Liahona
Sju dagar av förberedelse inför generalkonferensen
Oktober 2024


Endast digitalt

Sju dagar av förberedelse inför generalkonferensen

Förberedelserna inför kung Benjamins tal kan inspirera vårt eget mönster av att förbereda oss för generalkonferensen.

Bild
kung Benjamin talar till folket

I er Guds tjänst, av Walter Rane

Är det inte insiktsfullt att Mosiah 2 inte bara inleds med att kung Benjamin håller sitt tal? I stället lyfter de första åtta verserna i det kapitlet fram en viktig aspekt av kung Benjamins tal – de visar de avsiktliga förberedelserna enskilda, familjer och ledare gjorde för att förbereda sina hjärtan och sinnen för att höra budskap av profeten, kung Benjamin. Här är några exempel:

  1. En inbjudan gavs till alla att komma och lyssna (vers 1).

  2. Den här uppmaningen hörsammades som svar på en anvisning från en profet (se Mosiah 1:10).

  3. Enskilda och familjer förberedde och frambar ett särskilt offer (vers 3).

  4. De tackade för allt som Gud hade gjort för dem (vers 4).

  5. De reste till templet och fann enskilda utrymmen för sina familjer (vers 5).

  6. De slog upp sina tält vända mot templet så att de kunde stanna kvar där och höra profeten (vers 6).

  7. De sände ut skriftliga budskap om lärdomarna så att alla kunde ta emot de ord som talades (vers 8).

Jag älskar det här exemplet på att förbereda sig för att höra Guds profet! De här verserna om förberedelse kanske finns med i Mormons bok för att inspirera oss att medvetet förbereda oss för generalkonferensen eller för alla budskap från Guds profeter under året.

De senaste åren har jag medvetet försökt förbereda mig för generalkonferensen veckan innan, och det har gjort min konferensupplevelse mer meningsfull på många underbara sätt! Om du vill prova sju dagars medvetna förberedelser inför generalkonferensen har du här några förslag som är baserade på verser ur Mosiah 2.

Sju dagar av förberedelse inför generalkonferensen – ett mönster från Mosiah 2:1–8

Mosiah 2

Sju dagar av förberedelse inför generalkonferensen

1. Inbjöd alla att komma och lyssna (vers 1).

1. Inbjud andra att se generalkonferensen.

2. Handlade efter en profets anvisning (Mosiah 1:10).

2. Handla efter nutida uppmaningar från profeter.

3. Frambar ett slaktoffer och brännoffer (vers 3).

3. Be om något du kan offra för att bättre kunna ta emot Guds ord.

4. Tackade för allt som Gud har gjort (vers 4).

4. Tacka för hur ditt liv har välsignats av lärdomar från tidigare generalkonferenser.

5. Reste till templet och hittade plats för sina familjer (vers 5)

5. Skapa en helig plats där du kan lyssna på generalkonferensen.

6. Slog upp sina tält mot profeten. Stannade kvar och hörde (vers 6).

6. Utvärdera hur väl ditt hjärta är vänt till profeterna och förbered dig för att ”stanna kvar … och höra”.

7. Skickade ut budskapen skriftligt (vers 8).

7. Skapa en plan för framtida konferensstudier.

Dag 1: Inbjud andra att se generalkonferensen. Du kan bjuda in andra en och en eller skicka ut en inbjudan till alla dina vänner på sociala medier. Var kreativ när det gäller andra sätt att dela en inbjudan i ditt samhälle! Du kan skapa en rolig inbjudan till din familj eller dina rumskamrater hemma för att ge uttryck för den speciella händelsen och välsignelserna av att lära sig av profeter och ledare i kyrkan.

Dag 2: Handla efter nutida uppmaningar från profeter. Vi kan visa vår himmelske Fader att vi är redo att ta emot undervisning och handla efter den genom att agera på lärdomar vi redan har fått. Läs gärna igenom tidigare tal av profeter och apostlar och agera på uppmaningarna de gav.

Dag 3: Be om något du kan offra för att bättre kunna ta emot Guds ord. Fundera över vilka uppoffringar du kan göra den här veckan för att visa din himmelske Fader att du är redo att höra mer från honom. Till exempel, inspirerad av två tidigare uppmaningar från president Russell M. Nelson om att hålla en fasta från sociala medier, har jag märkt att det har hjälpt att uppoffra sociala medier (förutom för att berätta om generalkonferensen) och till och med annan media som inte är från kyrkan inför generalkonferensen. Det hjälper mig att rensa mitt sinne så att jag kan fokusera mer på Jesus Kristus och hans ord. Vi kan var och en be om inspiration för att få veta vilken uppoffring som bäst kan hjälpa oss personligen att förbereda oss.

Dag 4: Uttryck tacksamhet över hur ditt liv har välsignats av undervisning från tidigare generalkonferenser. Fundera över hur ditt liv har välsignats när du har handlat enligt tidigare lärdomar från generalkonferensen. Uttryck tacksamhet till din himmelske Fader för dessa lärdomar och välsignelser. Du kan också skriva ner dina tankar i din dagbok eller berätta om dina upplevelser för nära och kära.

Dag 5: Skapa en helig plats där du kan lyssna på generalkonferensen. Oavsett om du ska lyssna på generalkonferensen i ett möteshus, hemma, i en lugn park eller på din arbetsplats kan du fundera på om det finns ett sätt att göra den platsen till ett ”hus för lärdom” (Läran och förbunden 109:8). Fundera på enkla sätt, som president Nelson lärde angående sabbaten, att ”göra ert hem [eller andra platser] till ett centrum för evangelieundervisning” inför generalkonferensen, som att städa upp eller tillfälligt ta bort sådant som kan distrahera.

Dag 6: Utvärdera hur väl ditt hjärta är vänt till profeterna och förbered dig för att ”stanna kvar … och höra”. När jag tänker på människorna som slår upp sina tält vända mot profeten påminns jag om att utvärdera hur bra jag är på att vända mig till profeterna. Vi kan gå igenom ”Du skall inga andra gudar ha” av president Nelson igen och ”Vad sätter du i fokus?” av äldste Lynn G. Robbins, generalauktoritetssjuttio emeritus. De ställer underbara frågor om hur väl vi är vända mot Gud och hans profeter. När vi gör det kan vi öppna våra hjärtan för omvändelse och bli mer redo att följa Guds bud under den kommande generalkonferensen.

Jag tycker också om hur kung Benjamins folk förberedde sig för att ”stanna … och höra” utan att behöva lämna sina tält när han talade. När jag var yngre tyckte jag ibland att musiken under generalkonferensen var en bra stund för en paus, men nu inser jag att musiken också är en viktig del av undervisningen under konferensen. Jag försöker förbereda mig bättre för att lära mig av den delen av generalkonferensen så att jag kan ”stanna kvar” under hela mötestiden på två timmar. Det kan vara svårt med barn eller speciella omständigheter, men vi kan fundera över om det finns något vi kan förbereda (som mellanmål eller aktiviteter för barnen, eller till och med se till att vi går till sängs tidigt för att hålla oss alerta) så att vi kan minska behovet av att lämna generalkonferensen under mötena och i stället ”stanna kvar … och höra” (Mosiah 2:6) som kung Benjamins folk gjorde.

Dag 7: Skapa en plan för framtida konferensstudier. Liksom på kung Benjamins tid är profeternas ord tillgängliga för alla genom Liahona eller appen Evangeliebiblioteket. Skapa en plan nu för att studera profeternas ord efter konferensen så att du är redo att börja! Du kan till exempel lära dig hur man skapar en studieplan i appen Evangeliebiblioteket eller prenumerera på Liahona i tryckt eller digitalt format på tidskriftsprenumerationer.jesukristikyrka.org.

Du kan också gå igenom artikeln ”Lärdomar att leva efter från generalkonferensen” av äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum för fler förslag på hur vi kan vara redo att handla efter lärdomar från profeter och andra ledare i kyrkan.

Skriv ut