Liahona
Förlåtelse
Juli 2024


Budskap från områdets ledare

Förlåtelse

När Frälsaren levde på jorden älskade han människor genom att tjäna dem. Han delade med sig av vishet och kunskap genom att undervisa dem om vår himmelske Faders plan för vår lycka. Han bad alla komma till honom – med orden: ”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.”1 Samma inbjudan gäller än i dag, och den ges till oss var och en så att vi kan lära känna honom och bli lite mer som han är.

Jesus Kristus är vårt fullkomliga föredöme i att förlåta. Han lärde sina lärjungar hur många gånger de skulle förlåta sin broder om deras broder fortsatte att synda mot dem: ”Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju.”2 Detta innebär ständig förlåtelse. Kristus lärde oss att be till vår himmelske Fader. ”Och förlåt oss våra synder, för också vi förlåter var och en som står i skuld till oss.”3 Det främsta exemplet på Frälsarens förmåga att förlåta var hans vädjan till Gud när han korsfästes och sa: ”Far, förlåt dem, för de vet inte vad de gör.”4

”Att förlåta är en gudomlig egenskap. Det är att ursäkta någon från skuld för en synd eller missgärning. Skrifterna talar om förlåtelse på två sätt. Herren befaller oss att omvända oss från våra synder och söka hans förlåtelse. Han befaller oss också att förlåta dem som har försyndat sig mot eller sårat oss.”5 Kristus sa: ”Förlåt, så blir ni förlåtna.”6 ”Jag, Herren, förlåter den jag vill förlåta, men av er krävs det att ni förlåter alla människor.”7

Vi föddes till världen för att ta emot en fysisk kropp som låter oss lära, växa och utvecklas. Vi upplever motsatser och vi har frihet att välja, vilket är i enlighet med vår himmelske Faders plan. Till och med efter att ha gjort vårt bästa gör vi alla misstag – vi syndar, handlar orätt och gör felaktiga val. Genom Jesu Kristi försoning kan vi få förlåtelse för våra synder genom uppriktig och fullständig omvändelse, som innefattar ett förkrossat hjärta, en botfärdig ande och sorg efter Guds vilja.

”Förlåtelse kräver att vi omvänder oss från våra synder samtidigt som vi utvecklar och stärker vår tro på Jesus Kristus. När vi omvänder oss och kommer till honom befinner vi oss på vägen mot förlåtelse.”8

Äldste Neil L. Andersen har sagt: ”Vi måste dock minnas att förlåtelsens gudomliga gåva aldrig kan förtjänas, den kan bara tas emot. Ja, bud måste hållas och förrättningar följas för att motta förlåtelse, men personliga ansträngningar – oavsett hur stora de är – bleknar i jämförelse med återlösningens pris. Faktum är att ingen jämförelse kan göras. Förlåtelse är en gåva och den enda som kan ge den gåvan är Jesus Kristus, världens Återlösare och Frälsare. Han erbjuder sin ovärderliga gåva villigt till alla som vänder sig till honom för att ta emot den.”9

Tillkännagivandet om familjen påminner oss om att en av de viktiga principerna för ett lyckligt liv är förlåtelse, oavsett hur många personer som tillhör vår familj: ”Största förutsättningarna för lycka i familjelivet finns då det byggs på Herrens Jesu Kristi lärdomar. Framgångsrika äktenskap och familjer skapas och bevaras genom principerna tro, bön, omvändelse, förlåtelse, respekt, kärlek, medkänsla, arbete och sund rekreation.”10

President Nelson har framställt ett önskemål: ”Min uppmaning i dag, kära bröder och systrar, är att ni avslutar konflikter som härjar i era hjärtan, era hem och era liv … Jag upprepar min uppmaning att avsluta konflikterna i ditt liv. Utöva den ödmjukhet, det mod och den styrka som krävs för att både förlåta och att söka förlåtelse. Frälsaren har lovat att ’om [vi] förlåter människorna deras överträdelser, ska [vår] himmelske Far också förlåta [oss]’.”11 ”Se, den som har omvänt sig från sina synder, han är förlåten och jag, Herren, kommer inte längre ihåg dem.”12

På samma sätt ska vi förlåta och glömma de försyndelser som vi får uppleva. Förlåtelse är en av de största gåvorna som vår himmelske Fader har gett oss. Genom Jesu Kristi försonande verk kan vi ta emot förlåtelsens glädjefyllda underverk – genom att uppleva en mäktig förändring i hjärtat13, genom att bli ”en helig … som ett barn: undergiven, mild, ödmjuk, tålmodig, kärleksfull”14, genom att känna frid och tillförsikt och genom att ta emot tröst och styrka för att med glädje fortsätta framåt på förbundsstigen.

Detta är anledningen till att ”vi talar om Kristus, vi gläds i Kristus, vi predikar om Kristus, vi profeterar om Kristus, och vi skriver i enlighet med våra profetior så att våra barn ska kunna veta till vilken källa de kan se för att få förlåtelse för sina synder”.15

Slutnoter

  1. Matteus 11:28.

  2. Se Matteus 18:21–22.

  3. Lukas 11:4 (se även vers 1–3).

  4. Lukas 23:34.

  5. Gospel Topic: Forgiveness, https://www.churchofjesuschrist.org/study/manual/gospel-topics/forgiveness?lang=eng#p3

  6. Lukas 6:37.

  7. Läran och förbunden 64:10.

  8. Se Neil L. Andersen, The Divine Gift of Forgiveness, s. 146.

  9. Neil L. Andersen, ”Förlåtelsens gåva”, Liahona, feb. 2021, s. 11.

  10. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/the-family-a-proclamation-to-the-world/the-family-a-proclamation-to-the-world?lang=swe

  11. Russell M. Nelson, ”Styrkan i andligt momentum”, Liahona, maj 2022, s. 97, 100.

  12. Läran och förbunden 58:42.

  13. Se Mosiah 5:2.

  14. Mosiah 3:19.

  15. 2 Nephi 25:26.

Skriv ut