Liahona
Herrens stora verk och vår stora möjlighet
Juli 2024


”Herrens stora verk och vår stora möjlighet”, Liahona, juli 2024.

Herrens stora verk och vår stora möjlighet

När vi älskar, delar och inbjuder arbetar vi med Herren för att hjälpa varje dyrbar själ att komma till honom.

Bild
två kvinnor pratar när de går längs en gata

Varje profet i den här sista, stora tidsutdelningen har lärt medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga att sprida Jesu Kristi återställda evangelium. Jag kommer att tänka på flera exempel jag sett under mitt liv:

President David O. McKay (1873–1970), min ungdoms profet, förkunnade: ”Varje medlem en missionär”.

President Spencer W. Kimball (1895–1985) lärde: ”Dagen för att föra evangeliet till allt fler platser och människor är här och nu”, och ”vi måste ta längre steg” i att sprida evangeliet till andra.

President Gordon B. Hinckley (1910–2008) sa: ”Stort är vårt arbete, enormt är vårt ansvar att hjälpa till att finna dem som ska undervisas. Herren har ålagt oss att undervisa om evangeliet för hela skapelsen. Detta kommer att kräva [vår] allra bästa insats.”

Och president Russell M. Nelson har sagt: ”Missionsarbetet [är] en viktig del av Israels stora insamling. Den insamlingen är det viktigaste som sker på jorden i dag. Inget annat kan mäta sig med dess storhet. Inget annat kan mäta sig med dess betydelse. Herrens missionärer – hans lärjungar – är engagerade i den största utmaningen, den största saken, det största verket på jorden i dag.”

Jag fick veta det för egen del som ung missionär i den brittiska missionen. Jag är ännu säkrare på det i dag. Som en Herren Jesu Kristi apostel vittnar jag om att det finns möjligheter överallt att hjälpa andra att komma till Kristus genom att visa vår kärlek, berätta om vår tro och inbjuda dem att tillsammans med oss uppleva glädjen i Jesu Kristi evangelium.

Arbetet går framåt

Jag hade förmånen att få vara på uppdrag i kyrkans missionärsavdelning när den första utgåvan av Predika mitt evangelium introducerades 2004, och återigen när den andra utgåvan släpptes 2023. Jag tror att Predika mitt evangelium har välsignat missionsarbetet på ett djupgående sätt.

Den nya Predika mitt evangelium innehåller allt vi har lärt oss sedan 2004, inspirerad vägledning från varje medlem i första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum samt förändringar som gjorts för att sprida evangeliet i en digital tidsålder. En del av de här förändringarna har resulterat i betydande framgång.

Vi har upptäckt att detta att sprida evangeliet på enkla, normala och naturliga sätt genom principerna ”älska, dela med sig, inbjuda” storligen välsignar riket. Jesus Kristus delade med sig av evangeliet på det här sättet när han levde på jorden. Han delade sitt liv och sin kärlek och inbjöd alla att komma till honom (se Matteus 11:28). Att älska, dela med sig och inbjuda som han gjorde är en särskild välsignelse och ett särskilt ansvar för varje medlem i kyrkan.

Börja med kärlek

I Getsemane trädgård och på korset tog Jesus Kristus på sig världens synder och led alla sorger och ”smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag” (Alma 7:11). Detta ”fick [honom], ja, Gud, den störste av alla, att skälva av smärta och blöda ur varje por” (Läran och förbunden 19:18). Genom sin försoning och uppståndelse har Jesus Kristus gjort frälsning och upphöjelse möjlig för alla.

Att vända sig till Frälsaren och begrunda allt han har gjort för oss skapar ett hjärta fyllt av kärlek till honom. Sedan vänder han våra hjärtan till andra och befaller oss att älska dem (se Johannes 13:34–35) och att berätta om hans evangelium för dem (se Matteus 28:19; Markus 16:15). Om människor omkring oss kan känna att vi uppriktigt älskar och tar hand om dem, öppnar de troligen sina hjärtan för våra budskap, precis som kung Lamoni öppnade sitt hjärta för att ta emot evangeliet tack vare Ammons kärlek och tjänande (se Alma 17–19).

När vi berättar om evangeliet låt oss börja med kärlek. När vi sträcker oss ut mot andra i kärlek – och minns att de är våra bröder och systrar och älskade barn till vår himmelske Fader – öppnas möjligheter för oss att dela med oss av det vi vet är sant.

Verka med iver och dela med dig

Ingen var mer hängiven att sprida evangeliet än president M. Russell Ballard (1928–2023). I sitt sista generalkonferenstal vittnade han: ”Något av det förunderligaste och underbaraste som någon i den här världen kan veta [är] att vår himmelske Fader och Herren Jesus Kristus har uppenbarat sig i denna sista tid och att Joseph [Smith] upprestes för att återställa fullheten av Jesu Kristi eviga evangelium.”

Under hela sitt liv, och i större delen av världen, var president Ballard ivrigt engagerad i att sprida detta dyrbara budskap till alla. Han uppmuntrade oss att göra detsamma. Han lärde oss att vi sprider evangeliet ”genom att vara goda medmänniskor och genom att bry oss om och visa kärlek”. Genom att göra det kan vi ”i vårt liv utstråla evangeliet, vilket i sin tur utstrålar välsignelserna som evangeliet erbjuder till [andra]”. Vi bär också ”vittnesbörd om det [vi] vet och tror på och vad [vi] känner”. President Ballard lärde: ”Ett rent vittnesbörd … kan genom den Helige Andens kraft föras in i andras hjärtan som är öppna för att ta emot det.”

Att sprida Jesu Kristi återställda evangelium var president Ballards innersta önskan. Vi kan verka med iver – som han gjorde – i att sprida evangeliet både i ord och handling. Vi vet aldrig vem bland oss som kanske söker efter evangeliets ljus men inte vet var man hittar det (se Läran och förbunden 123:12).

Bild
två män som går uppför några trappor

Ge uppriktiga inbjudningar

När vi hjälper andra att komma till Kristus kan vi inbjuda dem att uppleva den glädje som Frälsaren och hans evangelium ger. Vi kan göra det genom att be dem komma till en aktivitet, läsa Mormons bok eller träffa missionärerna. Vi kan också ge dem en uppriktig inbjudan att följa med oss till sakramentsmötet.

Vi går på sakramentsmötet varje vecka för att tillbe ”Gud och [ta] del av sakramentet för att minnas Jesus Kristus och hans försoning”. Det här är en lämplig tidpunkt för människor att känna Anden, komma närmare Frälsaren och stärka sin tro på honom.

När vi söker efter sätt att älska, dela med oss och inbjuda bör vår planering och våra ansträngningar innefatta att vi hjälper andra att närvara vid sakramentsmötet. Om de tackar ja till vår inbjudan och närvarar vid sakramentsmötet är det mycket mer troligt att de fortsätter på vägen mot dop och omvändelse. Jag tror av hela mitt hjärta att stor framgång kommer när vi inbjuder andra att närvara på sakramentsmötet och hjälper dem inse vilka välsignelser de kan få av att göra det.

Herren vägleder oss

Vi vet aldrig vilka framgångar och utmaningar vi får när vi älskar, delar och inbjuder. Mosiahs söner ”gick från stad till stad och från ett bönehus till ett annat … bland lamaniterna [för] att predika och undervisa om Guds ord bland dem. Och sålunda började de få stor framgång.” Genom deras ansträngningar kom ”tusentals … till kunskap om Herren” och många ”blev omvända … [och] avföll aldrig” (Alma 23:4–6).

Även om det här inte alltid blir vad vi får uppleva har Herren lovat att han ska hjälpa oss eftersom varje själ är dyrbar för honom. När vi sätter vår lit till Herren och engagerar oss i hans tjänst vägleder han oss i hur vi kan dela hans evangelium med andra genom att älska dem, dela våra liv och våra vittnesbörd med dem och inbjuda dem att följa honom tillsammans med oss.

”Stor [ska vår] glädje vara” (Läran och förbunden 18:15) när vi tar vara på möjligheterna runt omkring oss att hjälpa Herren Jesus Kristus i hans stora verk att föra själar till honom.

Skriv ut