2015
Genoprettelsens puslespil
December 2015


Genoprettelsens puslespil

Forfatteren bor i Utah i USA.

Hvad betyder ordet genoprettelse?

»For jeg har overdraget dig præstedømmets nøgler og magt, ved hjælp af hvilke jeg genopretter alt« (L&P 132:45).

Billede
Product Shot from December 2015 Liahona

På vej hjem fra kirke kom Anna i tanke om et lille stykke papir, hun havde fået af sin lærer. »Mor, gæt engang! Jeg skal holde tale i Primary næste søndag.«

»Det er dejligt,« sagde mor. »Hvad skal du tale om?«

»Jeg skal tale om genoprettelsen. Men jeg er ikke sikker på, hvad det er.«

»Genoprettelse betyder, at Gud har bragt alt det tilbage eller gendannet alt det, som han ønsker, at hans kirke består af,« sagde mor. »Gennem profeten Joseph Smith gav han os templerne, præstedømmet, dåb og Helligåndsgaven igen. Uden genoprettelsen ville vi ikke have Kirken!«

Anna nikkede. »Det giver vel mening. Men jeg tror ikke, at jeg kan forklare det, som du lige gjorde.«

»Jeg har en idé,« sagde mor, da de kom hjem. »Kom med mig.«

Anna fulgte efter mor ind i stuen. De var begyndt at lægge et puslespil om aftenen, og brikkerne lå stadig spredt over et lille bord.

»Tænk på evangeliet som et samlet puslespil.« Mor tog en brik op. »Der har været mange forskellige dele af det på jorden på forskellige tidspunkter. Men efter Jesus og apostlene døde, var der mange af evangeliets sandheder, der gik tabt. Alle de dele eller brikker var nødt til at blive lagt tilbage.«

»Hvad skete der så?« Anne blandede nogle af de løse brikker.

»Mange år senere kaldte Gud en ung bondedreng til at få alle brikkerne tilbage og lagt på plads på samme måde, som da Jesus var på jorden. Hvem tror du, det var?«

»Joseph Smith!« sagde Anna smilende. »Jeg tror, jeg begynder at forstå det.« Anna og mor talte mere om Joseph Smith og forskellige dele af evangeliet, som Gud har bragt tilbage gennem ham.

Resten af den uge skrev Anna på sin tale og øvede sig på den. Hun bad vor himmelske Fader om mod til at kunne dele sit budskab i Primary.

Da det blev søndag og tid for Annas tale, stod hun op, tog en dyb indånding og viste et puslespil på en plade, så alle kunne se det. Alle brikkerne var samlet.

»For lang tid siden, var mange af de vigtige brikker i evangeliet på jorden. Da Jesus og hans apostle døde, forsvandt mange af brikkerne.« Anna tog nogle af brikkerne væk. »Så kaldte vor himmelske Fader og Jesus Joseph Smith som den profet, der skulle få de manglende brikker i evangeliet igen. Dette kalder vi genoprettelsen.« Hun tog en puslebrik og viste den for Primary. På bagsiden af den stod der »Præstedømmes kraft«.

Så viste Anna resten af brikkerne. Hun læste, hvad der stod på bagsiden af alle brikkerne, inden hun lagde dem på plads. »En levende profet … tolv apostle … tempeltjeneste for evige familier … dåb ved nedsænkning … håndspålæggelse til Helligåndsgaven.«

Anna viste det færdige puslespil. »Nu har vi alle brikkerne i evangeliet. Det betyder, at vi har det store billede af, hvordan vi kan være lykkelige og leve sammen med vor himmelske Fader igen en dag. Jeg er taknemlig for genoprettelsen. I Jesu Kristi navn. Amen.«

Udskriv