Selvhjulpenhed
Lær


»1: Lær«, Find styrke i Herren: Følelsesmæssig robusthed, 2020

»1: Lær«, Find styrke i Herren: Følelsesmæssig robusthed

Lær – Varighed: Højst 60 minutter

1. Hvad er følelsesmæssig robusthed?

Læs:

For at blive som Frelseren er vi alle nødt til at møde udfordringer og prøvelser i dette liv. Det kræver tro på Jesus Kristus og følelsesmæssig robusthed at klare livets udfordringer med succes. Følelsesmæssig robusthed er:

  • Evnen til at tilpasse sig følelsesmæssige udfordringer med mod og tro med Jesus Kristus som midtpunkt.

  • At hjælpe sig selv og andre så godt man kan.

  • At søge yderligere hjælp, når der er behov for det.

Dette kursus er beregnet på at styrke dig åndeligt og lære dig nogle grundlæggende færdigheder til at håndtere livets udfordringer og skuffelser. Du vil også drage nytte af de andre gruppemedlemmers erfaringer og hjælp.

Overvej:

Spørg dig selv, hvorfor du ønsker at blive mere følelsesmæssigt robust? Skriv dine svar herunder.

2. Accept af udfordringer som en del af Guds plan for os

Læs:

Som Fader til vores ånd er Gud fuldkommen, han har al magt og ved alting. Han elsker hver enkelt af os, og vores fremgang er hans værk og herlighed. Hans plan for os er, at vi udvikler og forandrer os, indtil vi bliver ligesom ham. Han tillader os at blive udfordret, og hvis vi reagerer i tro, vil Herren styrke og hjælpe os med at udvikle os til at blive mere ligesom ham. At være følelsesmæssigt robust hjælper os til at være tålmodige og udvikle os på baggrund af disse udfordringer.

»Ingen smerte, som vi må udholde, ingen prøvelse, som vi bliver udsat for, er forgæves. Den bidrager til vores udvikling og til opbygningen af kvaliteter som tålmodighed, tro, styrke og ydmyghed. Alt, hvad vi lider og alt, hvad vi udholder, især når vi udholder det tålmodigt, opbygger vores karakter, renser vores hjerte, udvikler vores sjæl og gør os mere medfølende og barmhjertige … og det er gennem sorg og lidelse, slid og trængsler, at vi opnår den uddannelse, som vi er kommet her for at få« (ældste Orson F. Whitney, som citeret af Spencer W. Kimball i, Faith Precedes the Miracle, 1972, s. 98).

Se:

»He Is Building a Palace« (Udøv tro på Jesus Kristus) findes på srs.ChurchofJesusChrist.org/videos [1:19].

Drøft:

Hvordan har vanskelige oplevelser hjulpet dig til at udvikle dig i dit liv?

3. Brug af handlefrihed til at handle med ansvarlighed

Læs:

Selv når dårlige ting sker omkring os, kan vi stadig vælge, hvordan vi vil reagere. At tage ansvar for, hvordan vi reagerer, selv når vi står over for udfordringer, giver fred og styrke.

»Som vor himmelske Faders sønner og døtre er vi blevet velsignet med handlefrihed – evnen til selvstændig handling og til at træffe selvstændige valg. Begavet med handlefrihed er I og jeg repræsentanter, og vi må først og fremmest selv handle og ikke bare være genstand for handling. At tro at nogen eller noget kan os til at føle anstød, vrede, krænkelse eller bitterhed, formindsker vores handlefrihed og forvandler os til genstande for handling. På grund af vores handlefrihed har I og jeg imidlertid evnen til at handle og vælge, hvordan vi vil reagere« (David A. Bednar, »Og intet bliver til anstød for dem«, Liahona, nov. 2006, s. 90).

Problemer eller uventede forandringer kan virke uretfærdige. Vi kan blive fristet til at reagere på måder, der hverken er produktive eller kristuslignende:

  • Give andre skylden

  • Finde på undskyldninger

  • Blive oprørske

  • Komme med beklagelser

  • Finde fejl

  • Tvivle

  • Blive opgivende

  • Udsætte

  • Blive vrede

  • Falde hen i selvmedlidenhed

  • Tillade frygten at styre

  • Retfærdiggøre sig selv

At blive følelsesmæssigt robust indebærer, at vi kan erkende disse reaktioner hos os selv og bruge vores handlefrihed til at vælge en mere passende reaktion.

Drøft:

Hvornår har du brugt din handlefrihed til at handle ansvarligt? Hvordan har det hjulpet dig?

Se:

»Mountains to Climb«, som findes på srs.ChurchofJesusChrist.org/videos [5:05].

Drøft:

Hvad gjorde personerne på trods af deres udfordringer i videoen for at lade Herren hjælpe dem?

Læs:

»At tro på Jesus Kristus er at have tillid til, at han på grund af sit sonoffer vil rette op på alle uretfærdigheder, genoprette alt det tabte og reparere alt det ødelagte, herunder knuste hjerter. Han vil rette op på alle ting og ikke efterlade nogen detalje upåagtet« (Lynn G. Robbins, »Be 100 Percent Responsible« [foredrag på Brigham Young University, 22. aug. 2017], speeches.byu.edu).

Drøft:

Hvordan kan troen på Jesus Kristus hjælpe os med at klare vanskeligheder godt?

4. Velsignelser ved forandring

Læs:

»På et eller andet tidspunkt har vi alle på en eller anden måde hørt den velkendte vending: ›Intet er så konstant som forandring‹. Hele vores liv må vi leve med forandring. Nogle forandringer er velkomne, andre er ikke. Der er pludselige forandringer i vores liv, som den uventede bortgang af en af vore kære, en uforudset sygdom, tabet af en højt skattet ejendel. Men de fleste forandringer sker umærkeligt og langsomt. (se Thomas S. Monson, »Find glæde på rejsen«, Liahona, nov. 2008, s. 84).

Herren forsikrer os om, at hvis vi ydmyger os over for ham, kan han hjælpe med at ændre os til det bedre. »Og hvis menneskene kommer til mig, vil jeg vise dem deres svaghed. Jeg giver menneskene svaghed, så de kan være ydmyge; og min nåde er tilstrækkelig for alle mennesker, som ydmyger sig for mig; for hvis de ydmyger sig for mig og har tro på mig, så vil jeg gøre det svage stærkt for dem« (Eter 12:27).

5. Giv dagligt udtryk for taknemmelighed

Læs:

Under disse gruppemøder vil en af dine forpligtelser hver uge være at notere mindst én ting, som du er taknemmelig for hver dag. At udtrykke taknemmelighed betyder ikke, at du fornægter eller ignorerer følelser af smerte eller modløshed. Det betyder, at du erkender de velsignelser, som vor himmelske Fader har givet dig. Det kan f.eks. være, at nogen er venlig mod dig, eller du værdsætter noget, du ser, lugter, hører, rører ved eller smager.

Se:

»Grateful in Any Circumstance«, findes på srs.ChurchofJesusChrist.org/videos [1:06].

Drøft:

Hvornår har taknemmelighed hjulpet dig eller andre til at opleve lykke?

Udskriv