Liahona
Tro utan att se – insikter från medlemmar runt om i världen
Oktober 2024


Endast digitalt

Tro utan att se – insikter från medlemmar runt om i världen

Hur kan vi ha tro på Frälsaren om vi inte har sett honom?

Bild
en kvinna studerar skrifterna med en grupp människor

Frälsarens besök hos folket i Amerika var säkerligen en livsförändrande händelse för alla som bevittnade hans underverk. Men hur kan de som aldrig ser honom få ett personligt vittnesbörd om Jesus Kristus?

Lyckligtvis befallde Frälsaren människorna han besökte att skriva ner sina upplevelser för att stärka dem som inte får se honom (se 3 Nephi 16:4). Och medan de flesta av oss förmodligen inte ser Frälsaren med våra fysiska ögon, lärde äldste David B. Haight (1906–2004) att när det handlar om att se Frälsaren har ”ordet se … många … betydelser, till exempel lära känna honom, urskilja honom, varsebli honom och hans verk, inse hur viktig han är eller att förstå honom”.

Så vad hjälper dig att få ett vittnesbörd om Frälsaren och hans återställda evangelium, även om du inte har sett honom fysiskt?

Här är några svar från medlemmar runt om i världen.

Bevittna inflytandet av hans lärdomar

”Friden och glädjen som kommer av att följa hans lärdomar är ständiga påminnelser om hans inflytande i mitt liv. Tron på Jesus Kristus får ofta stöd av personliga upplevelser, andliga bekräftelser, skriftstudier, bön, gemenskap och av att se den positiva inverkan hans lärdomar har på oss själva och andra.”

Nefi Statie, Bonaire, Karibiska Nederländerna

Att leva genom tro

”Att tro utan att se innebär att leva genom tro. Vi kanske känner oss frestade att fråga Herren om han verkligen finns, men jag har en fast tro på att vi är närmast Herren när vi utövar tro. Fastän jag inte har sett honom känner jag ändå till min identitet som dotter till Gud och lärjunge till Jesus Kristus. Han är min Frälsare och hans kärlek tar aldrig slut. Utan att se kan jag leva genom tro.

Jag lärde mig om evangeliets sanning när jag var 19 år. Tack vare min tro är mitt liv nu fullt av välsignelser. Skrifterna, profeternas lärdomar och orden som talas på generalkonferensen välsignar mitt liv varje dag och ger mig modet att fortsätta ha tro. Även om jag inte kan se Kristus, ser jag hans ljus i mitt liv.”

An Vu, Hanoi, Vietnam

Tillit till Gud i svåra tider

”Aposteln Paulus sa att ’tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om ting som man inte ser’ (Hebreerbrevet 11:1). När vi tror utan några bevis öppnar vi oss för oändliga möjligheter. För mig är tro ett bevis på styrkan i vår omvändelse och den kunskapen stärker min förmåga att tänka celestialt.

I juni 2023 ramlade jag och bröt armbågen allvarligt när min man var iväg på ett kyrkligt uppdrag i Uganda. Jag fick mycket hjälp av min familj och mina vänner. Men när jag insåg hur mycket hjälp jag behövde för att göra enkla saker sjönk jag nästan ner i självömkan. Min dotter påminde mig om att Gud bryr sig om oss och att jag behövde lita på Herren.

Att lita på Gud under den svåra tiden gav mig hopp och fick mig att tro att han inte skulle ge mig mer än jag kunde hantera. Vetskapen om att hans ande alltid är med mig höll mig hoppfull och fridfull under svåra tider. Nu, efter mer än sju månader, är skadan knappt märkbar.”

Josephine Baddoo, Nairobi, Kenya

Erkänna hans hand genom andra

”Jag har sett Herrens hand i mitt liv genom andra. Ibland känns det som om Herren vet att jag har svårt att hellre fria än fälla mig själv eller tro på mig själv. Men under livets gång har jag kunnat se hans hand genom andra som har hjälpt mig att lära mig tro på mig själv och se mig själv så som han ser mig.

Jag ser det genom mina föräldrar som uppfostrade mig, mina vänner som stöttade mig genom övergångarna på college, mina missionskamrater som vägledde mig genom min mission och mina universitetslärare som verkligen bryr sig om min utbildning och mitt välbefinnande.

Varje gång de tjänar mig känner jag Frälsaren där också.”

Michael Avalos, Idaho, USA

Tro på hans tidsplan

”Jag har sett Herrens hand oräkneliga gånger i mitt liv, men mitt största vittnesbörd kommer från en prövning som jag har uthärdat i tio år.

Jag blev gravid med min andra dotter men fick missfall i vecka sju. Jag minns att jag grät och vädjade till Herren, men jag tänkte: Frälsaren har säkerligen en bättre plan för det här barnet än vad jag behöver just nu. Året därpå blev jag gravid och fick sedan missfall igen. Jag frågade: ’Gud, varför har du övergett mig?’ (Matteus 27:46).

Till slut blev vi mirakulöst gravida och fick en frisk flicka.

Men det här var inte slutet på den här prövningen. Tyvärr fick vi ytterligare fyra missfall i rad.

Efter att ha flyttat till ett nytt område och fått en ny vårdcentral diagnostiserades jag med en blodproppssjukdom. Med den informationen gjorde min läkare och jag upp en plan. Jag fick två helt friska barn!

Herrens tidsplan är perfekt. Den här lärdomen har varit den svåraste jag någonsin har behövt lära mig. Han bereder vägen för dig och placerar människor och erfarenheter i ditt liv för att stärka dig.”

Vicky Majano, Virginia, USA

Slutnoter

  1. Se David B. Haight, ”Templen och arbetet däri”, Nordstjärnan, jan. 1991, s. 58.

Skriv ut