Selvhjulpenhed
Lær


»10: Lær«, Find styrke i Herren: Følelsesmæssig robusthed, 2020

»10: Lær«, Find styrke i Herren: Følelsesmæssig robusthed

Lær – maksimum tidsforbrug: 60 minutter

1. Anerkend vores fremgang

Læs:

I Herrens styrke og gennem hans nåde kan vi blive velsignet til at kunne gøre, udholde og overvinde alt. I løbet af de sidste par uger har vi fundet styrke i Herren og lært mange færdigheder til at forbedre vores følelsesmæssige robusthed.

Drøft:

Del nogle af de tanker, I skrev ned i aktiviteten ovenover, med gruppen. Hvad gik godt?

Hvilke udfordringer stod I over for i jeres bestræbelser på at ændre jer, og hvordan gik I fremad gennem disse udfordringer?

2. Lær af vores tilbageslag

Læs:

Tilbageslag er en normal del af livet og en forventet del af enhver indsats for at ændre sig. Jeres tilbageslag kan lære jer, hvordan I kan fortsætte jeres udvikling. Når I oplever tilbageslag, er det nyttigt at fokusere på forbedring og ikke fuldkommenhed. Ældste Kim B. Clark har sagt: »Ingen af os er fuldkomne. Nogle gange går vi i stå. Vi bliver distraherede eller modløse. Vi snubler. Men hvis vi ser hen til Jesus Kristus med et angerfuldt hjerte, vil han løfte os op, rense os for synd, tilgive os og helbrede vores hjerte. Han er tålmodig og venlig, hans forløsende kærlighed stopper aldrig og svigter aldrig« (»Se hen til Jesus Kristus«, Liahona, maj 2019, s. 56).

Som der står i skrifterne: »Mange ulykker rammer den retfærdige, dog redder Herren ham ud af dem alle« (Sl 34:20).

Ved at vende jer til Frelseren, når I oplever tilbageslag, kan I udvikle et perspektiv af fremgang snarere end fuldkommenhed. En måde at håndtere tilbageslag på er at sammenligne dem med at tage en tur. Forestil jer for eksempel, at I rejser til en naboby. På jeres vej får I et punkteret dæk. Begynder I jeres tur forfra for at ordne dækket? Nej. I finder en måde at ordne det på, hvor I er, og fortsætte jeres rejse. På samme måde kan I, når I har et tilbageslag, føle, at al jeres fremgang er slettet, og I er nødt til at begynde forfra, men det er ikke sandt. I kan finde ud af, hvordan I kan løse problemet, hvor I er, og gå fremad. Derudover kan tilbageslag endda vise jer områder, hvor I måske har brug for at forbedre jer.

Drøft:

Hvad har I lært af jeres egne tilbageslag?

3. Hold godt ud i vores udfordringer

Læs:

I jordelivet må vi lære at leve med udfordringer og trængsler. Vi kan have et stærkt ønske om at være fri for følelsesmæssige udfordringer og stræbe efter fuldkommenhed, men selv med vores bedste indsats forbliver symptomer på følelsesmæssige udfordringer. Men vi behøver ikke at give op. Vi må lære at leve med disse udfordringer, når vi går fremad i tro. Når vi gør det, vil det hjælpe os til at føle fred og være mere robuste.

Ældste Dieter F. Uchtdorf har sagt: »Her har vi et vigtigt princip: Tålmodighed er ikke passiv resignation, ej heller er det mangel på handling på grund af vores frygt. Tålmodighed betyder aktivt at vente og udholde. Det betyder at holde fast ved noget og gøre alt det, vi kan – arbejde, håbe og udøve tro samt udholde genvordigheder med sjælsstyrke, selv når vores hjertes ønsker bliver udsat. Tålmodighed er ikke blot at holde ud, det er at holde aktivt ud!« (»Fortsæt i tålmodighed«, Liahona, maj 2010, s. 57).

Se:

»Come What May, and Love It«, der findes på srs.ChurchofJesusChrist.org/videos (3:31).

Drøft:

Hvilket råd fra denne video kan I anvende i jeres liv?

4. Sæt mål for personlig ændring

Læs:

I løbet af dette kursus har I lært færdigheder, der kan hjælpe jer til at foretage ændringer i jeres liv. I har sat, arbejdet på og rapporteret om mål for at øve jer på disse færdigheder. Præsident M. Russell Ballard har sagt: »Sæt dig kortsigtede mål, som du kan nå. Sæt mål som er vel afbalancerede – ikke for mange og heller ikke for få. Sæt dem heller ikke for højt og ikke for lavt. Nedskriv mål som du kan nå og arbejd med dem efter deres vigtighed. Vi bør bede om guddommelig vejledning i vores målsætninger« (»Livets krav må være i balance«, Stjernen, juli 1987, s. 11).

Præsident Heber J. Grant sagde ofte: »Det, som vi vedbliver med at gøre, bliver lettere for os at gøre; ikke at selve sagens beskaffenhed har ændret sig, men at vores kraft til at gøre er øget« (forfatter og kilde ukendt).

Læs:

»Her i livet handler det ikke om at overgå de andre, med derimod at overgå os selv. At slå vores egen rekord, at lade i dag være bedre end i går, at bære vores trængsler smukkere, end vi troede, vi kunne, at give mere, end vi før har givet, at udføre vores arbejde med større kraft og bedre resultat, end nogensinde før – det er det egentlige mål« (Thomas S. Monson, »Herrens fyrtårn: Et budskab til Kirkens unge«, Liahona, maj 2001, s. 6).

Drøft:

Hvordan er målsætning en del af Guds plan for os?

5. Søg hjælp gennem Frelseren

Læs:

Bror Tad R. Callister har sagt følgende om Herren:

»Frelserens forsoning [giver] os liv i stedet for død, ›hovedpynt i stedet for aske,‹ helbredelse i stedet for skade og fuldkommenhed i stedet for svaghed. Det er himlens modgift mod denne verdens hindringer og kampe.

I sin sidste uge i jordelivet sagde Frelseren: ›I verden har I trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden‹ (Joh 16:33). Eftersom Frelseren udførte sin forsoning, er der ingen udefrakommende kraft, begivenhed eller person, ingen synd, død eller skilsmisse, der kan forhindre os i at opnå ophøjelse, forudsat vi holder Guds bud. Med den viden kan vi trænge os fremad med glæde og absolut forvisning om, at Gud er med os i denne himmelske stræben« (»Jesu Kristi forsoning«, Liahona, maj 2019, s. 87).

Herren ønsker at trøste og støtte os. Han har lovet: »Vær du ydmyg, så skal Herren din Gud lede dig ved hånden og give dig svar på dine bønner« (L&P 112:10). Følgende er nogle få måder, hvorpå I kan søge guddommelig hjælp:

  • Tilgiv jer selv og andre.

  • Bed med tro, ydmyghed og taknemlighed.

  • Studér skriften og de levende profeters lærdomme.

  • Kom i templet.

  • Husk sabbatsdagen og hold den hellig.

  • Deltag i nadveren og husk altid på Frelseren.

  • Indse, at det at have og stille spørgsmål er en vigtig del af at modtage åbenbaring.

  • Husk, at Frelseren ønsker at hjælpe jer med jeres mål.

Drøft:

Hvordan er I blevet styrket i Herren i løbet af dette kursus?

6. Søg hjælp fra andre

Læs:

Gud ønsker ikke, at vi går igennem vores prøvelser alene. Det er ofte gennem et andet menneske, at han opfylder vores behov. Gud har og vil sætte folk ind i vores liv for at hjælpe og støtte os i vores prøvelser. Steder, vi kan henvende os til for at få hjælp, omfatter:

  • Familie og betroede venner

  • Kirkeledere og omsorgssøstre eller -brødre.

  • Samfundsressourcer.

  • Professionel hjælp.

Drøft:

Hvordan har andre hjulpet jer i løbet af dette kursus?

Søg professionel hjælp

Læs:

Det er svært at vide, om man bør søge professionel hjælp eller ej. Følgende situationer er advarselstegn, der kan indikere et behov for professionel hjælp.

  • I lider af vedholdende følelser af overvældende vrede, tristhed, frygt, følelsesmæssig smerte eller håbløshed. Uanset hvad I gør, forbliver disse følelser og er ofte mentalt og fysisk invaliderende.

  • Trods de følelser, der sommetider kommer og går, er problemerne fortsat i mange måneder.

  • I føler jer fysisk uarbejdsdygtige, og jeres appetit og søvnmønster ændres.

  • I har en ukontrollabel følelse af bekymring og angst.

  • I overvejer at skade jer selv eller andre.

  • Jeres evne til at fungere dag for dag påvirkes, hvilket begrænser jeres produktivitet.

Hvis I oplever nogle af disse advarselstegn og er bekymrede for jeres helbred, så tal med en sundhedsfaglig terapeut eller en, I stoler på.

Bemærk: Yderligere oplysninger om, hvordan man vælger den rette sundhedsfaglige person til jer, findes i afsnittet »Ressourcer« i slutningen af dette kapitel.

7. Konklusion

Læs:

Tillykke med fuldførelsen af dette kursus! Meget af det, vi har drøftet, kan ikke udføres på 10 uger. Men I har måske udviklet nogle vaner, der kan hjælpe jer til at udvikle jer mod større følelsesmæssig robusthed. Gennemgå kapitlerne i dette arbejdshæfte ofte for at huske og udøve disse principper og færdigheder.

Drøft:

Fortæl som gruppe frivilligt om jeres oplevelser fra dette kursus. Overvej at fortælle om de mest nyttige færdigheder, I har lært, åndelige oplevelser, I har haft, hvordan I har ændret jer, eller hvordan Herren har velsignet jer i løbet af dette kursus.

Læs:

Efter at have færdiggjort dette kursus vælger nogle grupper at fortsætte med at mødes mindre hyppigt. De får noget ud af at lære sammen, støtte hinanden og arbejde sammen for at overvinde udfordringer. Andre har brugt sms’er eller sociale medier til regelmæssigt at opmuntre og dele opløftende artikler, videoer og andet indhold.

Drøft:

Drøft som gruppe, om I gerne vil være i kontakt med hinanden. Hvis ja, hvordan vil I så gøre det?

Udskriv