Liahona
Få tillgång till Guds kraft genom förbund
Oktober 2024


Endast digitalt

Få tillgång till Guds kraft genom förbund

Guds kraft förstärker våra andliga gåvor och talanger, ger oss styrka utöver vår egen så att vi kan bära jordelivets tunga bördor och ger oss den frid och kraft vi behöver.

Bild
Kristus talar med kvinnan vid brunnen

Vår profet, president Russell M. Nelson, har upprepade gånger talat om prästadömets kraft som är tillgänglig för män och kvinnor genom en förbundsrelation med Gud. Han har sagt:

”Varje kvinna och varje man … som … deltar i prästadömets förrättningar [och som sluter förbund med Gud och håller de förbunden] har direkt tillgång till Guds kraft …

Himlarna är precis lika öppna för kvinnor som har begåvats med prästadömets kraft som för män som bär prästadömet.”

Som Guds döttrar kan vi begåvas med prästadömets kraft – den Guds kraft som vi har tillgång till när vi ingår och håller prästadömsförbund. Detta har en så viktig innebörd. När vi har tagit emot vår begåvning har vi kvinnor rätt att frikostigt använda Frälsarens kraft till att hjälpa oss själva, våra familjer och andra.

Jag tog emot min begåvning när jag var 20, men under flera decennier förstod jag inte den himmelska kraft jag hade tillgång till genom de förbund jag hade ingått med min Fader i himlen och Jesus Kristus. Men när jag ser tillbaka ser jag den ytterligare styrka och förmåga jag fick att klara av alla olika utmaningar i de skiftande omständigheterna i mitt liv. Vilken välsignelse det är att vi lever i en tid då det finns större insikt om den ökade kraft, frid och styrka som kan bli vår genom en förbundsrelation med Gud.

Som vår profet har sagt att när vi ingår en förbundsrelation med Gud får vi en mycket mer nära relation med honom än innan vi ingick vårt förbund, och han överger aldrig den relationen. Han tröttnar aldrig i sin strävan att hjälpa oss, och vi kan aldrig uttömma hans tålamod med oss. Vi är glädjerikt sammanbundna genom ett evigt förbund som vi har valt att ingå med honom.

Den här kunskapen bör ge oss större frid och tillförsikt när vi genomgår svårigheterna och hjärtesorgerna i livet. Guds kraft förstärker våra andliga gåvor och talanger, ger oss styrka utöver vår egen att bära jordelivets tunga bördor, och den ger oss den frid och kraft vi behöver när vi möter fysiska, känslomässiga och andliga jordbävningar i livet.

Skriv ut