Selvhjulpenhed
Mit fundament: Kommuniker


»8: Mit fundament: Kommuniker«, Find styrke i Herren: Følelsesmæssig robusthed, 2020

»8: Mit fundament: Kommuniker«, Find styrke i Herren: Følelsesmæssig robusthed

Mit fundament : Kommuniker – Varighed: Højst 20 minutter

Overvej:

Hvornår har vor himmelske Fader besvaret mine bønner?

Se:

»Creating Lift« (Skab opdrift), som findes på srs.ChurchofJesusChrist.org/videos. (Ingen video? Læs da teksten til »Skab opdrift«).

Skab opdrift

Hvis du ikke har mulighed for at se videoen, så læs dette manuskript.

Billede
Dieter F. Uchtdorf

Præsident Dieter F. Uchtdorf:

For at få et fly i luften må man skabe opdrift. Inden for aerodynamikken sker opdriften, når en luftmasse bevæger sig hen over en flyvinge på en sådan måde, at trykket under vingen er større end trykket over vingen. Når opdriften bliver større end tyngdekraftens træk, hæver flyet sig fra jorden og begynder at flyve.

Vi kan også skabe opdrift i vores åndelige liv. Når den kraft, der skubber os mod himlen, er større end de fristelser og bekymringer, som trækker os ned, kan vi stige til vejrs og svæve ind i Åndens rige …

Skønt der er mange evangeliske principper, som kan hjælpe os til at opnå opdrift, ville jeg gerne fokusere på ét især.

Bøn!

Bøn er et af evangeliets principper, som kan skabe opdrift. Bøn rummer kraften til at hæve os fra vores jordiske bekymringer. Bøn kan hæve os op gennem fortvivlelsens skyer eller mørke til en klar og strålende horisont.

En af de største velsignelser og privilegier og muligheder, vi har som børn af vor himmelske Fader, er, at vi kan kommunikere med ham gennem bøn. Vi kan tale med ham om vores erfaringer, prøvelser og velsignelser. Vi kan lytte efter og modtage himmelsk vejledning fra Helligånden når som helst og hvor som helst.

(Se »Bøn og den blå horisont«, Liahona, juni 2009, s. 3, 4).

Drøft:

Hvorfor er det at lytte en vigtig del af bønnen?

Læs:

Følgende skriftsted og udtalelse af præsident Nelson:

»Jeg vil tale til dig i dit sind og i dit hjerte ved Helligånden, som skal komme over dig, og som skal bo i dit hjerte« (L&P 8:2).

»Din sjæl vil blive velsignet, når du lærer at lytte og derefter lytter for at lære af børn, forældre, ægtefæller, medmennesker og kirkeledere, som alle vil forøge din evne til at høre råd fra det høje« (Russell M. Nelson, »Listen to Learn«, Ensign, maj 1991, s. 24).

Drøft:

Hvordan kan vi lære at blive bedre til at genkende svar på vores bønner?

Læs:

Følgende udtalelser fra kirkens ledere:

»Vor himmelske Fader hører sine børns indtrængende bønner overalt på jorden om mad at spise, om tøj til at dække deres krop og om den værdighed, der kommer af at kunne sørge for sig selv« (Henry B. Eyring, »Muligheder for at gøre godt«, Liahona, maj 2011, s. 22).

»Vi må bede vor himmelske Fader om hjælp og søge styrke gennem hans Søns, Jesu Kristi, forsoning. I både det timelige og det åndelige giver [dette] os mulighed for at blive fremsynede forsørgere for os selv og andre« (Robert D. Hales, »Vær fremsynede forsørgere timeligt og åndeligt«, Liahona, maj 2009, s. 7-8).

Forpligt dig:

Jeg vil bede personligt og sammen med min familie hver morgen og hver aften. Efter hver bøn vil jeg bruge tid på ærbødigt at lytte efter vejledning.

Udskriv