Selvhjulpenhed
Mit fundament: Vores legeme er en gave fra Gud


»3: Mit fundament: Vores legeme er en gave fra Gud«, Find styrke i Herren: Følelsesmæssig robusthed, 2020

»3: Mit fundament: Vores legeme er en gave fra Gud«, Find styrke i Herren: Følelsesmæssig robusthed

Mit fundament: Vores legemer er en gave fra Gud – varighed: højst 20 minutter

Overvej:

Hvilke velsignelser har du modtaget ved at have en krop?

Se:

»God’s Greatest Creation«, som findes på srs.ChurchofJesusChrist.org/videos [2:51]. (Ingen video? Læs da teksten til »God’s Greatest Creation«).

Guds vigtigste skabning

Hvis du ikke har mulighed for at se videoen, så læs denne tekst.

Præsident Russell M. Nelson:

Billede
to piger ligger og kigger på himlen

Enhver, der studerer, hvordan den menneskelige krop fungerer, har visseligt »set Gud bevæge sig i sin storhed og kraft« (L&P 88:47).

Hvert øje har autofokuslinser. Nerver og muskler kontrollerer to øjne for at lave et tredimensionalt billede. Begge ører er forbundet med et kompakt udstyr, der er designet til at omdanne lydbølger til hørlige toner.

Dit hjerte er en utrolig pumpe. Det har fire hårfine ventiler, der åbner og lukker mere end 100.000 gange om dagen. Tænk på kroppens forsvarsmekanismer. Den kan opfatte smerte. Den danner antistoffer. Kroppen fornyer sine egne forældede celler og regulerer niveauet af sine egne livsvigtige bestanddele.

De mange fantastiske egenskaber ved din krop vidner om din egen »guddommelige natur« (se 2 Pet 1:4). Apostlen Paulus beskrev den som et »Guds tempel« (1 Kor 3:16). Hvorledes kan det være? Fordi din krop er templet for din ånd. Og den måde, du behandler din krop på, påvirker din ånd. Gud er vores ånds fader. Vi er en del af hans guddommelige plan. Og da han skabte os fysisk, blev vi skabt i Guds billede.

Åndens udvikling har evig betydning. Når vi oprigtigt kender vores guddommelige natur, vil vi kontrollere vores drifter. Vi vil da fokusere vores øjne på syn, vores ører på lyde og vores sind på tanker, som er til ære for vores fysiske skabelse som et tempel for vor Fader i Himlen. For disse fysiske gaver, skal vi takke Gud!

Drøft:

Hvordan forbereder det at have et fysisk legeme os på at blive som vor himmelske Fader?

Læs:

Følgende udtalelser fra kirkens ledere:

»Eftersom et fysisk legeme er så centralt i vor himmelske Faders plan for lykke og vores åndelige udvikling, stræber Lucifer efter at modarbejde vores udvikling ved at friste os til at anvende vores legeme på upassende vis« (David A. Bednar, »Vær bestandigt årvågne i bøn«, Liahona, nov. 2019, s. 34).

»Din største sikkerhed i dette liv ligger i aldrig at tage det første lokkende skridt i retning af at gå derhen, hvor du ikke bør gå, og gøre det, du ikke bør gøre … [Som mennesker har vi fysiske drifter, som er nødvendige for vores overlevelse]. Disse drifter er absolut nødvendige for livets opretholdelse. Så hvad gør modstanderen? … Han angriber os gennem vores drifter. Han frister os til at spise ting, vi ikke bør spise, drikke ting, vi ikke bør drikke, og elske, som vi ikke bør elske!« (Russell M. Nelson, i »Advice from the Prophet of the Church to Millennials Living in a Hectic World«, 18. feb. 2018, newsroom.ChurchofJesusChrist.org).

Drøft:

Hvordan kan dårlig behandling af vores krop påvirke vores følelsesmæssige robusthed?

Læs:

Skriftstederne:

»Sjælen skal blive bragt tilbage til legemet og legemet til sjælen, ja, og hvert lem og led skal blive bragt tilbage til sit legeme, ja, end ikke et hår på hovedet skal gå tabt, men alt skal blive bragt tilbage til dets rette og fuldkomne skikkelse« (Alma 40:23).

»Og Jesus skal gå omkring og lide smerter og trængsler og fristelser af enhver art; og dette for at det ord må blive opfyldt, som lyder: Han vil påtage sig sit folks smerter og sygdomme. Han vil påtage sig deres skrøbeligheder, så hans indre kan fyldes med barmhjertighed, hvad angår kødet, så han, hvad angår kødet, kan vide, hvorledes han kan bistå sit folk, hvad angår deres skrøbeligheder« (Alma 7:11-12).

Drøft:

Hvordan kan Jesus Kristus styrke os til at kunne udholde eller tilmed overvinde enhver fysisk begrænsning, som vi måtte have?

Forpligt dig:

Jeg vil vælge én måde, hvorpå jeg i højere grad vil behandle min krop som et tempel.

Udskriv