2023
Mirakel på mission
Februari 2023


Mirakel på mission

Varje vecka talar vi med vårt barnbarn Ethan som är på mission i Colombia. Den här veckan frågade han oss vilken som var veckans andliga höjdpunkt för oss. Min man och jag tittade på varandra för att få svar på frågan. Det hade inte hänt något särskilt, bara varit en vanlig vecka. Vi arbetar på kontoret och sköter missionens angelägenheter och tjänar närhelst vi kan.

Eftersom jag hade det här i tankarna nästa dag mejlade jag till missionärerna och bad dem dela med sig av mirakel de upplevt så att jag kunde lägga in det i vårt nyhetsbrev. Jag fick några stycken och det värmde mitt hjärta att läsa dem och se hur Gud leder deras stigar.

Samtidigt arbetade jag på ett projekt och jag kämpade verkligen, för jag visste inte hur man gjorde det och jag hade inte heller det dataprogram jag behövde för att klara av det. För att inte bli för detaljerad här så försökte jag klara av projektet med hjälp av mitt eget förstånd. Men till slut lyssnade jag på Anden och när jag bad om hjälp föll allt på plats. Jag hade en deadline och jag var helt säker på att jag inte skulle hinna bli klar, men det gjorde jag. Det är fantastiskt hur saker och ting fungerar när vi låter Anden leda oss.

Nu till min senaste erfarenhet. På onsdagskvällen åkte min make och jag till templet, något som vi gjort minst ett dussin gånger sedan vi kommit till Sverige. Men den här gången blev vi erbjudna hörlurar för att lyssna på engelska. Vi kände båda två att det förhöjde vår upplevelse att lyssna på engelska i stället för att läsa texten. Det är otroligt hur man kan absorbera och förstå något så mycket bättre genom att höra! Vi kunde knappt förstå vilken skillnad den enkla saken hade gjort för vår tempelupplevelse.

Tack Ethan för att du frågade efter våra andliga upplevelser. Vi har sådana dagligen och jag vet att Herren är engagerad i detaljerna. Jag älskar temat för ungdomarna det här året och även det som funnits i Kom och följ mig-programmet, Ordspråksboken 3:5–6: ”Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd. Räkna med honom på alla dina vägar, så ska han jämna dina stigar.”

I morse läste jag ett generalkonferenstal av äldste Ulisses Soares, ”I förundran över Kristus och hans evangelium”. Han säger: ”När vi verkligen känner förundran över Jesus Kristus och hans evangelium är vi gladare, vi har mer entusiasm för Guds verk och vi känner igen Guds hand i allting … Herren själv lovade jämna våra stigar om vi förtröstar på honom av hela vårt hjärta, räknar med honom på alla våra vägar och inte förlitar oss på vårt förstånd.”

Jag förundras över Kristi fullkomliga kärlek till var och en av oss och över hans oändliga försoning. Jag vet inget bättre sätt att få sann glädje än genom att tjäna Herren och hans barn. Att tjäna i Sverigemissionen har varit en stor välsignelse i vårt liv. Jag älskar den glädje det ger oss varje dag då vi strävar efter att förlita oss på Herren och låter honom leda våra stigar. Allt är bättre med Herren på vår sida.

Skriv ut