Zelfredzaamheid
Mijn fundament: Onze goddelijke identiteit en doel


‘2. Mijn fundament: Onze goddelijke identiteit en doel’, Kracht opdoen in de Heer: emotionele veerkracht (2021)

‘2. Mijn fundament: Onze goddelijke identiteit en doel’, Kracht opdoen in de Heer: emotionele veerkracht

Mijn fundament: Onze goddelijke identiteit en doel maximale tijd: 20 minuten

Nadenken:

Wat is de waarde van een ziel voor God?

Lezen:

‘Bedenk dat de waarde van zielen groot is in de ogen van God; want zie, de Heer, uw Verlosser, heeft de dood in het vlees ondergaan; aldus heeft Hij de pijn van alle mensen geleden, opdat alle mensen zich zouden kunnen bekeren en tot Hem komen’ (Leer en Verbonden 18:10–11).

Bekijken:

Our True Identity’ [Onze ware identiteit] op srs.ChurchofJesusChrist.org/videos [03:39]. (Geen video? Lees het transcript van ‘Our True Identity’.)

Onze ware identiteit

Als u de video niet kunt bekijken, lees dan hier het script.

Afbeelding
schilderij van zwaan

President Dieter F. Uchtdorf:

Veel verwarring in dit leven is het gevolg van een tekort aan begrip van wie we zijn.

Een van de populairste verhalenvertellers aller tijden was de Deense schrijver Hans Christian Andersen. In een van zijn verhalen, ‘Het lelijke eendje’, ontdekt een moedereend dat een van haar pas uitgekomen kuikentjes groot en erg lelijk is. De andere eendjes laten het lelijke kindje niet met rust. Ze straffen hem genadeloos af.

Uiteindelijk besluit het lelijke eendje dat het beter is voor iedereen als hij bij zijn familie weggaat, dus loopt hij weg. En op een dag ziet hij een vlucht majestueuze vogels overvliegen. En dus stijgt hij op en volgt hij hen naar een prachtig meer. Het lelijke eendje kijkt in het water, waar hij het spiegelbeeld van een prachtige zwaan ziet. Het lelijke eendje beseft dat het zijn eigen spiegelbeeld is! Hij heeft ontdekt wie hij werkelijk is.

Bedenk waar u vandaan bent gekomen. U bent een zoon of dochter van het geweldigste, heerlijkste Wezen in het heelal. Hij heeft u oneindig lief. Hij heeft het beste met u voor. Met die kennis verandert alles. Het verandert uw heden. Het kan uw toekomst veranderen. En het kan de wereld veranderen.

Als we maar begrepen wie we zijn en wat er voor ons in het verschiet ligt, zou ons hart overvloeien van zo’n dankbaarheid en geluk dat het zelfs de duisterste momenten van verdriet zou verlichten met liefde voor God.

Natuurlijk zullen er altijd stemmen opgaan die u zeggen dat u dwaas bent als u gelooft dat u een zwaan bent; die volhouden dat u slechts een lelijk eendje bent en dat u niet mag verwachten dat u iets anders wordt. Maar u weet beter. U bent geen alledaags wezen. U bent heerlijk en eeuwig.

Ik smeek u: kijk gewoon in het water en zie uw ware spiegelbeeld! Het is mijn gebed en mijn zegen dat u, als u naar uw spiegelbeeld kijkt, in staat zult zijn om de onvolmaaktheden en twijfels aan uzelf over het hoofd te zien en zult inzien wie u werkelijk bent: een heerlijke zoon of dochter van de almachtige God. In de heilige naam van Jezus Christus. Amen.

Lezen:

De volgende uitspraken van kerkleiders:

‘Jij bent een kind van God. Hij is de Vader van jouw geest. Geestelijk ben je van adellijke oorsprong, een kind van de Koning van de hemel. Plant die waarheid in je gedachten en houd je eraan vast.’ (Boyd K. Packer, ‘To Young Women and Men’, Ensign, mei 1989, 54.)

‘Let op hoe u zichzelf typeert. Typeer of definieer uzelf niet volgens een of andere tijdelijke eigenschap. De enige eigenschap die ons hoort te typeren, is dat wij een zoon of dochter van God zijn. Dit feit overstijgt alle andere eigenschappen zoals ras, beroep, lichamelijke eigenschappen, titels, of zelfs religieuze overtuiging.’ (Dallin H. Oaks, ‘How to Define Yourself’, New Era, juni 2013, 48.)

‘U bent uniek. Enig in uw soort, gemaakt van eeuwige intelligentie die u recht op het eeuwige leven geeft.

‘Twijfel nooit aan uw waarde als individu. De hele bedoeling van het evangelieplan is ons een kans te bieden om ons hoogste potentieel te verwezenlijken, namelijk eeuwige vooruitgang en de kans op godschap.’ (Spencer W. Kimball, ‘Privileges and Responsibilities of Sisters’, Ensign, november 1978, 105.)

Bespreken:

Waarom is het zo belangrijk om onze ware identiteit en ons potentieel in gedachte te houden?

Lezen:

‘We kunnen de waarde van andermans ziel net zo min peilen als de diepte van het heelal. Iedere persoon die we ontmoeten, is een vip voor onze hemelse Vader. Als we dat doorhebben, beginnen we door te krijgen hoe we onze naasten dienen te behandelen.’ (Dieter F. Uchtdorf, ‘Jullie zijn mijn handen’, Liahona, mei 2010, 69.)

Bespreken:

Waarom is het belangrijk om anderen te zien zoals God ze ziet? Hoe kunnen we deze geestelijke gave ontplooien?

Toezeggen:

Ik ga een manier bedenken om mijn goddelijke identiteit deze week in gedachte te houden.

Afdrukken