Liahona
Fasta: Ett säkert sätt stärka din tro på Herren
Juli 2024


Endast digitalt: Unga vuxna

Fasta: Ett säkert sätt stärka din tro på Herren

Glöm inte bort den här mäktiga evangelieprincipen.

Bild
unga vuxna som sitter tillsammans och lär

Har du någonsin undrat om du verkligen kan lita på din himmelske Fader och Jesus Kristus?

Jag har känt så förut, särskilt när jag blev medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Jag blev medlem i kyrkan när jag var 17 år, och jag var både yngst i min familj och den enda medlemmen i kyrkan. Jag trodde på att Jesu Kristi evangelium var sant – jag hade bett om det och känt så stor glädje. Jag ville leva efter evangeliet, men samtidigt kände jag mig överväldigande ensam. Mina vänner och vissa familjemedlemmar var ganska otrevliga mot mig för att jag blev medlem i kyrkan. Det kändes som om jag var tvungen att välja mellan mina relationer med nära och kära och min relation med Herren. Det kändes omöjligt för mig att övertyga dem om att jag följde den rätta vägen.

Jag kom ihåg kraften i att fasta

En dag kom jag att tänka på något som missionärerna hade undervisat om när jag lärde mig om evangeliet: fastelagen.

De hade uppmanat mig att be och fasta för att min himmelske Fader skulle uppmjuka mina föräldrars hjärtan så att de skulle ge sitt samtycke till att jag döptes. Jag följde deras uppmaning och kände så mycket frid och tillförsikt trots mina omständigheter. Pappa skrev under dokumentet som tillät mig att döpas, men mamma ville fortfarande inte ge sin tillåtelse.

När jag begrundade den dåvarande bristen på stöd från min familj kom jag ihåg det under av frid jag hade känt innan jag döptes. Jag mindes att allt är möjligt för vår himmelske Fader (se Matteus 19:26) och att när jag vänder mig till honom i tro genom fasta och bön kan han göra till synes omöjliga saker möjliga genom min tro på Kristus.

Som vi lär oss i Helaman 3:35: ”Ändå fastade de och bad ofta och växte sig starkare och starkare i sin ödmjukhet och fastare och fastare i tron på Kristus, till dess deras själar fylldes av glädje och tröst.”

Jag ville fördjupa min tillit till min himmelske Fader, fylla mitt hjärta med glädje och göra vad jag kunde för att de som inte stöttade mig skulle mjukna. Så jag fastade och bad ständigt om att jag inte skulle känna mig så ensam.

Underverk följde

Ingenting förändrades omedelbart. Jag fick höra att jag orsakade problem i vår familj på grund av mitt medlemskap i kyrkan. Jag kände mig så ensam. Men jag litade på att min himmelske Fader lyssnade på mina böner och att min fasta skulle leda till välsignelser. Så småningom bevittnade jag ett underverk – mina föräldrars hjärtan mjuknade gradvis gentemot evangeliet.

Jag kände också att min tro på min himmelske Fader och min Frälsare stärktes. Min starkare tro hjälpte mig veta hur jag skulle bemöta andra när de var ovänliga och hur jag skulle fördjupa min relation med nära och kära och med min himmelske Fader och Jesus Kristus.

Efter att ha fastat och bett mycket fick jag svaret att jag skulle gå på mission. Som genom ett under döptes mina föräldrar innan jag åkte iväg på min mission, och jag fick också möjlighet att beseglas till dem i Manila tempel i Filippinerna några månader innan min mission var slut.

Genom att fasta varje fastesöndag fortsätter jag att uppleva underverk. Men jag fastar också när livet är ovisst och jag behöver Kristi frid särskilt mycket.

Som president Russell M. Nelson har sagt: ”Under tider av djup bedrövelse … är det mest naturligt för oss att vädja till vår himmelske Fader och hans Son – den store läkaren – att visa sin förunderliga makt att välsigna jordens befolkning.”

Jag kan ärligt vittna om att fasta är ett fantastiskt sätt att kalla på vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Fastan fortsätter att förändra mitt liv och min tro. Jag hoppas att också du får se underverken som den här uppoffringen kan åstadkomma i ditt liv.

Skriv ut