Liahona
Saknar du evangeliets underverk?
Oktober 2024


”Saknar du evangeliets underverk?”, Liahona, okt. 2024.

Unga vuxna

Saknar du evangeliets underverk?

Jag lämnade kyrkan och förstod inte vad jag saknade.

Har du någonsin tagit något för givet, omedveten om hur det hjälpte dig tills det var borta?

Jag gjorde det en gång – med Jesu Kristi evangelium.

När jag växte upp i Mongoliet var min familj och jag medlemmar i kyrkan. Men med tiden blev mina föräldrars närvaro i kyrkan alltmer sporadisk. Jag började långsamt känna mig likgiltig för evangeliet också.

Jag tog aldrig det jag lärde mig på allvar och slutade så småningom att gå helt och hållet. Jag trodde inte att jag skulle sakna evangeliet, för det hade egentligen aldrig verkat vara till glädje för mig ändå.

Bild
ett får

Illustrationer: David Green

Jag såg ljuset

När jag var ung vuxen stötte min storasyster på några missionärer. De stoppade henne och frågade om hon kunde översätta något åt dem på mongoliska. De hade ett kort samtal och när hon kom hem insåg hon vilka de var.

Hon ville gå till kyrkan den veckan och inbjöd mig att följa med henne.

Jag var helt emot tanken först. Jag tyckte att jag klarade mig bra i livet utan kyrkan! Men hon övertalade mig att göra henne sällskap bara en gång.

När jag kom in på sakramentsmötet för första gången på flera år var jag inte särskilt glad över att vara där. Men när jag såg mig omkring såg jag några vänner som jag hade vuxit upp med. Ljuset de utstrålade var nästan kännbart. När jag tittade på dem mindes jag små stunder av andliga upplevelser som jag hade i kyrkan under min uppväxt.

Så många sanningar jag hade ignorerat kom forsande tillbaka, och plötsligt kände jag mig tom och ledsen. Jag är inte som dem, tänkte jag. Varför lämnade jag allt det här bakom mig?

Jag insåg att jag hade blivit en annan person under de senaste åren. Det fanns en känsla av mörker i mitt liv som jag hade ignorerat. Men när jag satt där hörde jag en fridfull röst i sinnet som tycktes säga: ”Du kan också lysa. Det är inte för sent.”

Jag tänkte på liknelsen om det förlorade fåret. Det ensamma fåret som Frälsaren förde tillbaka till fållan (se Lukas 15:4–7).

Jag var det fåret. Och Frälsaren kom kärleksfullt efter mig eftersom han älskade mig lika mycket som sina andra får.

Han ville att jag skulle komma tillbaka.

Det gjorde att jag kände mig så tacksam för min Frälsare. Jag kände Anden för första gången på flera år och bestämde mig för att komma tillbaka till kyrkan och den här gången ta den på allvar.

Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum vittnade nyligen: ”I det ögonblick du bestämmer dig för att återvända och vandra på vår Frälsare och Återlösares väg, kommer hans kraft in i ditt liv och förvandlar det [se Alma 34:31].”

Jag kände den sanningen och visste att om jag uppriktigt engagerade mig i evangeliet så skulle mitt liv förändras.

Bild
en grupp får

Rikta inte blicken bortom Jesus Kristus

När jag började leva efter evangeliet fick jag en mening med mitt liv igen. Äntligen trodde jag att vår himmelske Fader älskar vart och ett av sina barn och att Jesu Kristi evangelium är nyckeln till att återvända till vårt himmelska hem.

Det betyder allt för mig nu.

Äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum har lärt:

”Vi [kan] också vara benägna att rikta blicken bortom målet. Vi behöver vara på vår vakt mot denna tendens så att vi inte missar Jesus Kristus i våra liv och är blinda för de många välsignelser som han erbjuder oss. Vi behöver honom …

Han är vårt mål. Om vi felaktigt föreställer oss att det finns ett behov av något utöver det han erbjuder, förnekar eller förminskar vi den omfattning och kraft han kan ha i våra liv.”

Jag hade riktat blicken bortom det som Jesus Kristus erbjuder mig, och nu kan jag inte tänka mig att ge upp glädjen jag känner tack vare honom.

Om det känns som om du är ovärdig, om du kämpar med obesvarade frågor, eller om du tycker att det är för krävande att vara en lärjunge till Kristus; titta närmare på de underverk som vår Frälsare erbjuder oss. Jag vet att din himmelske Fader är medveten om dig. Han kommer att hjälpa dig att hålla fast vid din tro när du vänder dig till honom.

Ge inte upp Frälsarens största gåva och underverk till förmån för något av mindre värde. Du betyder allt för honom.

Jag har personligen sett hur mycket Jesu Kristi evangelium verkligen berikar deras liv som följer honom.

Det fortsätter att berika mitt.

Författaren bor i Ulaanbaatar, Mongoliet.

Skriv ut