Institutt
Leksjon 22 Lærermateriell: Flergifte


“Leksjon 22 Lærermateriell: Flergifte”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 22 Lærermateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 22 Lærermateriell

Flergifte

Ekteskap mellom en mann og en kvinne er Herrens lov, med mindre han befaler noe annet (se Jakobs bok 2:27–30). Ved åpenbaring befalte Herren profeten Joseph Smith å etterleve prinsippet flergifte og undervise noen tidlige medlemmer av Kirken i det. Flergifte fortsatte i Kirken inntil Herren erklærte ved åpenbaring at de hellige skulle avslutte praksisen (se Offisiell erklæring 1). Denne leksjonen har til hensikt å styrke elevenes visshet om at Joseph Smith og Kirkens tidlige medlemmer handlet under Herrens ledelse da de praktiserte flergifte. Det vil også hjelpe elevene å stole mer fullstendig på Herren når de prøver å adlyde hans vilje og finne svar på sine spørsmål.

Undervisningsforslag

Herren åpenbarte praksisen med flergifte.

Vis følgende uttalelse av president Russell M. Nelson:

Gud har alltid bedt sine paktsbarn om å gjøre vanskelige ting. (Russell M. Nelson, “Vær tusenårsgenerasjonen verdig”, Liahona, okt. 2016, 48)

  • Hva er noen “vanskelige ting” Gud har bedt Kirkens medlemmer om å gjøre i vår tid? (Du kan gjerne skrive svarene på tavlen. Be elevene overveie sin personlige lydighet mot disse budene gjennom hele leksjonen.)

  • Hvorfor tror du Gud ber sine paktsbarn om å gjøre disse tingene?

Påpek at for mange tidlige siste dagers hellige var et av de vanskeligste kravene fra Gud at de skulle etterleve prinsippet flergifte. Minn elevene på at så tidlig som i 1831 ba Joseph Smith om å kunne forstå hvorfor noen profeter og israelittiske konger i tidligere tider praktiserte flergifte (se kapitteloverskriften og vers 1 av Lære og pakter 132).

Be en elev lese Lære og pakter 132:34–37 høyt. Be klassen følge med og se etter hvordan Herren svarte på profetens spørsmål.

  • Vis følgende spørsmål: Hvorfor tok Abraham til seg Hagar som medhustru?

  • Hva sier vers 36–37 om hvilket prinsipp Herren lærte Joseph Smith om lydighet mot hans bud? (Når elevene har svart, skriver du følgende sannhet på tavlen: Når vi er villige til å adlyde alt Herren befaler, blir det “regnet [oss] til rettferdighet”.)

  • Hvordan kan Herrens befaling til Abraham om å ofre Isak sammenlignes med hans befaling til Joseph Smith og de tidlige hellige om å praktisere flergifte?

Forklar at noe tid etter at Herren åpenbarte prinsippet flergifte til Joseph Smith, befalte han profeten å etterleve dette prinsippet og undervise andre i det.

Vis følgende uttalelse, og be en elev lese den høyt:

Ifølge Helen Mar Kimball uttrykte Joseph Smith at “å praktisere dette prinsippet ville være den vanskeligste prøven noensinne på de helliges tro”. Selv om det var en av hennes livs “alvorligste” prøvelser, vitnet hun om at det også hadde vært “en av de største velsignelsene”. (“Flergifte i Kirtland og Nauvoo”, Artikler om emner i evangeliet, topics.ChurchofJesusChrist.org)

  • Hva følte Joseph Smith med hensyn til praksisen med flergifte da den først ble presentert? (Be om nødvendig elevene lese søster Eliza R. Snows uttalelse i del 2 av forberedelsesmateriellet.)

Be elevene overveie Abrahams og Joseph Smiths eksempel.

  • Hva viser de tidlige helliges villighet til å adlyde slike vanskelige bud om deres karakter og tro?

Forklar at flere av de tidlige hellige etterlot seg beskrivelser av den indre kampen de opplevde da flergifte ble presentert for dem. Be elevene fortelle hva de husker fra beretningene de studerte i del 3 av forberedelsesmateriellet.

Vis følgende beretning av Phebe Woodruff, president Wilford Woodruffs hustru. Be en elev lese den høyt:

Da prinsippet polygami først ble undervist, syntes jeg det var det mest ugudelige jeg noensinne har hørt om … Men så snart jeg ble overbevist om at det oppsto som en åpenbaring fra Gud gjennom Joseph, og visste at han var en profet, kjempet jeg med min himmelske Fader i inderlig bønn for å bli ledet på rett vei i dette ytterst viktige øyeblikket av mitt liv. Svaret kom. Jeg fikk fred i sinnet. Jeg visste at det var Guds vilje. (Phebe Woodruff, i Edward Tullidge, The Women of Mormondom [1877], 413)

  • Hvordan kan Phebes eksempel hjelpe noen i dag som kanskje strever med å adlyde et bud fra Gud? Hvordan kan hennes eksempel hjelpe noen som kanskje har spørsmål om praksisen med flergifte blant de tidlige hellige?

Be en elev lese Salomos ordspråk 3:5–6 høyt, og be klassen lese sammen og se etter et prinsipp som kan knyttes til disse tidlige helliges opplevelser.

  • Hvilke prinsipper kan vi lære av dette skriftstedet og de tidlige helliges erfaringer? (Bruk elevenes ord til å skrive på tavlen (eller vise) et prinsipp omtrent som dette: Hvis vi setter vår lit til Herren av hele vårt hjerte og ikke stoler på vår egen forstand, vil han gi oss veiledning.)

Still elevene følgende spørsmål:

  • Hva tror du det betyr for en som er opptatt av den tidlige praksisen med flergifte, å sette sin lit til Herren av hele sitt hjerte og ikke bare stole på sin egen forstand?

Forklar at det ikke er uvanlig for Kirkens medlemmer å ha spørsmål eller betenkeligheter med hensyn til flergifte. Gud har ikke åpenbart, og krever ikke at hans barn i dag skal forstå detaljene om flergifte. Alle hellige er imidlertid lovet at de kan få et vitnesbyrd om at Joseph Smith var Guds profet som mottok bud og åpenbaring fra ham, og at Joseph trofast etterlevde Herrens befalinger.

VI KAN FORBEDRE VÅR UNDERVISNING OG LÆRING

Du kan hjelpe elevene å besvare vanskelige spørsmål. Å gi elevene riktig informasjon og hjelpe dem å finne pålitelige kilder kan hjelpe dem å tenke på vanskelige emner og forklare dem på en god måte. Hvis elevene ønsker å lære mer om praksisen med flergifte i Kirkens tidlige historie, kan du be dem om med bønnens hjelp å studere tilleggsressursene som er oppført under “Vil du vite mer?” i forberedelsesmateriellet.

Be elevene overveie tilfeller i sitt liv da de har stolt på Herren og adlydt et vanskelig bud – eller når de har måttet la være å stole “på [sin] forstand” når de har søkt svar på vanskelige spørsmål. Du kan gjerne be noen elever fortelle om sine erfaringer. Spør dem hvordan Herren veiledet dem.

Vurder å gi elevene tid til å tenke på religiøse eller personlige spørsmål de har. Be dem grunne på hva de kan gjøre for å finne svar på eller forsikringer med hensyn til disse spørsmålene, stole på Herren og sette sin lit til ham. De kan også skrive ned sine tanker i en dagbok eller be om Herrens hjelp til å vite hvordan de skal handle i tro.

Herren åpenbarte noen grunner til praksisen med flergifte.

Forklar at vi ikke forstår alle Guds hensikter med å innføre flergifte i denne evangelieutdeling, men han har gitt oss noen av sine grunner. Herren lærte for eksempel profeten Joseph Smith at praksisen var en del av gjengivelsen av “alle ting” fra tidligere evangelieutdelinger (se Lære og pakter 132:40, 45).

Be en elev lese Jakobs bok 2:30 høyt, og be klassen se etter en annen grunn Herren har gitt for å befale sitt folk å praktisere flergifte. Be elevene fortelle hva de kommer frem til. (Elevene skulle ta med i svarene sine at befalingen ble gitt som en måte å øke antall barn som ble født i evangeliets pakt. På denne måten kan Herrens folk “oppreise” avkom for ham.)

Påpek at de tidlige helliges innsats for å adlyde dette budet “resulterte i at et stort antall barn ble født i trofaste siste dagers hellige hjem” (“Flergifte og familier i Utahs tidlige historie”, Artikler om emner i evangeliet, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Herren åpenbarte senere at siste dagers hellige skulle slutte å praktisere flergifte.

Be en elev som har studert forberedelsesmateriellet (del 2), fortelle hva som førte til at det ble slutt på flergifte i den gjenopprettede kirke.

  • Hvordan vil du forklare Kirkens nåværende holdning til flergifte for noen?

Be noen elever bytte på å lese høyt fra første og syvende avsnitt av “Utdrag fra tre taler av president Wilford Woodruff angående manifestet”, som følger Offisiell erklæring 1.

  • Hva underviste president Woodruff de hellige om? (Elevene bør identifisere en sannhet som ligner på følgende: Herren vil aldri tillate Kirkens president å lede Kirken på villspor.)

  • Hvordan kan denne sannheten påvirke hvordan vi personlig reagerer på råd og læresetninger fra Herrens levende profet?

Avslutt med å bære vitnesbyrd om at profeten Joseph Smith og andre tidlige ledere i Kirken var sanne Guds profeter som lydig fulgte og underviste Herrens befalinger til de siste dagers hellige.

Til neste gang

Forklar for elevene at når de studerer til neste leksjon, vil de få anledning til å lære om detaljene rundt Joseph og Hyrum Smiths død. Oppfordre elevene til å komme til klassen forberedt til å drøfte sine tanker om hva Joseph Smith utrettet som en Guds profet.

Skriv ut