2008
Profeetta Joseph Smith – poikkeuksellinen opettaja
Tammikuu 2008


Profeetta Joseph Smith – poikkeuksellinen opettaja

Presidentti John Taylor (1808–1887), joka oli toipumassa neljästä Carthagen vankilassa saamastaan ampumahaavasta ja joka oli täynnä syvää kunnioitusta marttyyrina kuollutta rakasta profeettaansa kohtaan, kirjoitti nämä innoittavat sanat: ”Joseph Smith, Herran profeetta ja näkijä, on tehnyt enemmän ihmisten pelastamiseksi tässä maailmassa kuin kukaan toinen ihminen, joka koskaan on siinä elänyt – paitsi ainoastaan Jeesus” (OL 135:3).

Äskettäin presidentti Gordon B. Hinckley todisti: ”Joseph Smithin elämäntarina on tarina ihmeestä. Hän syntyi köyhyydessä. Hän kasvoi vastoinkäymisten keskellä. Häntä ajettiin paikasta toiseen, syytettiin väärin perustein ja vangittiin laittomasti. Hänet murhattiin kolmenkymmenenkahdeksan vuoden ikäisenä. Kuitenkin kahtenakymmenenä lyhyenä vuotena ennen kuolemaansa hän sai aikaan sellaista, mitä kukaan muu ei ole saanut koko elämänsä aikana.”1

Joseph Smithin moniin saavutuksiin kuuluu perustan laskeminen meidän myöhempien aikojen opilliselle ymmärryksellemme. ”Tämä sukupolvi”, Herra sanoi profeetta Josephille, ”saa minun sanani sinun kauttasi” (OL 5:10).

Joseph sai hyvin vähän kouluopetusta, mutta Mestarisavenvalaja muovasi hänestä viisaan ja älykkään profeetan sekä poikkeuksellisen opettajan, jolla oli innoitettua näkemystä. Monia hänen opetuksistaan julkaistaan nyt teoksessa Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith. Tämä ainutlaatuinen uusi kirja tarjoaa jäsenille ympäri maailman verrattoman mahdollisuuden saada tietoa palautuksen profeetasta ja hänen opetuksistaan.

Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith

Profeettana ja kirkon presidenttinä ollessaan Joseph Smith opetti satoja innoittavia saarnoja. Valitettavasti vain noin 50 niistä kirjoitettiin muistiin. Usean viime vuoden ajan monet ihmiset, niin ammatti-ihmiset kuin vapaaehtoisetkin, ovat tutkineet uutterasti historiallisia aikakirjoja kootakseen ja tarkastellakseen uudelleen sanoja, joita on pidetty profeetan lausumina. Hänen opetuksensa tutkittiin huolellisesti, todistettiin oikeiksi ja koottiin yhteen. Sitten kokoelman hyväksyi ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin koorumi.

Teoksen Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith jokaisen kohdan tarkkuus tutkittiin perusteellisesti. Alkuperäisiä lähteitä tarkistettiin laajasti ja huolellisesti. Tämä oli tarpeen, koska tapa, jolla saarnoja merkittiin muistiin profeetan aikana, oli merkittävästi erilainen kuin se, millä myöhempien kirkon presidenttien saarnoja merkittiin muistiin. Kuten uudessa kirjassa selitetään: ”Joseph Smithin elinaikana pikakirjoitus ei ollut – – laajalti käytössä. Siksi puheita kirjanneet, yleensä kirjurit, kirkon johtajat ja muut kirkon jäsenet, merkitsivät muistiin hänen pitämiään saarnoja epätarkasti käsin kirjoittaen. Joseph Smith piti miltei kaikki puheensa valmistamattomina, kirjoittamatta niitä etukäteen, joten hänen kuulijoidensa tekemät muistiinpanot ovat ainoa tallenne saarnoista.”2

Tämä uusi kirja sisältää Joseph Smithin innoittavia sanoja yli 125:stä evankeliumin aiheesta. Kirjan hakemisto auttaa meitä löytämään helpommin profeetan sanat niistä aiheista. Kunkin luvun lopussa olevat viitteet tarjoavat yksityiskohtaista tietoa lähteistä, joista profeetan sanat on saatu. Lisäksi liitteessä selvitetään lähteitä, ja erityinen huomio annetaan julkaisulle History of the Church, joka on profeetan opetusten tärkein lähde.

Kirja on evankeliumin tutkimisen pohjana Melkisedekin pappeuden koorumeissa ja Apuyhdistysluokissa seuraavien kahden vuoden ajan joka kuukauden toisena ja kolmantena sunnuntaina. Opetussuunnitelmaosaston toiminnanjohtajana toivon, että kirjasta tulee mieluinen lähdeaineisto yksittäisille jäsenille ja perheille. Jokainen 18 vuotta täyttänyt kirkon jäsen saa oman kappaleen. Kirja on jatkoa kirjasarjaan Kirkon presidenttien opetuksia, ja siitä tulee olennainen osa henkilökohtaisen tai perheen kesken tapahtuvan evankeliumin opiskelun kirjastoa.

Tämä kirja on tyyliltään ja muodoltaan samanlainen kuin muut Kirkon presidenttien opetuksia -sarjan kirjat. Sarjan muiden kirjojen tavoin se sisältää johdannon, jossa annetaan hyödyllisiä vihjeitä oppimiseen ja opettamiseen, historiallisen yhteenvedon, tutkielman profeetan elämästä ja palvelutyöstä sekä kunkin luvun lopussa opiskelu- ja opetusehdotuksia. Nämä erikoisosiot voivat tehostaa kykyämme oppia ja kertoa Joseph Smithistä ja hänen profeetallisista sanoistaan.

Oppilaat ja opettajat hyötyvät myös kussakin luvussa olevasta kuva- ja johdantoaineistosta. Kirjassa on yli 140 valokuvaa, maalausta ja piirrosta – myös aikaisemmin julkaisemattomia taideteoksia. Uudet taideteokset kuvaavat sellaisia innoittavia hetkiä kuten profeetan isän kaste (luku 7), Elia ilmestyy Kirtlandin temppelissä (luku 26), profeetta rakentaa rauhan vihaisten kansalliskaartilaisten keskuuteen miellyttävällä persoonallaan (luku 29), se sähköistynyt hetki Richmondin vankilassa Missourissa, kun Joseph kahlehdittuna muutamien uskollisten veljiensä kanssa nousi seisomaan nuhdellakseen rivosuisia vartijoita (luku 30) sekä Elijah Fordhamin ihmeenomainen parantuminen Commercessa Illinoisissa (luku 33). Elämämme voi rikastua ja todistuksemme vahvistua, kun varaamme aikaa mietiskellä näiden kuvien esittämiä tapahtumia.

Jokaisen luvun johdanto-osio, jonka otsikkona on ”Joseph Smithin elämänvaiheita”, tarjoaa silmäyksen profeetan elämään ja palautuksen tärkeimpiin tapahtumiin. Luemme hänen rooleistaan aviomiehenä ja isänä, hänen suhteistaan ystäviinsä ja hänen kohtaamisistaan vihamiesten kanssa. Luemme hänen menestyksestään johtajana ja hänen surustaan vainon vuoksi. Rakkautemme ja arvostuksemme häntä kohtaan kasvaa, kun luemme ja pohdimme hänen henkilökohtaisia kokemuksiaan. Tietomme ja todistuksemme Joseph Smithistä, palautuksen profeetasta, lujittuu. Tarkastelkaamme vain muutamia niistä innoitetuista opetuksista, joita tämä uusi julkaisu sisältää.

Ensimmäinen näky

Tämän merkittävän uuden kirjan ensimmäinen luku alkaa – kuten palautuskin alkoi – ensimmäisestä näystä. Vuonna 1820 tuolloin 14-vuotiaan pojan Joseph Smithin nöyrä rukous raotti hiljaisuuden verhoa, joka oli peittänyt maan vuosisatojen ajan. Tapahtuma oli niin merkittävä, että taivaallinen Isä ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus ilmestyivät nuorelle Josephille. Hän sai ensikäden todistuksen Jumalan ja Hänen Poikansa todellisuudesta. Elämänsä lähestyessä loppua profeetta opetti: ”Aion kysyä Jumalasta, sillä haluan teidän kaikkien tuntevan Hänet ja olevan Hänelle läheisiä. – – Silloin te tiedätte, että minä olen Hänen palvelijansa.”3 Luvun 1 sisältö antaa meille tilaisuuden tutkia ja pohtia profeetan omakohtaista kertomusta hänen ihmeenomaisesta näystään.

Mormonin kirja

Kuudessa tämän uuden kirjan luvussa tähdennetään myös Mormonin kirjan tärkeyttä kertomalla uudelleen tapahtumista, jotka liittyivät sen esiintuloon ja kääntämiseen ja painamiseen. Profeetallisten kirjoitusten kääntämisen kokemuksestaan profeetta julisti myöhemmin: ”Jumalan voimalla minä käänsin Mormonin kirjan hieroglyfeistä tietämyksellä, jota maailmalla ei ollut, ja tässä suurenmoisessa tapauksessa olin yksin, oppimaton nuorukainen, uusine ilmoituksineni taistelemassa 1800-luvun maallista viisautta ja yleistä tietämättömyyttä vastaan.”4 Tähän uuteen kirjaan sisältyviä historiallisia kuvauksia Mormonin kirjan esiintulosta täydentävät profeetan opetukset sellaisista aiheista kuten pyhät kirjoitukset, parannus, rukous, henkilökohtainen ilmoitus ja kirkon perustaminen.

Tämä uusi julkaisu sisältää usein lainatun profeetan lausuman lupauksen: ”Sanoin veljille, että Mormonin kirja on virheettömin kaikista kirjoista maan päällä ja uskontomme lakikivi ja että ihminen pääsee lähemmäksi Jumalaa noudattamalla sen opetuksia kuin minkään muun kirjan avulla.”5 Kokemus opettaa meille, että ne, jotka lukevat Mormonin kirjaa usein ja soveltavat sen opetuksia, saavat nauttia taivaan innoituksesta elämän koettelevalla polulla.

Kun pohdimme ja rukoilemme samalla kun luemme Mormonin kirjaa ja sitä, mitä Joseph Smith opetti siitä, me voimme tulla tuntemaan, ettei Mormonin kirja ollut 1800-luvun maalaispojan aikaansaannosta – eikä kenenkään muunkaan sen ajan ihmisen. Aina kun luemme sitä uudestaan, me käsitämme, että se oli lahja Jumalalta, sen kirjoittivat ja kokosivat aikaisemmat opetuslapset, se säilytettiin läpi vuosisatojen ja sen käänsi voimallinen näkijä Joseph Smith. Se on käsin kosketeltava todiste Joseph Smithin kutsumisesta palautuksen profeetaksi.

Aaronin pappeuden ja Melkisedekin pappeuden palauttaminen

Uusi kirja kertoo lyhyesti Aaronin pappeuden ja Melkisedekin pappeuden sekä niiden avainten palauttamisesta. Profeetta todisti saaneensa Aaronin pappeuden valtuuden ja avaimet Johannes Kastajalta. ”Riittäköön, kun sanon”, hän julisti, ”että menin metsikköön tiedustelemaan Herralta rukouksessa Hänen minua koskevaa tahtoaan ja näin enkelin [Johannes Kastajan], ja hän pani kätensä pääni päälle ja asetti minut papiksi Aaronin järjestyksen mukaan sekä asetti minut pitämään hallussani tämän pappeuden avaimia.”6 Muutama viikko myöhemmin apostolit Pietari, Jaakob ja Johannes ilmestyivät ja antoivat Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle Melkisedekin pappeuden ja sen avaimet. Kymmenen vuotta näiden ihmeellisten ilmestymisten jälkeen profeetta todisti: ”Me uskomme, ettei yksikään ihminen voi tuoda pelastusta evankeliumin kautta ihmissieluille Jeesuksen Kristuksen nimessä, ellei hän ole Jumalan valtuuttama ilmoituksen kautta tai ellei häntä ole asettanut joku, jonka Jumala on lähettänyt ilmoituksen kautta.”7

Tänä aikana me julistamme nöyrästi, että Jumala valtuutti Joseph Smithin jumalallisesti asetettujen sanansaattajien välityksellä ja että profeetta soi sen valtuuden muille antamalla heille pappeuden ja sen avaimet. Kiitollisina julistamme, että pappeuden antamisten ja siihen asettamisten ketju on jatkunut katkeamatta siitä ajasta aina nykypäivään asti.

Temppelitoimitukset

”Keväällä 1836, kolmen vuoden työn ja uhrausten jälkeen”, luvussa 26 kerrotaan, ”Kirtlandin pyhät näkivät viimein kauniin temppelinsä, tämän taloudenhoitokauden ensimmäisen temppelin, valmiina.”8 Sadat ihmiset kokoontuivat vihkimistä varten. Voimme lukea loistavista ilmestyksistä, joita esiintyi vihkimisen yhteydessä, samoin kuin siitä, mitä Joseph Smith opetti voimasta sinetöidä perheitä yhteen ikuisuudeksi. Profeetta puhui uudelleen temppeleiden tärkeydestä, kun hän opetti kesäkuussa 1843: ”On olemassa tiettyjä toimituksia ja periaatteita, joiden opettamisen ja harjoittamisen täytyy tapahtua tätä tarkoitusta varten rakennetussa talossa tai paikassa.”9

Vuodesta 1836 lähtien yli 120 temppeliä on rakennettu ja vihitty Herralle. Temppelitoimitusten välityksellä yksittäiset jäsenet saavat endaumentin, perheitä sinetöidään, pelastavia toimituksia toimitetaan edesmenneiden esivanhempien puolesta, liittoja solmitaan ja jäsenten elämää siunataan. Kaikki tämä on tullut mahdolliseksi sen työn ansiosta, jonka Herra toteutti profeetta Joseph Smithin kautta.

Jatkuva ilmoitus

Jotkin Joseph Smithin syvällisimmistä opetuksista, jotka koskevat ilmoitusta, eläviä profeettoja sekä elävien profeettojen hylkäämisen seurauksia, löytyvät luvusta 16. Profeetta julisti kerran: ”Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko perustettiin suoralle ilmoitukselle kuten pyhien kirjoitusten mukaan – – Jumalan kirkko on aina perustettu.”10

Joseph Smithin ajoista lähtien ilmoitusta on annettu miehille, jotka on kutsuttu profeetoiksi johtamaan Herran kirkkoa. Herra ei ole jättänyt palvelijoitaan, kirkkoaan tai kansaansa yksin. Vahvistamme, että Hän antaa jumalallista ohjausta niille, jotka Hän kutsuu johtamaan valtakuntaansa.

Perhe

Profeetan neuvoja ja näkemyksiä perheen tärkeydestä ja iankaikkisesta luonteesta tuodaan esiin luvussa 42. Parley P. Pratt totesi kerran: ”Joseph Smith opetti minua arvostamaan isän ja äidin, miehen ja vaimon, veljen ja sisaren, pojan ja tyttären välistä kiintymystä.”11 Profeetan henkilökohtaisessa päiväkirjassa on eräs koskettava merkintä hänen vakavasti sairaasta isästään: ”Hoidin jälleen isääni, joka on hyvin sairas. Yksityisessä rukouksessa aamulla Herra sanoi: ’Palvelijani, isäsi jää eloon.’ Hoidin häntä koko tämän päivän sydän kohotettuna Jumalan puoleen Jeesuksen Kristuksen nimessä, että Hän tekisi isän terveeksi, että minua siunattaisiin hänen seurallaan ja neuvoillaan, sillä pidän yhtenä suurimmista maallisista siunauksista vanhempien seuraa, jotka kypsien vuosiensa ja kokemuksensa ansiosta kykenevät antamaan mitä tervehenkisimpiä neuvoja.”12

Helppokäyttöinen lähdeaineisto

Tämä uusi kirkon julkaisu esittelee profeetan innoitettuja opetuksia sellaisista evankeliumin aiheista kuin lähetystyö, kuuliaisuus, kuolema, vastoinkäymiset, ykseys, johtaminen, luopumus, anteeksianto, ystävät ja monet muut aiheet. Tämän kirjan avulla Joseph Smithin opetukset ovat nyt uudella tavalla kirkon jäsenten ulottuvilla kaikkialla maailmassa. Koskaan aikaisemmin ei ole niin monilla Jumalan lapsilla ollut tällä tavalla käytettävissään hänen profeetallisia sanojaan.

Siitä, mikä sai alkunsa yhdestä sielusta eräässä yksinäisessä paikassa keväällä 1820, on tullut miljoonien ihmisten perhe, joka pyrkii seuraamaan Jeesusta Kristusta. Pyhä Henki todistaa jokaisen uskollisen jäsenen sydämelle ja sielulle nöyrästä ja tavallisen tuntuisesta pojasta, josta Herra muovasi poikkeuksellisen profeetan ja opettajan. Voimme pitää tuon todistuksen liekin palavana, kun opimme nyt tässä erikoisessa uudessa kirjassa julkaistuja profeetta Joseph Smithin opetuksia ja elämme niiden mukaan.

Viitteet

  1. ”Joseph Smith nuorempi – Jumalan profeetta, voimallinen palvelija”, Liahona, joulukuu, s. 2005, s. 4.

  2. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 584.

  3. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 40.

  4. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 63.

  5. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 66–67.

  6. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 89.

  7. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 114.

  8. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 321.

  9. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 435–436.

  10. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 202.

  11. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 503.

  12. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 505.

Tulosta