Liahona
Hur mina förbund fick djupare mening efter pappas död
Oktober 2024


Endast digitalt: Unga vuxna

Hur mina förbund fick djupare mening efter pappas död

När pappa dog visste jag inte hur min familj skulle klara sig. Men Jesu Kristi evangeliums välsignelser hjälpte mig att finna hopp och klarhet.

Bild
Kristus botar en blind man

Under min uppväxt i Thailand kände jag mig som kristen ibland annorlunda. Men även om jag trodde på ett annat sätt än de flesta omkring mig skämdes jag aldrig för eller ville ge upp Jesu Kristi evangelium. Jag har alltid älskat sanningarna jag lärde mig och jag gjorde mitt bästa för att följa dem.

Men sedan drabbades min familj av en tragedi. Och för första gången i mitt liv behövde jag verkligen välja, utveckla och hålla fast vid tron på en av hörnstenarna i evangeliet – Guds frälsningsplan.

Behovet av att bygga upp min tro på nytt

År 2014 beseglades min familj och jag i templet i Hongkong. Jag hade väntat så länge på den här dagen och var så förväntansfull. Men kort efter att vi hade fått uppleva den här vackra förrättningen avled min far oväntat.

Jag slogs av en hemsk, överväldigande sorg. Jag visste inte hur min familj och jag skulle kunna hantera förlusten av pappa. Det kändes som om en hel del av oss var borta. Hur skulle vi kunna uthärda livet utan honom?

När jag under den här mörka tiden vände mig till min himmelske Fader och Jesus Kristus för att få tröst, lärde jag mig hur jag kunde fördjupa mitt vittnesbörd om frälsningsplanen och eviga familjer.

Jag hade alltid fått lära mig och trodde på att familjer kunde vara tillsammans för evigt. Men när jag ställdes inför en svår förlust skakades verkligen den här delen av mitt vittnesbörd. Jag ville och behövde veta att jag en dag skulle få träffa pappa igen. Jag började få en önskan att lära mig mer om läran om eviga familjer.

President Henry B. Eyring, andre rådgivare i första presidentskapet, har nyligen sagt:

”Det är genom beseglingsförbunden i templet som vi kan få en försäkran om kärleksfulla familjeband som fortsätter efter döden och varar i evighet …

Prövningar, utmaningar och hjärtesorg drabbar säkerligen oss alla … Men när vi besöker templet och kommer ihåg våra förbund kan vi förbereda oss för att få personlig vägledning av Herren.”

Och så är det! När jag kämpade så mycket för att känna min himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek i mitt liv efter min pappas död, kunde jag se små glimtar av deras kärlek och ljus igen genom att studera det här trösterika förbundet och välsignelsen.

Våra förbund binder oss till honom och till varandra.

Vår tempelbesegling blev ännu mer meningsfull för mig när pappa hade gått bort. Och jag insåg att alla förbund som vår himmelske Fader uppmanar oss att ingå och hålla är underbara förmåner för oss.

Förbund är inte bara enkla löften – de är nyckeln till att inbjuda Frälsarens kraft i våra liv. De gör att vi kan fortsätta framåt och hoppas, trots sorger och utmaningar i livet. Tack vare den större tillgång jag har till Jesu Kristi helande kraft kan jag hålla ut intill änden med glädje, med vetskap om att jag får träffa pappa igen.

Som president Eyring lovade: ”’Oavsett hur det blir kommer allt att bli väl tack vare templets förbund.’”

Jag är så tacksam för Jesu Kristi evangelium och det ständiga hopp och den frid det ger, särskilt när jag behöver frid i tider av osäkerhet och förlust. Jag känner fortfarande sorg, men mina förbund värmer mitt hjärta och hjälper mig att fortsätta med hopp.

Jag uppmanar dig att begrunda betydelsen av de förbund du har ingått och hur de förbinder dig med din himmelske Fader och Jesus Kristus varje dag. Jag vet att precis som Frälsaren går med mig på förbundsstigen, vandrar han med dig också när du vänder dig till honom.

Skriv ut