2007
Spørgsmål og svar
Juni 2007


Spørgsmål og svar

»Jeg er vendt tilbage til Kirken og stræber efter at begynde på en frisk efter at have begået nogle fejltrin, men jeg er bange for at falde igen. Hvordan kan jeg overvinde den frygt?«

  • Overvind din frygt for at falde fra ved at »trænge dig frem« på den lige og snævre sti.

  • Adlyd Guds ord, som det findes i skrifterne og i nutidige profeters lærdomme.

  • Tilbed Gud, søg at mærke hans kærlighed og omvend dig, så Frelseren kan styrke dig.

  • Ignorér mennesker, som gør nar ad dig, fordi du stræber efter at gøre det rette.

Liahona

Du står ikke alene med den udfordring. Vi begår alle fejltrin, og vi kan alle falde, hvis vi ikke passer på. Du kan finde nogle svar på dit spørgsmål i 1 Nefi 8, hvor Lehis drøm beskrives. Her er noget af det, som Lehi så, og som kan være til gavn for dig:

Han så mennesker, der »trængte sig frem« på den lige og snævre sti – det vil sige, at de stræbte efter at være trofaste. Men nogle af dem »kom bort og forsvandt« (v. 23). Andre nåede frem til livets træ, men »skammede de sig på grund af dem, som hånede dem, og de faldt fra, ind på forbudne stier og blev væk« (v. 28). Atter andre klarede den; de »trængte sig frem, idet de bestandig holdt fast ved jernstangen, indtil de nåede frem og faldt ned og spiste af træets frugt« (v. 30). Træets frugt repræsenterer Guds kærlighed – velsignelserne ved Jesu Kristi forsoning.

Læg mærke til, hvordan det lykkedes for dem. Hvis du kan gøre det samme, kan du overvinde din frygt for at falde fra.

  1. 1. Træng dig frem. Nefi forklarer: »Derfor må I trænge jer frem med standhaftighed i Kristus og have et fuldkommen klart håb og en kærlighed til Gud og til alle mennesker. For se, hvis I trænger jer frem, idet I tager for jer af Kristi ord og holder ud til enden, se, så siger Faderen: I skal få evigt liv« (2 Ne 31:20).

  2. 2. Hold fast i jernstangen. Nefi sagde, at jernstangen er »Guds ord, og at den, der ville lytte til Guds ord og ville holde fast ved det, de skulle aldrig fortabes, ej heller kunne Modstanderens fristelser og brændende pile overvælde dem, så de blev blinde, og føre dem bort til undergang« (1 Ne 15:24).

  3. 3. Spis af træets frugt. At spise af frugten vil sige at fornemme Guds kærlighed i din tilværelse. Du kan bede om at føle den kærlighed, og du kan omvende dig, så forsoningen kan velsigne dit liv.

  4. 4. Ignorér dem, der gør nar ad dig, fordi du vælger det rette. I Lehis drøm faldt de, der lyttede til de spottende mennesker i den store og rummelige bygning, fra. Den bygning repræsenterer verdens stolthed og overbevisninger. Da bygningen ikke havde nogen grundvold, »faldt [den], og dens fald var overordentlig stort« (1 Ne 11:36). Verdens stolthed er flygtig, men at gøre det rette bliver til evig velsignelse.

Når du gør de fire ting, hjælper det dig med at bygge på Jesu Kristi evangeliums grundvold, »som er en sikker grundvold, en grundvold, hvorpå menneskene, hvis de bygger derpå, ikke kan falde« (Hel 5:12).

Læserne

For tre år siden var jeg ikke aktiv i Kirken. Mit hjerte var trist på grund af mine fejltagelser, og jeg besluttede mig for at vende tilbage til Kirken. Jeg var bange for at falde ud i vildfarelse igen, så jeg knælede ned og gjorde noget, som jeg ikke havde gjort længe: Jeg bad til vor himmelske Fader. Jeg bad ham om at hjælpe mig med at frigøre mig fra fristelserne, så ondskaben ikke længere havde plads i mit hjerte, fordi det ødelagde min indre fred og gjorde min sjæle trist. Jeg stolede på, at Herren ville oplyse min vej. Nu har jeg fred i sindet. Hvis du føler dig ulykkelig på grund af dine synder og fejltagelser, så læs 2 Nefi 4:17-35.

Ældste John Sanchez, 21, Piura-missionen i Peru

Jeg ved, hvordan du har det. Jeg er vendt tilbage til Kirken, og jeg tager nu aktivt del i alle kirkeaktiviteter, også missionering. Noget af det, jeg har lært, er at have en stærk tro på Jesus Kristus. Hvis vi har tro på ham, hjælper det os til at være stærke. Jeg ved, at Jesus Kristus er vores eneste sikre grundvold, som der står i Helaman 5:12.

Cheenee L., 17, Bulacan i Filippinerne

Vi bliver dagligt fristet og begår fejltrin, selv om vi er medlemmer af Kirken. Men det vigtigste er, at vi oprigtigt omvender os fra det, vi har gjort og konstant kæmper imod fristelsen og frem for alt er værdige og vedvarende beder vor himmelske Fader om hjælp, for han glemmer os aldrig. Hvis vi virkelig ønsker at forandre os, hjælper han os, fordi han inderligt elsker os.

Denise E., 18, Rancagua i Chile

For det første skal vi indse, at vor himmelske Fader elsker os, selv når vi er faldet. Nøglen er at rejse os og blive ved med at prøve. For det andet skal vi forstå, at modløshed er Satans redskab til at afholde os fra at opnå den sande lykke, som kun kan findes i Jesu Kristi evangelium. Et af Djævelens bedste påhit er at rette vores opmærksomhed mod vore synder og fejltrin, som hører fortiden til, og få os til at frygte, at de vil gentage sig i fremtiden. Men den tankegange hindrer os bare i at gå fremad og blive bedre. Og til sidst er der et citat, som jeg selv lever efter: »Lad ikke frygten for fiasko afholde dig fra at spille spillet.« Vi er vor himmelske Faders børn, og med hans hjælp får vi fremgang.

Chad C., 20, Utah i USA

Når du beder dine personlige bønner, så giv udtryk for din frygt for at falde fra. Læs skrifterne dagligt for at opnå kundskab om evangeliet og mærke Ånden. Deltag i så mange kirkemøder, tempelture og aktiviteter, som muligt. Det vil også være klogt at søge råd hos din biskop og dine forældre.

Jaclyn B., 17, Kansas i USA

Når du føler dig bange, så bed, fast og gransk i særdeleshed skrifterne. Herrens ord er der, og svarene på vores spørgsmål er der. Husk på, at Herren ikke giver os nogen bud, uden at berede en udvej for os, så vi kan adlyde dem. Og han elsker os så meget, at han tilgiver os, når vi omvender os.

Ana A., 16, Falcón i Venezuela

Vores himmelske Fader elsker og forstår os. Han ved, at vi ikke er fuldkomne og derfor risikerer at falde. Jeg ved, at min himmelske Fader elsker mig og giver mig styrke til at fortsætte ved hjælp af skrifterne, bøn og faste. Når vi falder, skal vi altid rejse os igen.

Celeste S., 20, Oslo i Norge

Svarene er ment som en hjælp og vejledning, men er ikke udtryk for officiel kirkelære.

Billede

Kraften i dine pagter er større end fristelsens kraft. Lad ikke frygten for gamle overtrædelser svække din beslutning om at omvende dig og fralægge dig dem. Husk på, at Gud har lovet at frelse dig fra modstanderne og befri dig fra fjenderne (se Sl 106:10).

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum, »Hvad jeg ville ønske, at alle nye medlemmer vidste – og alle ›gamle‹ medlemmer ville huske på«, Liahona, okt. 2006, s. 14.

Udskriv