Liahona
Vad skulle du ge upp för att lära känna Gud?
Juli 2024


”Vad skulle du ge upp för att lära känna Gud?” Liahona, juli 2024.

Kom och följ mig

Alma 22

Vad skulle du ge upp för att lära känna Gud?

Bild
man som går på en strand

Att leva efter evangeliet kräver ofta uppoffringar. Vår himmelske Fader ber oss att avstå från vår naturliga tendens för att ta emot något mycket större: kunskap om Gud och de ojämförliga välsignelser han erbjuder.

Kung Lamonis far visade sin villighet att göra uppoffringar när han bad: ”Om det finns en Gud, och om du är Gud, vill du då ge dig tillkänna för mig, så ska jag överge alla mina synder för att lära känna dig och för att jag må kunna uppstå från de döda och bli frälst på den yttersta dagen” (Alma 22:18; kursivering tillagd).

Att övervinna världen och komma närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus innebär att ”avstå från allt som fördriver Anden” och att ”vara villig att ’överge’ till och med våra favoritsynder”, lärde president Russell M. Nelson.

Välsignelser

Förutom de välsignelser som kung Lamonis far sökte, nämligen uppståndelse och frälsning, har president Nelson uppgett fler välsignelser som kommer av våra ansträngningar att bli mer som Jesus Kristus och stanna kvar på förbundsstigen. Dessa innefattar:

  • hjärtats och vår naturs förändring

  • kärlek

  • ödmjukhet

  • generositet

  • vänlighet

  • självdisciplin

  • frid

  • självförtroende

  • glädje

  • vila

  • andlig styrka

  • personlig uppenbarelse

  • ökad tro

  • änglars betjäning

  • underverk.

Om du har svårt att uppoffra vissa synder, ge inte upp. President Nelson ger oss följande påminnelse: ”Att övervinna världen innebär verkligen inte att bli fullkomlig i detta liv, och inte heller att era problem dunstar bort som genom trolleri – för det gör de inte. Och det innebär inte att ni inte fortfarande gör misstag. Men att övervinna världen innebär faktiskt att er motståndskraft mot synd ökar.”

När vi anstränger oss för att överge våra synder liksom kung Lamonis far, upptäcker vi att det alltid är värt uppoffringen att känna Gud. När vi gör det blir vars och ens liv något större än vi själva kunde ha gjort det till.

Skriv ut