Institutt
Leksjon 5 Lærermateriell: Mormons boks fremkomst


“Leksjon 5 Lærermateriell: Mormons boks fremkomst”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell (2019)

“Leksjon 5 Lærermateriell”, Gjenopprettelsens grunnvoll – Lærermateriell

Leksjon 5 Lærermateriell

Mormons boks fremkomst

Mormons boks fremkomst skjedde på en mirakuløs måte. Denne leksjonen vil hjelpe elevene å forstå hvordan Mormons bok ble oversatt “ved Guds gave og kraft” (Lære og pakter 135:3). Elevene kommer også til å reflektere over og få anledning til å bære sitt vitnesbyrd om Mormons boks sannhet.

Undervisningsforslag

VI KAN FORBEDRE VÅR UNDERVISNING OG LÆRING

Undervis for omvendelse. President Henry B. Eyring sa: “Vi må heve blikket. Vi må beholde de målene vi alltid har hatt, nemlig innskrivning, regelmessig fremmøte, fullføring, kunnskap om Skriftene og erfaring med å føle Den hellige ånd bekrefte sannhet. I tillegg må vi sikte mot misjonsmarken og tempelet. Men elevene trenger mer i løpet av den tiden de er våre elever …

Jesu Kristi rene evangelium må trenge inn i elevenes hjerte ved Den hellige ånds kraft … Vårt mål må være at de i sannhet må bli omvendt til Jesu Kristi gjengitte evangelium mens de er sammen med oss” (“We Must Raise Our Sights” [Kirkens skoleverk konferanse om Mormons bok, 14. aug. 2001], 2).

Mormons bok kom frem “ved Guds gave og kraft”.

Vis et bilde av Moroni som graver ned platene.

Bilde
Moroni Burying the Plates [Moroni graver ned platene], av Tom Lovell

Be elevene beskrive hva de vet om hva som foregår på bildet. Du kan også spørre hva de tror Moroni visste om hvilken virkning opptegnelsen ville ha på fremtidige generasjoner.

Be elevene lese Mormon 8:12–16 og merke seg hva Moroni forkynte om fremkomsten av Mormons bok.

  • Hva ønsket Moroni å gjøre klart om Mormons boks fremkomst?

Vis følgende uttalelse av Joseph Smith som han ofte gjentok når han ble spurt om oversettelsen av Mormons bok:

Jeg oversatte Mormons bok ved Guds gave og kraft. (Joseph Smith, i James Palmers dagbok, 75, Kirkehistorisk bibliotek, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, Salt Lake City, Utah; bruk av store bokstaver modernisert)

Be elevene fortelle hva de fant ut i forberedelsesmateriellet om hvordan Mormons bok kom frem “ved Guds gave og kraft”. (Oppfordre om nødvendig elevene til kort å gjennomgå del 1 av forberedelsesmateriellet.) Du kan også oppfordre dem til å stille eventuelle spørsmål de måtte ha fra sitt studium om oversettelsen av Mormons bok.

Be elevene repetere det de lærte av uttalelsene av Joseph Smith og eldste Neal A. Maxwell på slutten av del 1 av forberedelsesmateriellet. (Du kan gjerne be en elev lese disse uttalelsene høyt.)

  • Hvorfor tror du vi burde være mer opptatt av “innholdet i boken” enn “av prosessen vi mottok den ved”?

Gud lover at hver enkelt kan motta et bekreftende vitnesbyrd om Mormons bok.

Spør elevene hvor mange av dem som ville ønske å se gullplatene og hvorfor.

  • Hvorfor tror du Herren ikke beviser Mormons boks ekthet ved å la platene og andre gjenstander bli vist til verden?

Be elevene lese Lære og pakter 5:3, 6–7 og se etter hvorfor Joseph ikke viste platene til dem som ønsket bevis. Be elevene forklare hva versene lærer oss.

Forklar at denne åpenbaringen ble gitt til Joseph som følge av at Martin Harris ba om et vitnesbyrd om at Joseph hadde gullplatene. Martin var Josephs venn og hadde økonomi til å bidra til å utgi Mormons bok når den var oversatt. Martins hustru Lucy klaget til fredsdommeren og anklaget Joseph for å svindle mannen hennes og andre for økonomisk vinning. I mars 1829 dro Martin til Harmony i Pennsylvania for å be Joseph Smith om bevis på platenes eksistens.

Be elevene lese Lære og pakter 5:11–15 og se etter én måte Herren ville stadfeste Mormons boks sannhet på. Be elevene forklare hva de lærer av disse versene.

Forklar at Herren åpenbarte at Martin Harris kunne være et av de tre vitnene hvis han ville “bøye seg” og “ydmyke seg i mektig bønn og tro” (Lære og pakter 5:24). Tre måneder senere inviterte Joseph Martin Harris til å slutte seg til Oliver Cowdery og David Whitmer for å søke det spesielle vitnesbyrdet Herren hadde lovet.

Vis bildet av Joseph Smith og de tre vitner fra forberedelsesmateriellet, og be klassen fortelle hva som skjedde da disse mennene ba om å få et vitnesbyrd om platene.

  • Hva følte Joseph da de tre vitnene fikk se platene? (Be om nødvendig elevene gjennomgå Lucy Mack Smiths beretning i forberedelsesmateriellet.)

  • Hvordan blir de tre vitners vitnesbyrd styrket ved det faktum at de aldri fornektet sitt vitnesbyrd, selv om hver av dem tok avstand fra profeten og Kirken?

Be elevene lese Lære og pakter 5:15–16 og Moroni 10:3–5, og se etter hvordan alle mennesker kan få et vitnesbyrd om at Mormons bok er sann. Etter hvert som elevene forklarer hva de har lært av disse skriftstedene, kan du hjelpe dem å identifisere et prinsipp omtrent som dette: Herren vil åpenbare Mormons boks sannhet ved Den hellige ånd for alle som søker et vitnesbyrd.

  • Hvordan kan et vitnesbyrd fra Den hellige ånd sammenlignes med fysiske bevis, som å se platene eller ha en fullstendig kunnskap om alle detaljene i oversettelsen av Mormons bok?

Be en elev lese høyt følgende historie fra bror Tad R. Callister, tidligere Søndagsskolens generalpresident:

En av mine gode og kloke venner forlot Kirken en tid. Han skrev nylig til meg om sin vei tilbake: “I utgangspunktet ønsket jeg at Mormons bok skulle bevises historisk, geografisk, språklig og kulturelt for meg. Men da jeg endret mitt fokus til det den forteller om Jesu Kristi evangelium og hans frelsende misjon, begynte jeg å få et vitnesbyrd om dens sannhet. En dag mens jeg leste Mormons bok på rommet mitt, stoppet jeg opp, knelte ned og oppsa en inderlig bønn og fikk en kraftig tilkjennegivelse da vår himmelske Fader hvisket til min ånd at Kirken og Mormons bok virkelig er sanne. Min tre-og-et-halvt-år lange periode med å undersøke Kirken på nytt førte meg tilbake, helhjertet og overbevist om dens sannhet.”

Hvis man vil ta seg tid til å ydmykt lese og overveie Mormons bok, som min venn gjorde, og lytte til Åndens hvisken, vil han eller hun etterhvert motta det ønskede vitnet.

Mormons bok er en av Guds dyrebare gaver til oss. (Tad R. Callister, “Guds mektige vitne: Mormons bok”, Ensign eller Liahona, nov. 2017, 109)

  • Hvilke erfaringer har hjulpet deg å vite at Mormons bok er sann? (Gi elevene anledning til å fortelle hva de skrev i forberedelsesmateriellet på slutten av del 2.)

Avslutt med å bære vitnesbyrd om at selv om vi ikke har sett gullplatene og heller ikke var tilstede da Mormons bok ble oversatt, kan vi lese og studere boken og få et åndelig vitnesbyrd om at den virkelig er Guds ord.

Til neste gang

Be elevene overveie hvorfor kritikere av Herrens kirke aggressivt retter seg mot Mormons bok. Oppfordre klassen til å studere forberedelsesmateriellet til neste leksjon, og se etter hvordan de kan øke sin evne til å forsvare Mormons bok.

Skriv ut