Liahona
Enighet – ”Var av ett hjärta och ett sinne”
Oktober 2024


Endast digitalt: Kyrkans ledares lärdomar från sociala medier

Enighet – ”Var av ett hjärta och ett sinne”

Se vad levande profeter och andra ledare i kyrkan har undervisat om på sociala medier om enighet.

Bild
Jesus Kristus visar sin hand för nephiterna

Som kyrka är vi välsignade att ha medlemmar med olika bakgrund och omständigheter. Vår himmelske Fader har välsignat var och en av oss med unika egenskaper, gåvor och talanger, och det är en del av det som gör Jesu Kristi kyrka så vacker. Även med alla våra olikheter har Herren befallt oss att ”vara ett, om ni inte är ett är ni inte mina” (se Läran och förbunden 38:27). Även om vi inte kan och inte bör vara likadana, kan vi vara ett i vår strävan att förenas och leva efter Jesu Kristi evangelium.

President Russell M. Nelson lärde: ”I en senare bön vädjade Jesus om enighet. ’Nu Fader’, sa han, ’ber jag till dig för dem … så att de må tro på mig, så att jag kan vara i dem så som du, Fader, är i mig, så att vi kan bli ett’ [3 Nephi 19:23]. Vi kan också be om enighet. Vi kan be om att vara av ett hjärta och ett sinne med Herrens utvalda och med våra nära och kära. Vi kan be om ömsesidig förståelse och respekt mellan oss själva och våra medmänniskor. Om vi verkligen bryr oss om andra, borde vi be för dem [se Matteus 5:44]. ’Be för varandra’, lärde Jakob, för ’den rättfärdiges bön har stor kraft och verkan’ [Jakobs brev 5:16].”

Kyrkans ledare har talat på generalkonferensen om enighet. De har också delat budskap om de här ämnena på sociala medier, bland annat följande:

Enighet är ett mäktigt vittnesbörd om Frälsarens inflytande

Bild
Dieter F. Uchtdorf

”När jag läser skrifterna imponeras jag av hur mycket av Frälsarens verk som handlar om att föra människor samman. Judar och icke-judar, publikaner och fiskare, män och kvinnor.

Enighet är ett mäktigt vittnesbörd om Frälsarens inflytande. Jesus Kristus förkunnade att världen skulle tro på honom när de såg enigheten hos hans tjänare. Kanske skulle fler människor i världen få ett vittnesbörd om Jesus Kristus och hans kyrka om de såg mer enighet bland oss, hans lärjungar.

Den enighet vi söker är inte att alla ska se saker och ting på samma sätt; det är att alla tittar åt samma håll – mot Jesus Kristus. Det är inte våra gemensamma erfarenheter eller vår bakgrund som förenar oss. Det är vårt gemensamma mål. Vi är ett, inte på grund av var vi har varit utan vart vi strävar efter att komma, inte på grund av vilka vi är utan vem vi försöker bli.

Vårt fullkomliga föredöme i att söka enighet är naturligtvis vår Frälsare Jesus Kristus. Tack vare hans försoningsoffer kan alla Guds barn bli evigt välsignade.

Utmaningarna med att upprätta Frälsarens kyrka kräver flera perspektiv, men de ska alla ha blicken endast fäst på vår himmelske Faders och Jesu Kristi ära.”

Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum, Facebook, 15 juni. 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Låt oss uppskatta det unika som varje person, granne och vän erbjuder

Bild
Quentin L. Cook

”Jag dammade av min hatt för att hälsa på ambassadörer och diplomater från länder över hela världen vid en sammankomst med västerntema nyligen. Den här underbara händelsen gjorde att jag kände tacksamhet både för de vänskapsband vi har utvecklat under åren och för de nya relationer vi fortsätter att bygga.

Vi kommer samman med olika kulturella, språkliga och religiösa bakgrunder. Låt oss uppskatta det unika som varje person, granne och vän erbjuder som de bröder och systrar vi verkligen är.

’Därför är ni inte längre gäster och främlingar, utan medborgare med de heliga och medlemmar i Guds familj’ (Efesierbrevet 2:19)”

Äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum, Facebook, 3 nov. 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Vi ska bli ett i Kristi kropp

Bild
D. Todd Christofferson

”En av anledningarna till att Jesus Kristus grundade en kyrka, sin kyrka, var för att ge oss erfarenhet av att älska andra, för att lära oss vad det i praktiken innebär att motiveras av kärlek.

Det är genialt att organisera lokala enheter i kyrkan utifrån geografi. Vi väljer inte en församling baserat på vem vi tycker om eller vill vara med. Församlingar väljs ut åt oss utifrån ett rimligt geografiskt område och vi lär oss att leva med, tjäna och älska människor som mycket väl kan vara annorlunda i fråga om bakgrund, preferenser och åsikter.

Vi kanske till och med tycker att en del är lite taggiga, men vi ska bli ett i Kristi kropp. Min vädjan är att vi ser till Jesus Kristus i våra tankar och handlingar så att vi kan fyllas av Kristi rena kärlek som Gud utgjuter ’över alla som är hans Sons, Jesu Kristi, sanna efterföljare’ (Moroni 7:48).”

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum, Facebook, 30 nov. 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Templet kan ge enighet i hjärta och sinne

Bild
Gary E. Stevenson

”Om vi ska kunna känna Herrens Ande måste vi tillbringa tid på platser där hans Ande lätt kan vistas.

Herrens tempel är bland de heligaste platserna där vi kan vara. Den här helgen hade jag det stora nöjet att tillsammans med medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Japan inviga Okinawa tempel i Japan.

Du kanske vet att landet Japan har en speciell plats i mitt hjärta. Ett besök känns alltid som att komma hem. Förutom att jag verkade som missionär för Jesu Kristi kyrka som ung man i Japan för flera årtionden sedan, verkade Lesa och jag som missionsledare, och mer nyligen i presidentskapet för Asien Nord. Totalt har vår familj bott i Japan i sju år.

En av de mest anmärkningsvärda aspekterna av det här templet är det faktum att det kommer att betjäna japanskspråkiga Okinawa stav i Japan såväl som det engelskspråkiga Okinawa militärdistriktet i Japan.

Att tänka på båda dessa gruppers historia och se dem komma samman för att tjäna Herren i templet är helt enkelt anmärkningsvärt.

Det här templet kommer att göra det möjligt för medlemmarna i Jesu Kristi kyrka i Okinawa att hedra sina förfäder – inklusive de många som mötte en för tidig död i samband med krig.

För dem som är i Okinawa – och för oss alla – kan templet ge frid och tröst och enighet i hjärta och sinne samt respekt och hängivenhet till våra avlidna förfäder.”

Äldste Gary E. Stevenson i de tolv apostlarnas kvorum, Facebook, 12 nov. 2023, facebook.com/stevenson.gary.e.

Vi går framåt som Guds barn

Bild
Ulisses Soares

”Floden Iguaçú flyter genom södra Brasilien och mynnar ut i en platå som bildar ett system av vattenfall som kallas Iguaçúfallen – en av de vackraste och mest imponerande av Guds skapelser på jorden som anses vara ett av världens sju underverk. En enorm mängd vatten flödar in i en enda flod som sedan delar på sig och bildar hundratals enastående vattenfall.

Metaforiskt sett återspeglar detta fenomenala system av vattenfall Guds familj på jorden, för vi har samma andliga ursprung och substans som kommer från vårt gudomliga arv och släktskap.

Men var och en av oss flödar i olika kulturer, etniciteter och nationaliteter, med olika åsikter, upplevelser och känslor. Trots det går vi framåt som Guds barn och som bröder och systrar i Kristus, utan att förlora vår gudomliga koppling, vilket gör oss till ett unikt folk och en älskad gemenskap.

Må vi låta våra hjärtan och sinnen vara samstämmiga med kunskapen och vittnesbördet om att vi alla är jämlika inför Gud, att vi alla är fullt begåvade med samma eviga potential och arv.

Må vi njuta mer av det andliga släktskap som finns mellan oss och värdesätta de olika egenskaperna och olika gåvorna vi alla har. Om vi gör det lovar jag er att vi kommer att flöda på vårt eget sätt, liksom vattnet i Iguaçúfallen, utan att förlora vår gudomliga förbindelse som identifierar oss som Guds eget folk, Kristi barn och arvingar till Guds rike.”

Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum, Facebook, 19 nov. 2023, facebook.com/soares.u.

Min himmelske Fader älskar alla människor

Bild
J. Anette Dennis

”En av Hjälpföreningens vägledande principer är att arbeta i enighet för att hjälpa behövande. Under 2022 hjälpte Hjälpföreningens medlemmar världen över till med detta arbete genom oräkneliga volontärtimmar och bidrag till kyrkans humanitära arbete.

Under det senaste året har kyrkans kvinnor målat möbler till hjälp för flyktingar, deltagit i 483 nödhjälpsprojekt runt om i världen och till och med kämpat sig igenom gyttja för att personligen leverera välbehövliga förnödenheter till behövande.

Sylwia, en medlem i kyrkan i Polen, sammanfattade systrarnas önskan att tjäna perfekt: ’Det är naturligt. När man ser människor som behöver hjälp så hjälper man till … Det spelar ingen roll om man är medlem i kyrkan eller inte. [Vår himmelske Fader] älskar alla människor.’

För att få veta mer, kan du titta i kyrkans årsrapport för 2022 om att ta hand om behövande.”

Obs: Du kan också lära dig mer i 2023 Summary: Caring for Those in Need.

Syster J. Anette Dennis, första rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap, Facebook, 4 april 2023, https://www.facebook.com/RS1stCounselor.

Enigheten vi kände öppnade vägen för uppenbarelse

Bild
Susan H. Porter

”När vi gick in i möteshusen i både San Diego och Nauvoo kände vi något. Vi insåg att vi var i ett rum fullt av systrar som hungrade och törstade efter Frälsarens kärlek, helande och lindring. De lade annat åt sidan som de kunde ha gjort en fredagskväll och samlades för att ta emot personlig uppenbarelse.

Vi kände enighet som Guds döttrar och medlemmar i Hjälpföreningen när vi stod tillsammans vid talarstolen med armarna om varandra. Hungern och uppoffringarna hos dessa systrar och den enighet vi kände som Guds kvinnor öppnade vägen för enastående kvällar av kraft och uppenbarelse. Vi lade våra anteckningar åt sidan och talade om det som Herren ingav oss i hjärtat. Vi litade på att Herren genom våra ofullkomliga ord och budskap skulle tala till varje systers hjärta på ett personligt sätt. Han missar aldrig ett tillfälle att älska och välsigna sina döttrar när de samlas i hans namn.

Hur har ni kommit närmare Frälsaren genom att samlas som Guds kvinnor och medlemmar i Hjälpföreningen?”

President Susan H. Porter, Primärs generalpresident, Facebook, 1 nov. 2023, https://www.facebook.com/PrimaryPresident.

Enighet och jämlikhet är en del av prästadömets principer

Bild
Amy A. Wright

”När jag läste i ’Prästadömsprinciper’ i Allmän handbok, fylldes mitt hjärta och sinne med två specifika ord: enighet och jämlikhet. Förutom den oförlikneliga gåvan som är hans enfödde Son, kan jag inte tänka mig någon bättre manifestation av den kärlek Gud har till sina barn än de oräkneliga välsignelser som är tillgängliga för både hans söner och döttrar genom hans heliga prästadöme.

’Guds prästadömskraft flödar till alla medlemmar i kyrkan – kvinnor och män – när de håller de förbund som de har ingått med honom’ (Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 3.5, Evangeliebiblioteket).

Hur har det heliga prästadömet varit till välsignelse för dig?”

Syster Amy A. Wright, första rådgivare i Primärs generalpresidentskap, Facebook, 1 jan. 2024, https://www.facebook.com/Primary1stCounselor.

Vi kan avsiktligt ”se” alla personer i kyrkan

Bild
Amy A. Wright

”Den här … berättelsen från min kära vän Kathryn Godderidge, medlem i Primärs rådgivande råd på generalnivå, berörde mig djupt:

’Min make och jag var på ett sakramentsmöte med vår son och hans familj i Simpsonville i South Carolina. Hans fru hade åkt till kyrkan tidigt för att spela orgel, och vi kom lite sent med vår son och våra barnbarn och hittade platser längst bak. Vi fann oss snabbt tillrätta och började lyssna på orgelspelet för inledningspsalmen då vi upptäckte att vår tvåårige sonson hade med sig sin favoritkikare. Han började använda den för att noggrant söka igenom församlingen, och när vi försökte hjälpa honom att lägga bort den, protesterade han: ’Jag behöver se mamma på orgeln!’

Vilket ljuvligt uttryck för kärlek och önskan till sin mor från en liten pojke!

Åh, att vi alla kunde packa våra egna ’kikare’ för att inte bara finna det som ger oss glädje, utan också verkligen se varandra när vi samlas och dyrkar Gud tillsammans på söndagen.

’Ser’ vi avsiktligt alla personerna i församlingen när vi förbereder oss för sakramentsmötet? ’Ser’ vi våra dyrbara barn, ungdomar och unga ensamstående vuxna som oumbärliga deltagare i detta stora verk? ’Ser’ vi dem som förbundsmedlemmar med en unik roll att spela i byggandet av Guds rike?

Jag vittnar om att när vi börjar ’se’ och engagera alla medlemmarna i församlingen blir vår gudsdyrkan på sabbatsdagen mer glädjefylld, helig, andlig och fokuserad på Jesus Kristus.’”

Syster Amy A. Wright, första rådgivare i Primärs generalpresidentskap, Facebook, 19 feb. 2024, https://www.facebook.com/Primary1stCounselor.

Skriv ut