom och följ mig

Ether 2–3

”Tack vare din tro har du sett”

När vi ödmjukar oss i tro kan vår Fader hjälpa oss att se de möjligheter han ser för oss.

Bild
händer som håller i stenar

En av de berättelser jag finner mest spännande och ödmjukande i Mormons bok är berättelsen om Jareds bror (se Ether 2–3). Tack vare sin stora tro kunde han inte hållas borta från Herrens närvaro. Han utförde stora underverk och fick se underbara syner.

Berättelsen är spännande eftersom den lär oss att genom tro och lydnad finns stor kunskap och underbara sanningar tillgängliga för var och en av oss.

Berättelsen är ödmjukande eftersom den visar mig att jag inte är någon Jareds bror. Ibland i det här livet skulle jag kanske ha mottagit mycket större kunskap och andlig styrka från min himmelske Fader om jag inte hade brustit i tro.

För mig kommer två sanningar fram i den här berättelsen: 1) Att tro är nyckeln till att se Herren utföra fantastiska saker i våra liv och 2) det är aldrig för sent att tro och därefter se.

När vi tvivlar stänger vi våra andliga ögon. I Ether 12:27 påpekade Herren inte bara att vi dödliga har svagheter utan sa också: ”Om de ödmjukar sig inför mig och har tro på mig, då ska jag göra så att det svaga blir starkt för dem.” Det tyder på att när vi ödmjukar oss i tro kan vår Fader hjälpa oss se de möjligheter han ser för oss – vad vi kan bli och vad vi kan uppnå.

Vi kanske tänker: Varför skulle han tillkännage stora ting för mig? Det här är i stort sett den fråga som Nephis äldre bröder Laman och Lemuel ställde. När de hade svårt att förstå sin fars undervisning via syner, frågade Nephi: ”Har ni frågat Herren?” De svarade: ”Det har vi inte, för Herren tillkännager inte något sådant för oss.” Som svar upprepade Nephi Herrens uppmaning: ”Om ni inte förhärdar era hjärtan utan ber till mig med tro och tror att ni ska få, och noggrant lyder mina befallningar, ska förvisso detta tillkännages för er” (1 Nephi 15:7–9, 11). Det här löftet är till oss alla.

Den förjordiske Jesu Kristi ord till Jareds bror ger hopp till dem som utövar mäktig tro och lydnad i att söka gudomlig vägledning: ”Tack vare din tro har du sett” (Ether 3:9). Vår tro kan få oss att se hans förunderliga gärningar i våra egna liv.

Bild
Jareds bror kliver upp i en båt

Det är inte bara vår förmån och möjlighet att söka kunskap från Herren utan också vår plikt och vårt ansvar. Han befallde: ”Sök lärdom, ja, genom studier och även genom tro” (Läran och förbunden 88:118).

Vi har fått denna inspirerade undervisning av president Russell M. Nelson:

Vill Gud verkligen tala med dig? Ja! …

Jag uppmanar dig att sträcka dig bortom din nuvarande andliga förmåga att få personlig uppenbarelse, för Herren har lovat att ’om du [söker] ska du få uppenbarelse på uppenbarelse’ [Läran och förbunden 42:61].”

Jag känner till minst tre sätt på vilka han hjälper oss att se hans gärningar i våra liv när vi tror.

Bild
ung man tar emot en patriarkalisk välsignelse

1. Han hjälper oss se vårt livs mission som han har gett oss att utföra.

När jag var 16 år gav en patriark som aldrig hade sett mig förut och inte visste något om min bakgrund mig min patriarkaliska välsignelse. I den besvarade Herren specifika frågor som jag hade i hjärtat om några personliga utmaningar. Mina tankar om dem verkade för privata för att dela med mig av. En utmaning gällde om jag skulle finna en kärleksfull kvinna modig nog att gifta sig med mig trots min framstående födelsedefekt – en som våra barn kanske ärver. Svaret var ja. Jag gifte mig med Marie och vi fick fem älskade barn.

Herrens svar i den välsignelsen respekterade mina bekymmer och mitt privatliv. De formulerades så att bara jag helt skulle förstå deras innebörd. Från den dagen har jag haft ett fast personligt vittnesbörd om att min himmelske Fader känner mig personligen.

Mitt yrke gav glädje, tillväxt och tillfredsställelse genom att jag försökte tjäna honom och hans barn. När jag hade gått i pension gick världen och min yrkesbana vidare utan mig. Vissa dagar, när jag har haft lite att göra, har jag undrat om jag verkligen gjorde något gott under de åren – om mitt offer var värdigt de stora löften jag fick.

Under ett av dessa tillfällen kände jag det här svaret: läs din patriarkaliska välsignelse igen. När jag läste den kom några direkta frågor till mitt sinne: ”Gav jag dig inte denna välsignelse som jag lovade? Besannades inte detta i ditt liv? Och detta?” Jag såg tydligt hur Herren har uppfyllt de välsignelser han lovade mig. Jag kände en försäkran om att det jag ödmjukt och villigt hade erbjudit var acceptabelt och även en uppmaning om att jag inte är klar än – det finns fortfarande fler möjligheter att tjäna.

Jag fick också känslan av att jag inte är ensam om de här problemen. Många andra kanske undrar, när de ser tillbaka på sina liv och inte ser några stora jordiska bedrifter, om de har gjort något gott. Men vi ser inte som Herren ser. Om vi väljer att fokusera på det han har gett oss, i stället för på det vi önskade men inte fick, skulle vi kanske tydligare se hur hans hand påverkat våra liv.

Bild
kvinna läser i skrifterna

2. När jag läser och studerar skrifterna under bön hjälper Herren mig att se mer än allmän vägledning för alla hans barn. Jag ser personlig vägledning för mina egna utmaningar.

Marginalerna i mina skrifter, särskilt Mormons bok, är fulla av anteckningar om vad Herren har hjälpt mig se om att tillämpa deras lärdomar. För några år sedan började jag anteckna i en separat dagbok, ibland vers för vers, och skriva ner vad Herren lär mig. Jag har läst Mormons bok flera gånger nu på det här sättet, sedan Läran och förbunden, Den kostbara pärlan och nyligen Nya testamentet. När jag närmar mig mina studier under bön och ber Herren öppna skrifterna för mig förundras jag över hur mycket han hjälper mig att se.

Berättelser och liknelser som tycktes vara enkla, goda exempel på individuellt beteende har plötsligt praktiska tillämpningar i mitt liv. Skriftställen som jag har sett som historiska bakgrunder har plötsligt långtgående betydelser för evangeliets fortsatta återställelse. Jag ser hur Josephs och Daniels, Petrus och Paulus, Nephis, de två Almas och överbefälhavare Moronis upplevelser kan tillämpas på de utmaningar vi möter varje dag. Kapitlen om krig i Mormons bok ger inte bara en redogörelse för överbefälhavare Moronis framsynta stridsplaner utan också en personlig strategi för hur vi kan möta djävulens obevekliga angrepp; vi kan stärka personliga andliga fästen i förväg.

Det jag ser genom personliga studier kanske inte är nytt för andra. Men att skriva ner det jag får lära mig har blivit viktigt i min personliga andliga utveckling.

Vi har många gånger uppmanats av profeter och ledare i kyrkan att skriva ner vad Herren lär oss om vi vill att han ska ge oss mer. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum förklarar: ”Jag har också lärt mig att när jag omsorgsfullt skriver ner andliga intryck visar jag Frälsaren hur mycket jag värdesätter hans vägledning. Det enkla bruket att skriva ner andliga tankar och känslor ökar storligen sannolikheten att få och känna igen ytterligare maningar från den Helige Anden.”

Bild
Jesus Kristus med utsträckt hand

3. När vi ber i tro och ödmjuk villighet att lyda hjälper Herren oss att se möjligheter och lösningar som vi inte skulle ha sett på egen hand. Han skräddarsyr sina svar efter våra behov.

Han har visat mig hur jag ska hantera problem som sträcker sig från smärtsamma andliga utmaningar till mer alldagliga hemreparationer. Han har visat mig kommande prövningar och hur jag ska förbereda mig. Han har visat sin makt i mitt liv när jag har varit rädd och tvivlat – när jag, liksom fadern som vädjade att hans son skulle bli helad, sa: ”Jag tror. Hjälp min otro!” (Markus 9:24).

Vi kanske inte tar honom på tillräckligt stort allvar när vi läser: ”Be, och ni ska få” (Matteus 7:7) eller ”Om ni därför ber mig ska ni få” (Läran och förbunden 6:5). Löftet att ”den som har tro till att se ska se” (Läran och förbunden 42:49) verkar syfta på fysisk läkedom, men jag tror inte att dess innebörd var begränsad. När vi har tillräcklig tro kan han öppna våra andliga ögon för att se hans underverk i våra egna liv.

Jag kan inte gå tillbaka för att förändra det förflutna. Men hur mycket tid som än ligger framför mig hoppas jag att jag kan utöva större tro på hans kärleksfulla önskan att visa mig mer av sina verk. Jag hoppas få höra, liksom Jareds bror, hans bekräftande ord: ”Tack vare din tro har du sett.”

Författaren, tidigare redaktionschef för kyrkans tidskrifter, skrev den här trosfyllda artikeln innan han dog av bukspottkörtelcancer i september 2023.

Slutnoter

  1. Russell M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 95.

  2. David A. Bednar, The Spirit of Revelation (2021), s. 37.

Skriv ut