Liahona
3 principer för att skapa enighet i din församling eller gren
Oktober 2024


Endast digitalt

3 principer för att skapa enighet i din församling eller gren

Frälsaren befallde oss att vara ett med varandra, men vad innebär det i praktiken?

Bild
två kvinnor kramas i en kyrkobyggnad

Har du någonsin sett dig omkring i din församling eller gren och lagt märke till många olika talanger, bakgrunder och intressen? Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum förklarade att församlingarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är unika eftersom de är baserade på geografiska gränser. Han sa: ”Vi väljer inte en församling baserat på vem vi gillar eller vill vara med. Församlingar väljs ut åt oss … och vi lär oss att leva med, tjäna och älska människor som mycket väl kan vara annorlunda i fråga om bakgrund, preferenser och åsikter.” De här olikheterna gör oss ofta starkare.

Frälsaren befallde oss att ”vara ett” (se Läran och förbunden 38:27), trots alla våra olikheter. Så vad innebär det att ”vara ett” i våra församlingar och grenar? Här är tre principer som hjälper oss att arbeta mot större enighet.

Var ett med Kristus genom förbund

Efter att den uppståndne Frälsaren hade visat sig för nephiterna levde de i fred och harmoni i 200 år. Det fanns ingen brottslighet, folket utförde underverk och ”det kunde förvisso inte finnas något lyckligare folk” (4 Nephi 1:16). Hur skulle någon kunna åstadkomma ett sådant harmoniskt samhälle? I skrifterna står det att ”det inte fanns några stridigheter i landet tack vare Guds kärlek som bodde i folkets hjärtan” (4 Nephi 1:15).

Om du strävar efter mer enighet med andra omkring dig är en bra början att utvärdera din relation med Gud. Äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum gav rådet: ”Vi är enade av vår kärlek och tro på Jesus Kristus och som barn till en kärleksfull himmelsk Fader. Kärnan i sann tillhörighet är att vara ett med Kristus.”

Hur blir vi ett med Gud? Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum sa: ”Vi är fast förankrade till och med Frälsaren när vi värdigt tar emot förrättningar och ingår förbund, troget minns och hedrar dessa heliga löften och gör vårt bästa för att leva efter de förpliktelser vi tagit på oss.” Att ingå och hålla förbund är ett av de första stegen mot att bli ett med Gud och vår nästa.

Fokus på eviga identiteter

I Mormons bok skiljer man på olika folkgrupper med olika namn, bland annat nephiter, lamaniter, zoramiter, ismaeliter, ammoniter och andra. Men efter den uppståndne Frälsarens verksamhet bland folket fanns det inga ”slags -iter, utan de var ett, Kristi barn” (4 Nephi 1:17).

Vi bör vara försiktiga så att vi inte sätter etiketter på oss eller delar upp oss. President Russell M. Nelson rådde oss att inte glömma vår viktigaste identitet: ”Jag säger inte att andra beteckningar och kännetecken inte har betydelse. Jag säger endast att inga kännetecken bör rubba, ersätta, eller få högre prioritet än dessa tre bestående beteckningar: ’barn till Gud’, ’förbundets barn’, och ’Jesu Kristi lärjunge’.”

Jesus var ett föredöme i att se förbi världsliga etiketter eller uppdelningar när han undervisade den samariska kvinnan vid brunnen. Han vittnade för henne om sin gudomlighet och hon kunde undervisa andra om honom (se Johannes 4:9–29). När vi strävar efter att se oss själva och våra grannar som Guds barn, alla som en del av samma familj, kan olikheter ge vika för kärlek och enighet.

Omfamna din unika roll

När vi jämför oss med andra kan det hindra oss från att bli ett med dem. Den goda nyheten för oss alla är att Gud använder alla slags talanger och personligheter för att bygga sitt rike.

När Paulus skrev till de heliga i Korint liknade han Kristi kyrka vid en kropp (se 1 Korintierbrevet 12:12–17). Han berättade för dem att varje kroppsdel spelar en avgörande roll för att kroppen ska fungera på rätt sätt, även om varje del är unik. Han frågade: ”Om hela kroppen vore öga, var fanns då hörseln?” (1 Korintierbrevet 12:17.)

På liknande sätt har var och en av oss en viktig roll att spela – en som troligen skiljer sig från våra grannars. Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Ni kan känna att det finns andra som är duktigare och mer erfarna, som kan utföra era kallelser och uppgifter bättre än ni kan, men Herren har gett er det här ansvaret på goda grunder. Det kan finnas personer och hjärtan som bara ni kan nå och påverka.” När vi var och en omfamnar och uppfyller våra unika roller kan våra församlingar, grenar och familjer enas och fungera som en frisk kropp.

Ett sionsamhälle

Äldste Gerrit W. Gong i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Herrens återställda kyrka kan fungera som en bra grogrund för ett sionsamhälle. När vi tillber, tjänar, gläds och lär oss hans kärlek tillsammans så förankrar vi varandra i hans evangelium.” Herren välsignar dig när du strävar efter att hålla hans bud och bli ett med honom – och du kanske upptäcker att du har mer gemensamt med medlemmarna i din församling och gren än du tror!

Skriv ut