2007
Spørgsmål og svar
Oktober 2007


Spørgsmål og svar

»En dag læste jeg 1 Ne 7:12, hvor der står, at Herren er i stand til at gøre alt for os, hvis vi udøver tro på ham. Hvordan udøver vi tro på Kristus?«

  • At udøve tro på Jesus Kristus vil sige at have tiltro og tillid til ham.

  • Tro er kraften til at udtrykke hans vilje i dit liv.

  • Tro, en gave fra Gud, kommer, når man er retskaffen.

  • Tre uundværlige kapitler om tro: Heb 11, Eter 12 og Moro 7.

Liahona

Tro er at have tiltro og tillid til Herren. Din tro på ham er en kraft, der vil lede dig til at adlyde hans evangelium, og din lydighed vil hjælpe dig med at få mere tro, hvilket er en gave fra Gud.

Som der står i skrifterne kan Herren, hvis du har tro på ham, gøre alt for dig, såsom at helbrede, tilgive, trøste og omvende dig. Men at have tro betyder ikke at fortælle Gud, hvad han skal gøre. Det betyder at have tiltro til ham og forstå, at alle velsignelser kommer »efter [hans] vilje« (1 Ne 7:12) og i »hans egen tid og på hans egen måde« L&P 88:68). For eksempel modtager du ikke nødvendigvis et svar på dine bønner med det samme. Men din tro forsikrer dig om, at din himmelske Fader hører dine bønner og svarer i rette tid.

For at udvikle og udøve din tro, så (1) lær Guds ord, hvad enten det er ved at læse i skrifterne eller lytte til dem, der har myndighed til at undervise i dem (se Rom 10:17). At kende ordet hjælper dig til at se, at Gud altid holder sine løfter.

(2) Handl efter det, du lærer, eller som Alma siger, gør et forsøg med ordet. Ordet er ligesom et frø. Hvis det er godt, vil det udvikle din sjæl, oplyse din forstand og begynde at blive dig lifligt (se Alma 32:28). Det er din åndelige bekræftelse på, at ordet er sandt, hvilket opbygger din tro.

(3) Adlyd befalingerne. Din retskaffenhed muliggør, at troens gave vokser i dit liv. Vis din tro på Jesus Kristus ved at følge hans eksempel og lærdomme. Gør, hvad han beder dig om gennem skrifterne, de levende profeters lærdomme og Helligåndens tilskyndelser. Tog du for eksempel imod præsident Gordon B. Hinckleys opfordring til at læse Mormons Bog ved udgangen af 2005? De, der gjorde, handlede i tro og modtog de lovede velsignelser. (Naturligvis kan du, hvis du ikke læste Mormons Bog færdig dengang, stadig gøre det!)

Selv om mange mennesker går gennem livet uden tro på Herren, kan de aldrig arve evigt liv uden tro på ham. Kun ved Jesu Kristi evangelium – med tro på ham som det første princip – kan vi nyde »evigt liv, hvilken gave er den største af alle Guds gaver« (L&P 14:7).

Læserne

Jeg tror, at vores hengivenhed for Kristus og hans evangelium er den bedste måde at vise vores kærlighed til og tro på ham på. Når vi efterlever hans principper og standarder og vandrer trofast på den vej, han har vist os, bærer vi vidnesbyrd ikke kun for ham, men også for andre mennesker i vores liv. Vi bærer vidnesbyrd om vores taknemlighed for hans offer for os og også om evangeliets gengivelse.

Jan V., 17, Moravia, Tjekkiet

At have tro på Jesus Kristus vil sige at have fuldstændig tillid til ham og i sit sind og hjerte være sikker på, at han findes, og at han er vor Frelser. Vi må sætte vores lid til Kristus, fordi han ved, hvordan han kan hjælpe os med at overvinde vanskelighederne i vores liv. Vores manglende tro på ham gør, at vi bliver bekymrede for vores åndelige tilstand og tvivler på Guds løfter. Ved at fokusere på Frelseren har det hjulpet mig til at forblive standhaftig i evangeliet, kontrollere min frygt og overvinde forhindringer.

Natalia N., 19, Chimborazo, Ecuador

Udøv tro på Kristus gennem lydighed. Tro uden gerninger er død. Ved at adlyde, når vi ikke ved hvorfor, viser vi vores tillid og tro på ham. At adlyde befalingerne viser, at vi har tillid til ham og har tro til at gøre det, han fortæller, vi skal. Bøn og dagligt skriftstudium styrker mit forhold til min himmelske Fader og giver mig mere tro på ham. Du skal også forvente svar på dine bønner. Bed om hjælp til at opnå tro.

Meghan S., 18, Missouri, USA

Vi kan udøve tro ved at tillade Herren at lede vores liv. Ved at stole på Gud, følge ham og flittigt arbejde på at holde befalingerne kan vi udøve tro på ham. Efter at have underlagt vores vilje hans kan vi være vidner til store mirakler i vores liv og hos dem omkring os.

Dmitrij Z., 21, Donetsk, Ukraine

Der er mange måder, hvorpå vi kan udøve tro på Gud, fx ved at læse skrifterne og bede hver dag, holde sabbatsdagen hellig, betale tiende og give fasteoffer, tjene andre og være villige til at holde andre befalinger.

Seng S., 18, Battambang, Cambodja

Når vi tror på, at vi får hjælp og kraft fra Herren, så kan vi gå fremad og have tillid til ham. Vores lydighed mod befalingerne viser, at vi har tro på ham. Jeg ved af hele mit hjerte, at han ønsker at give os store velsignelser, og at tro og lydighed er vigtige for at opnå dem.

Marco C., 18, Liguria, Italien

Hvis vi har kundskab om evangeliet og har tro på dets sandhed, må vi afprøve det ved at efterleve det for at opnå velsignelserne. Tro uden gerninger er død. Hvis der er tro med gerninger, så bliver troen fastere og fastere. I 1 Ne 7:12 bliver vi mindet om, at vi må være tro mod Gud. At være tro er første skridt til at udvikle tro.

Otgonchimeg B., 15, Töv, Mongoliet

Vi kan udøve tro på Jesus Kristus ved at stole på og have fuldstændig tillid til, at han er alvidende og almægtig. En god måde at gøre det på er ved at betale tiende, for derigennem kan vi vise, at vi er villige til at afstå fra verdens ting til gengæld for større lovede velsignelser.

Samantha L., 15, Zamboanga del Sur, Filippinerne

Vi udøver tro på Kristus ved at gå i kirke, bede vore bønner, læse skrifterne, tage imod kaldelser, omvende os fra vore synder, deltage i nadveren og højne vore kaldelser.

Adam N., 18, Georgia, USA

Svarene er ment som en hjælp og vejledning og er ikke en officiel udtalelse om Kirkens lære.

Billede

Hver gang du prøver din tro – dvs. hver gang du handler værdigt på en tilskyndelse – vil du modtage Åndens bekræftende vidnesbyrd. Disse følelser vil styrke din tro. Når du gentager dette mønster, vil din tro blive stærkere … Med konstant øvelse bliver troen en levende, magtfuld, opløftende og inspirerende kraft i dit liv.«

Ældste Richard G. Scott, De Tolv Apostles Kvorum, »Troens styrkende kraft i tider med usikkerhed og prøvelser«, Liahona, maj 2003, s. 76.

Udskriv